Permalänk
Medlem

Nya datordelar ~10k

Hej.

Känner behovet av att uppgradera burken lite då den inte längre hänger med i de nya spelen.
Behöver nytt moderkort, cpu, grafikkort och antagligen nya ramminnen då mina nuvarande är ddr3.

Min nuvarande spec:
AMD FX-8350 - 8 Cores / 4,0GHz (4,2GHz Turbo) / 16MB Cache / 125W / Boxed - Socket AM3+ Sabertooth 990FX R2.0 - ATX / 990FX
ASUS Radeon R9 390 8GB DirectCU III OC (STRIX-R9390-DC3OC-8GD5-GAMING)
Corsair Vengeance Pro Red 16GB (2x8GB) / 1866MHz / DDR3
Corsair Powersupply (PSU) CX650M 650W
Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB

Har sett att de kommit lite nya grafikkort osv och känner att jag själv inte har kunskapen till vad som är bra så skulle gärna få lite hjälp med att hitta komponenter för runt 10k.

Tack på förhand!

Permalänk

@Panikben:

Köp, orkar inte motivera gör detta för ofta. Moderkortet sägs komma in på måndag. Denna dator kommer hålla hög standard på 1080p många år

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

@Panikben: https://i.imgur.com/WDLBlF1.png

Köp, orkar inte motivera gör detta för ofta. Moderkortet sägs komma in på måndag. Denna dator kommer hålla hög standard på 1080p många år

Varför skulle TS köpa en VS550 när hen sitter på en CX650? Varför inte välja 3600MHz/CL18 då detta verkar vara en sweetspot för 3000-serien?

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Varför skulle TS köpa en VS550 när hen sitter på en CX650? Varför inte välja 3600MHz/CL18 då detta verkar vara en sweetspot för 3000-serien?

Insåg I efterhand att hen endast ville ha ett antal delar, var trött läste titeln' DATOR 10K' kl 3 på natten eller vad det var, la ihop dagens golden-standard. 3600 cl 18 kostar 200kr mer för princip ingen uppgradering. AMD påstår att 3600mhz ska vara sweet spot men flertal tester säger att det inte stämmer.

https://www.youtube.com/watch?v=kP9F0h7qP_g

Allra första resultat från googles sökresultat som exempel, man kollar o ser att oj ibland kan det vara 0-3% bättre, men ibland är 3200mhz bättre, på felmarginalen osv. Sedan kollar man och ser att det är 3600mhz cl 16 vilket är i princip helt annat ram från c18 då timingsen är mil bättre och kostar skjortan

Att gå upp i MHZ men samtidigt gå upp i CL+ andra timings jämnar ut varandra och gör att det knappt blir någon förbättring. Dock för 200kr definitvt möjligt. Men eftersom jag redan pressade budgeten så valde jag 3200mhz ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Insåg I efterhand att hen endast ville ha ett antal delar, var trött läste titeln' DATOR 10K' kl 3 på natten eller vad det var, la ihop dagens golden-standard. 3600 cl 18 kostar 200kr mer för princip ingen uppgradering. AMD påstår att 3600mhz ska vara sweet spot men flertal tester säger att det inte stämmer.

https://www.youtube.com/watch?v=kP9F0h7qP_g

Allra första resultat från googles sökresultat som exempel, man kollar o ser att oj ibland kan det vara 0-3% bättre, men ibland är 3200mhz bättre, på felmarginalen osv. Sedan kollar man och ser att det är 3600mhz cl 16 vilket är i princip helt annat ram från c18 då timingsen är mil bättre och kostar skjortan

Att gå upp i MHZ men samtidigt gå upp i CL+ andra timings jämnar ut varandra och gör att det knappt blir någon förbättring. Dock för 200kr definitvt möjligt. Men eftersom jag redan pressade budgeten så valde jag 3200mhz ist.

Tackar för informationen. Som du nämner är jag bara ute efter cpu, moderkort, ramminne och grafikkort så skulle kunna pressa på en tusing till för dem delarna om de skulle va nödvändigt. Vill gärna ha en dator som klarar de flesta spel på high.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Insåg I efterhand att hen endast ville ha ett antal delar, var trött läste titeln' DATOR 10K' kl 3 på natten eller vad det var, la ihop dagens golden-standard. 3600 cl 18 kostar 200kr mer för princip ingen uppgradering. AMD påstår att 3600mhz ska vara sweet spot men flertal tester säger att det inte stämmer.

https://www.youtube.com/watch?v=kP9F0h7qP_g

Allra första resultat från googles sökresultat som exempel, man kollar o ser att oj ibland kan det vara 0-3% bättre, men ibland är 3200mhz bättre, på felmarginalen osv. Sedan kollar man och ser att det är 3600mhz cl 16 vilket är i princip helt annat ram från c18 då timingsen är mil bättre och kostar skjortan

Att gå upp i MHZ men samtidigt gå upp i CL+ andra timings jämnar ut varandra och gör att det knappt blir någon förbättring. Dock för 200kr definitvt möjligt. Men eftersom jag redan pressade budgeten så valde jag 3200mhz ist.

Att frekvens och CL jämnar ut sig stämmer för Intel men är inte detsamma för Ryzen som föredrar hög frekvens över låg CL. Dock kan man argumentera att hundralapparna kan användas på mer relevanta grejer.

@Panikben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Att frekvens och CL jämnar ut sig stämmer för Intel men är inte detsamma för Ryzen som föredrar hög frekvens över låg CL. Dock kan man argumentera att hundralapparna kan användas på mer relevanta grejer.

@Panikben
https://komponentkoll.se/bild/rzNah.png

Har inte jätte vra koll på amds grejer men den processorn är bra för sitt pris eller? Den är ju rätt billig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panikben:

Har inte jätte vra koll på amds grejer men den processorn är bra för sitt pris eller? Den är ju rätt billig

Skickades från m.sweclockers.com

Japp det är den mest prisvärda processorn på hela marknaden just nu. Googla lite tester så kan du ju se hur den presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Japp det är den mest prisvärda processorn på hela marknaden just nu. Googla lite tester så kan du ju se hur den presterar.

Okej kanske blir o köra på de du skickade då, behöver inte kylaren bara, har exakt den. Men annars är det ett bra paket då? Inget man kan lägga till nån hundra lapp på som är nödvändigt?

Skickades från m.sweclockers.com