Optimala fläktkurvor med fokus på låg ljud

Permalänk
Medlem

Optimala fläktkurvor med fokus på låg ljud

Hej vänner,

Tacksam för era förslag gällande inställningar av fläktkurvor.
Det som finns är:

Fractal Design R6 chassi med 3 st förmonterade 140mm fläktar, en på utblås och 2 intag.
Be quite dark rock 4 cpu kylare med 135mm fläkt och ryzen 2700 som skall ej överklockas.
semi passiv PSU corsair rx750 v2 (den kan jag väl inte styra)
palit rtx 2070 dual

Chassit kan kompletteras med fler fläktar om det skulle gynna ljudnivå (fler fläktar på lägre varv kanske är bättre..?)

Hur skulle ni ställa in kurvorna för ett optimalt ljud/flöde och för att inte skapa undertryck i chassit?
Drömscenario är helt tyst (inga fläktar igång under vanligt windowsarbete/film/youtube) och kanske 30-40% rpm vid spelandet, dvs när cpu/gpu når 60C och en tredje styrningspunkt är typ när cpu/gpu når 80C så går fläktar upp till 80% av rpm?
0% rpm upp till 60C
40% rpm mellan 60C och 80C
80% rpm 80C+

Är detta okej?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Lite du kan göra utan att sätta vatten på GPUn, kommer vara enda komponenten som gör liv för sig.
Sätt kurvan i MSI Afterburner, resterande åtgärder är minimala.

Permalänk
Avstängd

Som nämnts redan .. det är nog din GPU;kyling som kommer låta. Så för att underlätta för den se till du har bra flöde genom chassit (och ett övertryck) för att "hjälpa" GPU kylningen så den håller varvet nere. Dvs mer luft in än ut och mycket förbi GPU; kylaren.
Specifikt för din låda skull jag köra nedre frontfläkten på högre varv än den övre för att få en luftström mot GPU.. men kanske har du spindiskar i vägen eller annat som saboterar? Svårt säga uten att se det enskilda fallet hur de tär monterat. Fler fläktar... nope..

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt:
Nej, hårddiskburarna är borttagna och panelen är flyttad mot baksidan.
Vad är optimalt i så fall?
Chassifläktar kan jag inte styra via PMW utan endast DC där 12V är max.
Är detta okej?

Nedre intag
4V upp till 50C
7V 50-70C
10V över 70C

Övre intag
3V upp till 50C
6V 50-70C
9V över 70C

Bakre utblås
4V upp till 50C
7V 50-70C
10V över 70C

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Avstängd

@Savage_Gray:
Du får prova lite
Tempen kan skilja 20 ca beroende vad och hur man mäter. Om du mäter i bios, med ryzen master, HW monitor, eller annat program som visar temp kan det skilja 20 c och det är inte "rätt" eller "fel". Man visar medelvärde av något, topp värde av något osv. Ofta är det inte alls tydligt vilken temp som faktist redovisas.
En del fläktar kräver 3v för att ens starta, andra 7 v.
Men förutsatt att dina fläktar snurrar på stabilt och bra redan vid 3v så ser det ut som en bra grund.
Jag skulle dock höjt grund temp med steg ett upp till 60 sedan 65 och 70 utifrån hur mitt system fungerar.