Dags uppdatera dator specs för Vive

Permalänk
Medlem

Dags uppdatera dator specs för Vive

Hej,

Har haft min HTC Vive i hyllan i något år eftersom jag bodde tillfälligt i en olämplig bostad. Men kommer ihåg att några av de sista spelen jag testade laggade en del med framedrops osv, och hade redan då tänkt att datorn kanske behöver biffas upp en aning. Har en i7 4790K 4GHz samt 980ti. Har redan bestämt mig att skaffa en 2080ti, men är osäker på om CPUn också behöver bytas ut... Med tanke på kostnaden för GPUn vill jag inte byta ut CPU/moderkort/minne i samma veva så jag undrar om någon som kör ungefär samma CPU/GPU (i7 4790K/2080ti) upplever att CPUn flaskhalsar i Vive?

Permalänk

Är det en Pro?

Jag skulle säga att en 980ti absolut inte är ett för dåligt kort för en Vive (det var top of the line 2016), vilka spel laggade? Det finns en del dåligt gjorda spel (host bethesda) som jag tror laggar vad man än har för hårdvara.

Jag är dock dålig på processorer och du kan ändå dra nytta av grafik kortet med super sampling.

Permalänk
Medlem

@Irregular Programming: Jag kommer ärligt talat inte ihåg, men det var ett ovanligt "tungt" spel, ska leta upp det när jag kommer hem. Möjligt att det var problem med spelet i sig, det var inte många spel som strulade.

Det var på en vanlig Vive, var en av de första som beställde. 980ti var inte det senaste när jag skaffade den, det var på rea eftersom 10X0 serien precis lanserats. Hade möjligheten att uppdatera till 1080 för en spottstyver men missade deadlinen för inbyte så det blev inget med det.

Ska sätta upp allting nu i helgen och testa igen. Blev f.ö. också tipsad att köra med windows 10 (har kört win7 innan) Kanske gör någon skillnad

Permalänk

@rayman: När jag fick min så hade 10XX serien inte kommit ut, var tvungen att uppdatera min 670 och det blev ett 980ti, 10 serien kom under sommaren och man fick en 1080ti till nästan samma pris som jag betalade för min 980, jag var småirriterad

Hur som är 980ti ett riktigt bra kort, står sig mot ett 1070 (lite snabbare i vanliga spel tror jag men 1070 har lite bättre VR performance IIRC), jag körde både min Vive och Vive Pro på det kortet med supersampling även om jag tappade frames ibland med Pron. Jag skulle gissa att du kommer få bättre resultat med en nyare processor men jag vågar som sagt var inte lova något.