WD presenterar externa lagringsenheter – först ut med USB 3.2 2x2

Permalänk
Melding Plague

WD presenterar externa lagringsenheter – först ut med USB 3.2 2x2

Western Digital presenterar nu ett flertal spelinriktade externa lagringsenheter, där SSD-enheten P50 Game Drive skryter med hela 2 GB/s över USB 3.2 Gen 2x2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En 5Tb SSD med dessa specar lär inte bli billig

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Om man kör externt grafikkort kan man ju lika köra extern lagring av spelen också. Funkar det som det ska kan det ju vara en vettig (om något dyr och nischad) lösning.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Lämplig fråga: Skulle man behöva en sån här hårddisk för att kunna titta på 4K film från en Extern Hårddisk, eller räcker det med de redan existerande externa hårddiskarna för det?

Permalänk
Medlem

Dem pratar mycket om bandbredd, men kommer prestandan utnyttja bandbredden till fullo eller är detta bara en marknadsförings grej?

Visa signatur

13700K/32GB@3200MHz/3080. Mer ultrawide åt folket <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Lämplig fråga: Skulle man behöva en sån här hårddisk för att kunna titta på 4K film från en Extern Hårddisk, eller räcker det med de redan existerande externa hårddiskarna för det?

Det räcker med vilken hårddisk som helst

Permalänk
Medlem

Ni använder ofta ordet "skryter" vilket har en lite negativ laddning, använd hellre "uppger" eller liknande som är lite mer neutralt (förlåt en språkpolis;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Väntar nog till USB 3.3 Gen 3 3x3 v3.3.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tror jag väntar på USB 3.28 Gen 4 4x2 / (2^4 + 2) x 45.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

skryter = usb-kontaktens hastighet
uppges = diskens hastighet enl. tillverkaren
uppmäts = diskens egentliga hastighet

Permalänk
Medlem
Citat:

Den nya uppställningen i WD Black-familjen är alltså framtidssäkrade för när USB 3.2 blir mer etablerat bland dator- och konsolspelare.

Men i stort sett allt har ju redan detta. Allt med USB 3.0 har ju blivit automatiskt uppgraderat till både 3.1 och 3.2, allt för att inte särbehandla någon och göra det enkelt för konsumenterna.

Permalänk
Proffsmobbare

Vill-ha-faktorn på höljet är hög! Riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem

Har redan glömt vad de där nya usb-standarderna betydde

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Externa lagringsenheter

Undrar om någon kommer ihåg när man kunde köpa externa USB diskar jättebilligt för 6 - 8 år sen ?
För att återsäljarna hade köpt på sig ett megastort lager.
Och sålde ut dom jättebilligt.

Och så slet man sönder höljet o kastade det, och hittade en fin 1TB hårddisk!
Kommer inte ihåg priserna, men det vart många hundralappar man tjänade, speciellt om man köpte många.
Dom interna hårddiskarna kostade ju så mycket mer.

Men det vart lite av en chansning, ibland kunde man få en 5400rpm Men oftast var det en 7200rpm

Tror det finns en tråd om det här i forumet, och folk blev helt galna och jämförde vilka diskar som satt i. Det var riktigt roligt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Den externa SSDen ser ut som en gedigen produkt, men varför man väljer att marknadsföra den mot gamers känns lite oklart.

Kör en Samsung T5 1TB extern SSD, och att skicka flera hundra gb okomprimerad data över usb har varit en fröjd det senaste året. Den var något dyr vid inköp dock (typ 4k om jag inte minns fel) men väl värd investering.

edit: Har noll förtroende för spinnande diskar och vanliga HDDs, i princip alla jag har ägt har gått sönder och det känns som ett dåligt sätt att förvara känslig data.

tillägg
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon173009:

Den externa SSDen ser ut som en gedigen produkt, men varför man väljer att marknadsföra den mot gamers känns lite oklart.

Kör en Samsung T5 1TB extern SSD, och att skicka flera hundra gb okomprimerad data över usb har varit en fröjd det senaste året. Den var något dyr vid inköp dock (typ 4k om jag inte minns fel) men väl värd investering.

edit: Har noll förtroende för spinnande diskar och vanliga HDDs, i princip alla jag har ägt har gått sönder och det känns som ett dåligt sätt att förvara känslig data.

Jaha och då väljer du en ssd som per design raderar sitt innehåll när den är strömlös och i prkatiken inte heler lgår att göra dataräddning på ?
Känns som fel väg att gå om det är känslig data som du vill spara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är inte USB 3.2 gen 1 och USB 3.1 gen 1 samma sak vilket även är samma sak som gamla USB 3.0

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

Är inte 2,5"-SSDn S-ATA internt? Det brukar de vara, om det inte är m.2 med nvm. Undrar just hur de skrämmer upp den i 2 GB/s när S-ATA brukar begränsa sig till 550 MB/s.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hooloovoo:

Är inte USB 3.2 gen 1 och USB 3.1 gen 1 samma sak vilket även är samma sak som gamla USB 3.0

Jo; de byter ju namn på alla gamla versioner varje gång det kommer en ny.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KiiWeee:

Dem pratar mycket om bandbredd, men kommer prestandan utnyttja bandbredden till fullo eller är detta bara en marknadsförings grej?

Beror nog på vad man gör och hur exakt data behövs. Första inladdning bör gå snabbt då det är oftast någon form av sekventiell historia, men senare är det nog mer latens som är det viktiga och USB är ju inte direkt känd för det.

Det jag inte förstår är varför ansluta till USB när även laptops har bra intern anslutning för diskar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon127948:

Det jag inte förstår är varför ansluta till USB när även laptops har bra intern anslutning för diskar.

Det är väl milsvid skillnad i smidighet mellan att plugga in en kabel på sidan av datorn och att byta/montera en intern disk, med allt vad det innebär?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Vill-ha-faktorn på höljet är hög! Riktigt snyggt.

Håller med, riktigt coola och unika. Är för övrigt också diskarna som denna man använder:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jaha och då väljer du en ssd som per design raderar sitt innehåll när den är strömlös och i prkatiken inte heler lgår att göra dataräddning på ?
Känns som fel väg att gå om det är känslig data som du vill spara.

Kör ju drive och dropbox utöver det med. Men om jag får välja mellan en disk som är död efter den blivit tappad i golvet en gång eller en SSD som tappar data sporadiskt så aa, lätt val för min del.

Men man är ju olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

En 5Tb SSD med dessa specar lär inte bli billig

Antagligen inte med tanke på att dom bara presenterade SSDer i storleken 0,5 – 2 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jo; de byter ju namn på alla gamla versioner varje gång det kommer en ny.

Ren idioti. Varför inte gå tillbaks och byta namn på RS-232 också när man ändå är i farten?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Kör ju drive och dropbox utöver det med. Men om jag får välja mellan en disk som är död efter den blivit tappad i golvet en gång eller en SSD som tappar data sporadiskt så aa, lätt val för min del.

Men man är ju olika.

Mmmm, om du har tappat alla dina mekaniska diskar i golvet, så förstår jag varför alla dina diskar har gått sönder

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har redan glömt vad de där nya usb-standarderna betydde

Det är mycket enkelt! Ju mer siffror och ju högre siffra=bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Mmmm, om du har tappat alla dina mekaniska diskar i golvet, så förstår jag varför alla dina diskar har gått sönder

Ajjemen, sen tar jag yxan och drar igenom sen, vrf funkar den inte.

Trodde sweclockers var hyfsat trollfritt, känns som reddit här ju. Cancer deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Ajjemen, sen tar jag yxan och drar igenom sen, vrf funkar den inte.

Trodde sweclockers var hyfsat trollfritt, känns som reddit här ju. Cancer deluxe.

Känsligt ämne tydligen! Lite humor och ironi är väl tillåtet ändå (?)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]