Köpte ny gamingskärm i manualen står det 21 ms och 1 ms som svarstid

Permalänk
Medlem

Köpte ny gamingskärm i manualen står det 21 ms och 1 ms som svarstid

Hej

Jag köpte ny gamingskärm i manualen står det 21 ms och 1 ms som svarstid.
Det står "Svarstid: 21ms(normal), 1ms(MPRT)"
Jag är inte så hemma på skärmar, men har den normalt 21 ms responstid och som bäst 1 ms?
Om någon kan förklara för mig så hade jag blivit grymt tacksam!

Permalänk
Medlem

det skulle underlätta om du också skriver vilken skärm det handla om.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

MPRT är väl ett sätt att mäta svarstid?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

det skulle underlätta om du också skriver vilken skärm det handla om.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/mission-sg-em2...

Skrivet av heffaklumpmamma:

MPRT är väl ett sätt att mäta svarstid?

Jo exakt men i manualen finns det 21 ms normal och 1 ms MRTP.

Permalänk
Skrivet av Hextery:

Känns lite oklart vad normal betyder. Är det GtG?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

Jäkligt prisvärd skärm om det visar sig vara bra

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av heffaklumpmamma:

Känns lite oklart vad normal betyder. Är det GtG?

Det betyder att någon skrivit siffran 21 samt siffran 1 på ett papper. Hur skärmen fungerar i en given situation är något helt annat.

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med netonnet.
Den har 21 MS GtG och 1 MS MRPT.
Skärmen har bra bild men otroligt mycket ghosting. Rekommendera inte någon att köpa den, lämnade tillbaka min.

Permalänk
Skrivet av Hextery:

Har varit i kontakt med netonnet.
Den har 21 MS GtG och 1 MS MRPT.
Skärmen har bra bild men otroligt mycket ghosting. Rekommendera inte någon att köpa den, lämnade tillbaka min.

görstår det... 21mS gtg är väldigt långsamt men förklarar ju priset isf.

typ under 8mS gtg är väl typ normalt idag för de flesta skärmar oavsett typ av panel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rouge of Darkness:

görstår det... 21mS gtg är väldigt långsamt men förklarar ju priset isf.

typ under 8mS gtg är väl typ normalt idag för de flesta skärmar oavsett typ av panel.

Under "8 ms" är väldigt vanlig idag om vi talar om de påhittade eller lösryckta siffrorna avsedda för att synas i en spec. I det här fallet är nog 21 ms GtG en ganska ärlig uppgift för det är vad många skärmar kan visa upp i praktiken oavsett om de kallas "4 ms ", "8ms" eller "1 ms MPRT" på specen.

Skärmen med 21 ärliga millisekundrar, kan alltså ha mycket mindre eftersläp än den skärm som idag säljs som en "1 ms"-skärm. Och den som skärm som har "1 ms" i specen kanske endast når dessa siffror i specifika jämförelser, likt MPRT, eller när den kör så extrem overdrive att allt som rör sig har ljusa och mörka skuggor. Eller så hittar tillverkaren bara på siffror som de vill.

Så man måste alltid testa och jämföra. De här siffrorna har aldrig sagt något om skärmens kvalitet eller eftersläpsnivå. Allt de säger är att vad tillverkaren anser att det ska vara. Spelskärmar får låga siffror. Inte för att skärmen är bra eller fri från eftersläp utan därför att marknadsavdelningen anser att skärmen ska säljas till de som spelar spel. Då måste man sätta låga siffror på kartongen för att sälja.

När det är dags att sälja in nästa skärm på marknaden kommer siffran sjunka ytterligare. Så om ett par år kommer samma fråga att dyka upp igen om skärmen som har 1 ms är mycket sämre än den som har 0,5 ms. Och så vidare.