Permalänk
Medlem

Speldator 13k

Tjenare! Ska hjälpa en polare bygga ihop en dator men har ingen koll på dagens komponenter så skulle behöva lite hjälp med att välja rätt prylar. Budgeten ligger på 13k ca och det är först och främst cs:go han spelar.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kanske något i den här stilen?

Permalänk
Skrivet av Agiri:

Bra bygge förutom att det inte finns minsta lilla anledning till att välja 3600x gentemot 3600 prismässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agiri:

-I helhet rätt bra men som tidigare nämnts finns ingen anledning att välja 3600x över 3600, speciellt inte om du ändå ska köpa till en såpass fet kylare, går lite emot poängen med att köpa 3600x över 3600.

-Du har valt förra generationen av RM-serien, finns V2 nu som är bättre för bara 100-200kr mer, då ett 650W skulle räcka.

-5700 XT känns överdrivet om det framförallt ska spelas CS, speciellt då du går över budget.

Gjorde några ändringar:

Permalänk
Medlem

Tackar för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

-I helhet rätt bra men som tidigare nämnts finns ingen anledning att välja 3600x över 3600, speciellt inte om du ändå ska köpa till en såpass fet kylare, går lite emot poängen med att köpa 3600x över 3600.

-Du har valt förra generationen av RM-serien, finns V2 nu som är bättre för bara 100-200kr mer, då ett 650W skulle räcka.

-5700 XT känns överdrivet om det framförallt ska spelas CS, speciellt då du går över budget.

Gjorde några ändringar:
https://komponentkoll.se/bild/EsXEm.png

Då tycker jag att detta är bättre
5700XT är mer framtidssäker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agiri:

Då tycker jag att detta är bättre
5700XT är mer framtidssäker

https://komponentkoll.se/bild/RAdjx.png

Ja det beror lite på prioriteringar. Om det nu ska spelas i 1080p vilket jag är 99% säker på så snackar vi i genomsnitt runt 10 mer fps med XT över utan. Snackar vi också primärt CS så blir det totalt irrelevant men som du säger så kanske polarn vill spela andra spel framöver vilket gör det mer framtidssäkert.
Se dock till att du köper till 2 fläktar med chassit du valt då det enbart följer med 1, vilket är för lite.