Permalänk

Intel 9600k eller ryzen 3600?

Vilken av de här är bäst köp om jag vill uppgradera mitt system?

För och nackdelar?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kongoklas:

Vilken av de här är bäst köp om jag vill uppgradera mitt system?

För och nackdelar?

Mvh

Ryzen 3600 är bättre generellt undantag är ifall du spelar spel eller emulatorer som kräver hög frekvenser och enkeltrådad prestanda.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Vad har du för system idag och vad har du tänkt använda det nya till?

Har du en budget?

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ryzen 3600 är bättre generellt undantag är ifall du spelar spel eller emulatorer som kräver hög frekvenser och enkeltrådad prestanda.

3600 är inte alltid långsammare i spel ex i sweclockers test så presterade 3600 bättre än 9600 i 2 av 5 spel (Total war och assassins creed) så man får gå lite på vad det är för spel man tänkt köra.
Hur det ligger till i emulatorer har jag ingen koll på däremot.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nackdelen med Ryzen i din budgetnivå är "cutting edge". Det är plågsamt att få det att rulla som det ska, även datorbyggare som Inet och Webhallen står med beställda Ryzen byggen de helt enkelt inte får igång, pga kompabilitetsproblem, mjukvarubuggar, väntan på nya UEFI etc.
Fördelen med Intel är att plattformen i sig är stabil och man kan mixa och matcha olika komponenter utan problem.

3600 ger mer för pengarna, men orkar du tacklas med en splitterny plattform och alla problem som dras med dem? Det är frågan skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

3600 är inte alltid långsammare i spel ex i sweclockers test så presterade 3600 bättre än 9600 i 2 av 5 spel (Total war och assassins creed) så man får gå lite på vad det är för spel man tänkt köra.
Hur det ligger till i emulatorer har jag ingen koll på däremot.

Har inte heller sagt det utan påpekade bara att vissa spel gillar hög enkeltrådad prestanda samt frekvenser då är en i5 9600K fortfarande lite bättre än Ryzen 3600.

Emulatorer funkar bäst på en i7 9700K då speciellt RCPS3 vill ha 8 trådar i vissa spel men en i5 9600K funkar bättre än Ryzen 3600 i alla andra emulator förutom RCPS3 där ibland en Ryzen 3600 kan prestera bättre.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kongoklas:

Vilken av de här är bäst köp om jag vill uppgradera mitt system?

För och nackdelar?

Mvh

Om processorerna var lag i NHL 98:
https://imgur.com/a/j6sYjGI

Avancerade matematiska tekniker har använts för att få fram en objektivt korrekt jämförelse.