Kerbal Space Program 2 lanseras våren 2020

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arghuleh:

Om KSP2, CyberPunk, Satisfactory och Star Citizen släppts samtidigt skulle jag dö av beslutsångest.

Alt + tab...

(Edit, kul att någon mer förstod nördskämtet... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Om dom kör på samma spelmotor så blir det nog inget köp för min del.

Jag var extremt begränsad av fysikmotors oförmåga att använda flera trådar.

Mina SSTO's på ca 1600 deler det sista gick i ungefär 25% realtime på en 4Ghz överklockad i7 3930K.

Falcon XIII-C Galaxy var nog mitt sista seriösa bidrag till KSP, efter det tröttnade jag rätt hårt på spelet och begränsningarna i fysikmotorn.

Men sjukt bra spel som jag spelade hårt i över ett år, kan hoppas KSP2 blir bra men har det samma usla stöd för flerkärniga processorer så lär det inte spela någon roll vad för CPU man har utan det kommer lagga attan på stora projekt ändå.

Permalänk
Lego Master

Fick feeling och satte mig ett par timmar med KSP igår, köpte dessutom de två DLCerna.
Inga katastrofala dödsfall, men jag får verkligen inte styr på mina flygplan....

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Lycka till att göra ett spel som ser hyperrealistiskt ut och samtidigt ska vara fysiskt korrekt på alla sätt och vis, enligt newtons lagar.

KSP eftersträvar varken det ena eller andra:
Utseendemässigt är det mycket förenklat, även om KSP2 verkar betydligt bättre i det avseendet.
När det gäller fysiken så använder KSP:
* En kraftigt förenklad modell av aerodynamik som ger enkla beräkningar när man befinner sig i en atmosfär och helt bortser från gaspartiklar utanför (den strikt avgränsade) atmosfären.
* En modell av gravitationsinflytande som använder Newtons lagar men bara tar hänsyn till den kraftigaste gravitationskällan, med en sfärisk "sphere of influence". Denna modell är inte helt fysikaliskt korrekt, men ger tillräckligt enkla beräkningar och små fel för att fungera även vid riktig rymdfart (vilket bevisas av att den användes för månfärderna).

Utseende och aerodynamik kan fås betydligt mer realistiskt med tillgängliga mods.

Permalänk
Medlem

bara jag som reagerade över "we're in a golden age of astrophysics, and space astrophysics in particular"?

Vilka andra varianter av astrofysik har jag missat?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirayatail:

bara jag som reagerade över "we're in a golden age of astrophysics, and space astrophysics in particular"?

Vilka andra varianter av astrofysik har jag missat?

Antar det var litet skämtsamt menat när man sade detdär.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

KSP eftersträvar varken det ena eller andra:
Utseendemässigt är det mycket förenklat, även om KSP2 verkar betydligt bättre i det avseendet.
När det gäller fysiken så använder KSP:
* En kraftigt förenklad modell av aerodynamik som ger enkla beräkningar när man befinner sig i en atmosfär och helt bortser från gaspartiklar utanför (den strikt avgränsade) atmosfären.
* En modell av gravitationsinflytande som använder Newtons lagar men bara tar hänsyn till den kraftigaste gravitationskällan, med en sfärisk "sphere of influence". Denna modell är inte helt fysikaliskt korrekt, men ger tillräckligt enkla beräkningar och små fel för att fungera även vid riktig rymdfart (vilket bevisas av att den användes för månfärderna).

Utseende och aerodynamik kan fås betydligt mer realistiskt med tillgängliga mods.

Repeterar:
Lycka till.

Skrev dessutom:
Förövrigt så ser spelet jävligt fint ut med moddar. Något ni kanske bör kika upp.

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Jag förstår inte varför ett "lycka till" ska behövas...?
För min del (som civilingenjör) är både fysik och utseende fullt acceptabla i nuvarande KSP. Den enda punkt (i fysikmotorn) som kan vara värt mödan att förbättra är beräkningen av luftmotståndet utifrån hur en farkost är formad, i kombination med den omgivande atmosfärens egenskaper (täthet och temperatur) och farkostens relativa (sub-, trans- eller supersonisk) hastighet.

Permalänk
Medlem

@Olle P: Bränsleflödet skulle må bra av en overhaul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

@AdoringFan: Jag förstår inte varför ett "lycka till" ska behövas...?
För min del (som civilingenjör) är både fysik och utseende fullt acceptabla i nuvarande KSP. Den enda punkt (i fysikmotorn) som kan vara värt mödan att förbättra är beräkningen av luftmotståndet utifrån hur en farkost är formad, i kombination med den omgivande atmosfärens egenskaper (täthet och temperatur) och farkostens relativa (sub-, trans- eller supersonisk) hastighet.

Det är trotsallt ett spel. 1:1 fysik kommer inte hända.

Folk drömmer om för mycket.

Och många klagar på Grafiken. Spelet är till för alla åldrar och hyper realism går nog inte hem i klassrum, där KSP faktiskt används numera.

Permalänk
Avstängd

Även jag som är ultra nörd och extrempedant när det kommer till grafik tycker att det är helt ok, det är ju inte ett sådant spel heller egentligen, det är ju fortfarande kul och tack vare hur det är gjort så stör åtminstone jag mig inte på det.

Att ta med alla fysiska parametrar som existerar för rymdresor är nog knappt ens möjligt, tycker man fått med väldigt mycket trots allt.
Tror nästan det skulle krävas ett i grunden helt annat program för det, inte en liten värld befolkad av små gröna, eldfasta gubbar...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number