Inköp av stativhögtalare, väggnära placering

Permalänk
Medlem

Inköp av stativhögtalare, väggnära placering

Hej, är på väg att inhandla mina första riktigt fina högtalare och är lite osäker kring ett par saker.
Kommer att placera högtalarna på mitt skrivbord, vilket innebär placering ganska nära väggen, ish 20 cm.
Främsta användningsområdet blir alltså närfältslyssning vid datorn, men vill även att de ska kunna fylla lägenheten när jag fixar med annat etc. Bor relativt litet och rummet de kommer stå i ligger runt drygt 20 m2. Detta kan dock komma att ändras när jag börjar plugga, då kan det bli ett mindre rum.

Budget max 25k, helst under det. Jag har kollat runt en del på nätet, dock inte hunnit lyssna på mycket ännu. Ska till sthlm under helgen och hoppas kunna provlyssna ett par alternativ då. Vill främst lyssna på musik med dom, (new school rap, blues och allt där i mellan) men planerar även att koppla de till min tv för att se filmer. Min ljudpreferens är ett ljust ljud med en något lyft bas. Typ lite u-format men inte speciellt långt ifrån neutralt heller. Mest ljust, snabbt och detaljerat men vill liksom ha en potent bas. Äger ett par Dunu dn-2000J som jag älskar samt ett par Ultrasone Pro 900 som jag verkligen tycker om efter att ha höjt mellanregistret något i eq.

Det jag främst har kollat på är KEF LS50 Wireless, de har ju fått många positiva recensioner och verkar passa min situation väldigt bra. Inte minst att de är aktiva är lockande, (plats) och att de har direkt tillgång till DSP-inställningar som kan användas för att ställa in för högtalarnas placering, rummets storlek etc. Även att de är s.k coaxial har jag förstått är fördelaktigt när man sitter nära och lyssnar. Blir att provlyssna dessa.

Jag är även väldigt intresserad av Elac, mest BS 403-modellen verkar passa mig. Dock finns det inte alls lika mycket att läsa om dessa som LS50W. Hittade en tysk hemsida som har dessa på kampanjpris för cirka 12000 sek. Är även osäker på om de finns för demo i sthlm. Dessa tillsammans med en fin begagnad förstärkare verkar bli mycket för pengarna. Hittade exempelvis en Naim XS för 6000. Skulle jag köra på ett par vanliga högtalare med förstärkare skulle jag koppla de t dacen på min Ifi IDSD BL, att köpa en separat DAC hade nog blivit för dyrt. BS 403 borde fungera bra att ställa relativt nära vägg då basporten är nedåtriktad.

En annan möjlighet är väl ett par riktigt bra aktiva studiomonitorer som inte är fula. De lite dyrare modellerna brukar ju ha möjlighet att justera high- och low trim, vilket kan behövas i mitt fall. De lär ju även ha ett väldigt neutralt ljud, kanske lite för neutralt? Jag vet inte. Lyssnade på Adam A7X i Örebro och visst lät de bra, de lät egentligen inte som något alls. Otroligt ofärgade, vilket dock är meningen. Det är möjligt att jag borde fokusera mer på välljud enligt mina preferenser och typ prioritera det över neutralitet.

Är det någon som har något förslag på någon annan högtalare som verkar passa mig? Eller om det är någon som har lyssnat på LS50W eller BS 403 så är jag väldigt tacksam för info. Relativt osäker på hela situationen, vet att jag vill ha ett par riktigt fina högtalare men om jag ska spendera pengar vill jag få så mycket som möjligt för dom och veta att ljudet blir bra nära väggen och att det inte låter alltför annorlunda vid omplacering typ. Även detta med aktivt eller inte i min sits är inte helt lätt att veta, och jag vet inte heller hur mycket DSPn hos LS50W egentligen är värd. Om jag märker att ett par vanliga högtalare ex. BS 403 låter för varmt lr onaturligt nära väggen kanske jag kan sänka de lägre frekvenserna lite i samma eq som jag använder till hörlurarna och att det räcker.

Uppskattar verkligen tips på vad som är smart att göra, tack på förhand

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kika på Genelec 8040B. De har en del filter på baksidan så att man kan anpassa för olika placeringar. Skulle tro att man kan få dem i svart genom specialbeställning (ja svart och inte den där mörkgrå varianten som de ibland kallar svart i butikerna) alternativt vitt. De större högtalarna 8050B är också ett alternativ.
En annat variant, Genelec 8340A har dessutom inbyggda digitala filter som man kan ställa in med hjälp av mätmikrofon och mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Du skulle kunna kika på Genelec 8040B. De har en del filter på baksidan så att man kan anpassa för olika placeringar. Skulle tro att man kan få dem i svart genom specialbeställning (ja svart och inte den där mörkgrå varianten som de ibland kallar svart i butikerna) alternativt vitt. De större högtalarna 8050B är också ett alternativ.
En annat variant, Genelec 8340A har dessutom inbyggda digitala filter som man kan ställa in med hjälp av mätmikrofon och mjukvara.

Jag har faktiskt tittat på Genelec, de är halvt intressanta. Asså jag tänker absolut provlyssna dom, men de är bara det att jag personligen it tycker de är vackra alls att titta på. Får väl avgöra i ett senare skede hur stor plats jag låter estetiken ta i mitt beslutsfattande. Kostar det extra att ställa in med mätmic tror du?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Kef verkar ju grymt bra. Referenceaudio är trevligt ställe att provlyssna på. B&Ws är ju på tok för dyra.

Permalänk
Medlem

Hade jag kikat på stativare så hade jag definitivt provat Buchardt S400.
Har fått riktigt bra lovord och kan stå nära väggen om jag inte minns fel.
https://www.buchardtaudio.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Du bör nog försöka se till att hitta nåt sätt att lyssna på eventuella köp hemma, avståndet till vägg är en sak men skrivbordsplacering är nåt helt annat, och kommer påverka ljudet rejält, även hur de står på bordet, direkt/ dämpat/ spikes osv. Inte säkert att det går att få till önskvärt ljud både vid lyssning på håll och vid skrivbordsplatsen samtidigt.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Du bör nog försöka se till att hitta nåt sätt att lyssna på eventuella köp hemma, avståndet till vägg är en sak men skrivbordsplacering är nåt helt annat, och kommer påverka ljudet rejält, även hur de står på bordet, direkt/ dämpat/ spikes osv. Inte säkert att det går att få till önskvärt ljud både vid lyssning på håll och vid skrivbordsplatsen samtidigt.

Det vore självklart säkrast, men ex. BS 403 som jag tänkte köpa från Tyskland blir tämligen jobbiga att beställa hem och provlyssna, sen ev. returnera dom. Jag har för närvarande ett par billiga ställ för monitorer på skrivbordet jag köpte på thomann, Fluid Audio DS5. Och tänker att jag fortsätter med några liknande för att få upp ljudet lite, tittade lite på Isoacoustics Aperta. Läste att LS50W har inställning som ska ta hänsyn till just det, alltså om de står på stativ eller på ett skrivbord. Detta är ju något som kan behövas.

LS50W kan jag ju dra med hem och provlyssna, men jag vill gärna lyssna på båda alternativen.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Hade jag kikat på stativare så hade jag definitivt provat Buchardt S400.
Har fått riktigt bra lovord och kan stå nära väggen om jag inte minns fel.
https://www.buchardtaudio.com/

Skickades från m.sweclockers.com

De ser fina ut, och lite för dyra inkl. Vat när jag räknar in förstärkning. Annars var det fräsch koncept att man köper direkt från tillverkaren tycker jag.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kef verkar ju grymt bra. Referenceaudio är trevligt ställe att provlyssna på. B&Ws är ju på tok för dyra.

Tycker också kef verkar riktigt bra, och lutar väl lite halv ditåt, särskilt med tanke på att de är aktiva, kör dsp för att förbättra ljudet. Känns lite som framtiden typ. Vet du om reference audio finns i sthlm? Bower & Wilkins har jag inte hört, tänker att det är lika bra att jag provlyssna de med. Vet aldrig, ja kanske älskar ljudet i dom. Men är it de kända för att ha ett lite varmt ljud typ?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Rekordmedlem

Varför måste det vara stativare när du ha en så pass vettig budget att du kan få in ett par anständiga golvare även om du köper nytt ? En stativare tar ju för det mesta upp lika mycket plats som en golvare om de ska placeras så de låter bra.
Rauna Vale är en mycket bra högtalare från 17 000kr och i Stockholm så finns de hos Hifikit.
https://www.hifikit.se/hogtalare/golvhogtalare/vale.html
De har även Guru om du verkligen inte vill ha en golvare.
https://www.hifikit.se/hogtalare/stativhogtalare/q10.html#hor...

Det lär också finnas ett tämligen stort utbud av beg som ryms inom den budgeten.

Reference Audio är en butik som ligger i Stockholm så de finns bara där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför måste det vara stativare när du ha en så pass vettig budget att du kan få in ett par anständiga golvare även om du köper nytt ? En stativare tar ju för det mesta upp lika mycket plats som en golvare om de ska placeras så de låter bra.
Rauna Vale är en mycket bra högtalare från 17 000kr och i Stockholm så finns de hos Hifikit.
https://www.hifikit.se/hogtalare/golvhogtalare/vale.html
De har även Guru om du verkligen inte vill ha en golvare.
https://www.hifikit.se/hogtalare/stativhogtalare/q10.html#hor...

Det lär också finnas ett tämligen stort utbud av beg som ryms inom den budgeten.

Reference Audio är en butik som ligger i Stockholm så de finns bara där.

Därför att jag kommer bo i en studentlägenhet flera år framöver, kommer helt enkelt inte att ha plats till ett par golvare. Dessutom känns stativare smart i och med att jag vill ha en placering precis vid datorn, skulle jag köra golvare riktade mot skrivbordet blir jag ju tvungen att på nåt sätt placera de bakom skrivbordet och då blir ju skrivbordet typ mitt i rummet. Vet att min placering inte alls är optimal, men det är väl därför jag blivit intresserad av aktiva KEF. Tror du att ett par aktiva med dsp eller filter för justering ändå kommer att kunna ha problem vid isch 20 cm från väggen och upphöjda på ett par monitorställ? Tack för svar!

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

De ser fina ut, och lite för dyra inkl. Vat när jag räknar in förstärkning. Annars var det fräsch koncept att man köper direkt från tillverkaren tycker jag.

Håll ögonen på begagnatmarknaden. Slipper man inspelningstiden också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GFriberg:

Därför att jag kommer bo i en studentlägenhet flera år framöver, kommer helt enkelt inte att ha plats till ett par golvare. Dessutom känns stativare smart i och med att jag vill ha en placering precis vid datorn, skulle jag köra golvare riktade mot skrivbordet blir jag ju tvungen att på nåt sätt placera de bakom skrivbordet och då blir ju skrivbordet typ mitt i rummet. Vet att min placering inte alls är optimal, men det är väl därför jag blivit intresserad av aktiva KEF. Tror du att ett par aktiva med dsp eller filter för justering ändå kommer att kunna ha problem vid isch 20 cm från väggen och upphöjda på ett par monitorställ? Tack för svar!

Allt som inte är vägghögtalare har mer eller mindre problem om det placeras mot en vägg men basen är ju möjlig att fixa med en dsp, reflexerna måste du fixa akustiskt i rummet. det finns ju däremot ett par vägghögtalare som låter bra och åtminstone ett par begagnade Carlsson OA51

ryms i budgeten och det finns en del nytillverkade kloner på dem också (inga fabriksbyggen)
Peter Bremens Ägg är också väldigt bra men om möjligt ännu svårare att få tag på ett par beg.

Om du är verkligen seriös och ute efter nått bra som är på väggen och kan sträcka på budgeten (rejält?) så är ju OA 61 orna på gång, bättre än så på väggen finns inte och att sätta högtalare i väggen lär nog inte vara intressant eller tillåtet i en studentbostad.

https://www.hifikit.se/oa-61-paket.html

Skaffar du ett par 61or lär du nog inte byta ut dem utan du har en bra högtalare för resten av ditt liv, bara komplettera dem med ett bra sub och infrabassystem så har du verklig high end.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt som inte är vägghögtalare har mer eller mindre problem om det placeras mot en vägg men basen är ju möjlig att fixa med en dsp, reflexerna måste du fixa akustiskt i rummet. det finns ju däremot ett par vägghögtalare som låter bra och åtminstone ett par begagnade Carlsson OA51
https://www.carlssonplanet.com/wp-content/uploads/2015/07/OA513-2.jpg?x88162
ryms i budgeten och det finns en del nytillverkade kloner på dem också (inga fabriksbyggen)
Peter Bremens Ägg är också väldigt bra men om möjligt ännu svårare att få tag på ett par beg.
https://www.ljudochbild.se/wp-content/uploads/BREMEN_3D8_Tuxedo_White_no_cover.jpg
Om du är verkligen seriös och ute efter nått bra som är på väggen och kan sträcka på budgeten (rejält?) så är ju OA 61 orna på gång, bättre än så på väggen finns inte och att sätta högtalare i väggen lär nog inte vara intressant eller tillåtet i en studentbostad.
https://www.hifikit.se/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/a/oa_61_all_02.jpg
https://www.hifikit.se/oa-61-paket.html

Skaffar du ett par 61or lär du nog inte byta ut dem utan du har en bra högtalare för resten av ditt liv, bara komplettera dem med ett bra sub och infrabassystem så har du verklig high end.

Jag förstod det som TS var ute efter lite moderna aktiva högtalare, de (Kef) får ju grymt bra betyg och har inställning för väggnära placering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Tycker också kef verkar riktigt bra, och lutar väl lite halv ditåt, särskilt med tanke på att de är aktiva, kör dsp för att förbättra ljudet. Känns lite som framtiden typ. Vet du om reference audio finns i sthlm? Bower & Wilkins har jag inte hört, tänker att det är lika bra att jag provlyssna de med. Vet aldrig, ja kanske älskar ljudet i dom. Men är it de kända för att ha ett lite varmt ljud typ?

B&W är mest kända för sina referenshögtalare till studios, framförallt hos Apple Records (har inget med datorföretaget Apple att göra) som gjorde alla Beatles inspelningar. Så en del gamla meriter. Jag är inte så bra på ljud-adjektiv men när jag köpte mitt kit för typ 20 år sedan var det oerhört prisvärda, de beskrevs som detaljrika och oförvanskade i sitt ljud. För mig lät de absolut bäst.

B&W säljs av Hifiklubben. Finns en massa butiker. https://www.hifiklubben.se/butiker/ B&Ws aktiva högtalare är dock snordyra.

Referenceaudio ligger på söder, Götgatan 35, mitt emellan medborgarplatsen och slussen.

Permalänk
Medlem

Hade rekommenderat att du kollar på Swans H5

Spelar otroligt för pengarna, körde en Buy & Try från MYCHIFI och behåll dem efter en veckas testande.

Då hade jag även vart inne i butik och lyssnat på Acoustic Energy AE1 som ligger på det dubbla priset men i mina öron var Swans strået vassare, båda är aktiva.

Det är dina öron så se till att försöka lyssna innan köp!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av GFriberg:

Tycker också kef verkar riktigt bra, och lutar väl lite halv ditåt, särskilt med tanke på att de är aktiva, kör dsp för att förbättra ljudet. Känns lite som framtiden typ. Vet du om reference audio finns i sthlm? Bower & Wilkins har jag inte hört, tänker att det är lika bra att jag provlyssna de med. Vet aldrig, ja kanske älskar ljudet i dom. Men är it de kända för att ha ett lite varmt ljud typ?

Hade hellre valt nya KEF Q350 ihop med Primare I15 Prisma för de 25 loppor om jag skulle köpt nytt. Då får du en förstärkare som man kan leva länge med. B&W tycker jag är raka motsatsen mot vad du söker de är inte direkt ljusa, mer dova.

Annars tycker jag Genelec är referensen om det måste vara aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt som inte är vägghögtalare har mer eller mindre problem om det placeras mot en vägg men basen är ju möjlig att fixa med en dsp, reflexerna måste du fixa akustiskt i rummet. det finns ju däremot ett par vägghögtalare som låter bra och åtminstone ett par begagnade Carlsson OA51
https://www.carlssonplanet.com/wp-content/uploads/2015/07/OA513-2.jpg?x88162
ryms i budgeten och det finns en del nytillverkade kloner på dem också (inga fabriksbyggen)
Peter Bremens Ägg är också väldigt bra men om möjligt ännu svårare att få tag på ett par beg.
https://www.ljudochbild.se/wp-content/uploads/BREMEN_3D8_Tuxedo_White_no_cover.jpg
Om du är verkligen seriös och ute efter nått bra som är på väggen och kan sträcka på budgeten (rejält?) så är ju OA 61 orna på gång, bättre än så på väggen finns inte och att sätta högtalare i väggen lär nog inte vara intressant eller tillåtet i en studentbostad.
https://www.hifikit.se/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/a/oa_61_all_02.jpg
https://www.hifikit.se/oa-61-paket.html

Skaffar du ett par 61or lär du nog inte byta ut dem utan du har en bra högtalare för resten av ditt liv, bara komplettera dem med ett bra sub och infrabassystem så har du verklig high end.

Men gud sådana högtalare har jag aldrig sett förut. Sträcka på budgeten borde jag verkligen inte, är student som bara kan jobba en del. Jag förstår absolut att dedikerade vägghögtalare är fördelaktigt, men jag kan bara it tänka mig det. Dom ser så speciella ut. Om det är såpass svårt att få till det med ett par traditionella högtalare använder jag mig nog hellre av akustikpaneler och ev. en mätmikrofon etc.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag förstod det som TS var ute efter lite moderna aktiva högtalare, de (Kef) får ju grymt bra betyg och har inställning för väggnära placering.

Ja men typ så. Men jag tycker ändå det är väldigt kul att se vad som finns därute.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

B&W är mest kända för sina referenshögtalare till studios, framförallt hos Apple Records (har inget med datorföretaget Apple att göra) som gjorde alla Beatles inspelningar. Så en del gamla meriter. Jag är inte så bra på ljud-adjektiv men när jag köpte mitt kit för typ 20 år sedan var det oerhört prisvärda, de beskrevs som detaljrika och oförvanskade i sitt ljud. För mig lät de absolut bäst.

B&W säljs av Hifiklubben. Finns en massa butiker. https://www.hifiklubben.se/butiker/ B&Ws aktiva högtalare är dock snordyra.

Referenceaudio ligger på söder, Götgatan 35, mitt emellan medborgarplatsen och slussen.

Vet vad Apple Records är, vore coolt att få lyssna där. Aa får dra t söder och provlyssna, men jag misstänker redan att de är lite för varma och artiga för min smak. Jag är ju liksom van med ultrasone-diskant och gillar det tom.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Hade rekommenderat att du kollar på Swans H5

Spelar otroligt för pengarna, körde en Buy & Try från MYCHIFI och behåll dem efter en veckas testande.

Då hade jag även vart inne i butik och lyssnat på Acoustic Energy AE1 som ligger på det dubbla priset men i mina öron var Swans strået vassare, båda är aktiva.

Det är dina öron så se till att försöka lyssna innan köp!

Har kollat en del på dom, har faktiskt en billigare aktiv från Swans atm, D1080-IV. Vet att Swans gör riktigt bra grejer, men känner att jag vill byta märke typ haha. Hur lät AE1 i jämförelse då? Signaturmässigt menar jag.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

B&W är mest kända för sina referenshögtalare till studios, framförallt hos Apple Records (har inget med datorföretaget Apple att göra) som gjorde alla Beatles inspelningar. Så en del gamla meriter. Jag är inte så bra på ljud-adjektiv men när jag köpte mitt kit för typ 20 år sedan var det oerhört prisvärda, de beskrevs som detaljrika och oförvanskade i sitt ljud. För mig lät de absolut bäst.

B&W säljs av Hifiklubben. Finns en massa butiker. https://www.hifiklubben.se/butiker/ B&Ws aktiva högtalare är dock snordyra.

Referenceaudio ligger på söder, Götgatan 35, mitt emellan medborgarplatsen och slussen.

Jag har ett par 801 or

Skrivet av GFriberg:

Men gud sådana högtalare har jag aldrig sett förut. Sträcka på budgeten borde jag verkligen inte, är student som bara kan jobba en del. Jag förstår absolut att dedikerade vägghögtalare är fördelaktigt, men jag kan bara it tänka mig det. Dom ser så speciella ut. Om det är såpass svårt att få till det med ett par traditionella högtalare använder jag mig nog hellre av akustikpaneler och ev. en mätmikrofon etc.

Ja visst är de extremt läckra, ett par OA 51 or i Rosewood är bland det sexigaste som finns i högtalardesign. Min första högtalare var ett par OA 50

Det handlar om fysikens lagar för man vill ju undvika reflexer i diskanten och då gäller det att få den så nära väggen som möjligt och låta en absorbent ta hand om de problem som återstår, därav den lilla vingen som gör att man inte behöver dämpmaterial på väggen.
Basen ökar dessutom i nivå genom väggen så högtalarna ger bra nivå vid betydligt lägre frekvenser än deras storlek antyder, de är helt enkelt designade för att utnyttja väggen till sin fördel i stället för att väggen motarbetar ljudkvaliten.

Jag bor ju dessutom i utkanten av Area51, Trollhättan är centrum och mycket ljudutveckling sker häromkring, det pillas mycket med Carlsson, Larsen och Rauna i Area51, Rauna är numera ett Trollhätteföretag.

Men hursomhelst så är ett par Beg 51or eller en nybyggd klon troligen det bästa du kan hitta att hänga på väggen till rimliga pengar, de kostar oftast mellan 5 -15 000 beroende på om de är uppgraderade/renoverade osv ...
https://www.carlssonplanet.com

Bara att slå till
https://www.blocket.se/vasternorrland/Flera_hogtalare_mycket_...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det verkar tyvärr som om Guru Junior slutat tillverkas.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=1866222

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ett par 801 or

Vissa lever flott... Själv har jag ett 5.0-system med 603 som frontar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Vissa lever flott...

Nej det gör jag inte för då skulle jag inte ha råd med högtalare
Jag skaffade dem för att jag behövde nått mindre när jag skaffade huset men jag har ändå kvar mina gamla stora elektrostater och jag köpte ett par skumma saker till i somras, också lokalproducerad men utsocknes....
Maarten design lådor med Seas element för att åstadkomma en Wilsonkopia.....
Troligen det bästa högtalarfynd jag gjort, 1000 kr för 150 kilo högtalare

Skrivet av mrqaffe:

Fyndade 150 kilo högtalare (nej inte per styck utan för ett par)
https://i.imgur.com/WDgsfLh.jpg

#17939248

TS: En konventionell (fyrkantig låda) högtalare som låter skapligt och ska hänga på vägg är Dynaudio 42W

De är tillplattade jämfört med stativarna och har också basporten framåt, de drar också nytta av väggstödet i basen och spelar bättre än stativversionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Acoustic Energy AE1 Active lyssna på dom om du har möjlighet.