IBM öppnar upp instruktionsuppsättningen Power ISA

Permalänk
Melding Plague

IBM öppnar upp instruktionsuppsättningen Power ISA

Anrika IBM fortsätter att satsa på öppet samarbete runt företagets tekniker, vilket nu innefattar arkitekturerna och instruktionsuppsättningen bakom Power-processorerna

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Summit är #1 och Sierra är #2 på top-500 listan (juni 2019). Summit har 2.414.592 kärnor och drar 10 MW, Sierra har 1.572.480 kärnor och drar 7,4 MW.

(Bara en fyi, tyckte det var lite märkligt att det stod "på Top500-listan" när de ligger först.)

Permalänk

Härligt med öppenhet!(?)

Då är frågan @Yoshman: vad innebär detta för processorbranshen mot konsument respektive enterprise respektive workstation? Samt rimligheten att PC går över till detta gentemot att gå till ARM.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Zarkov2:

Summit är #1 och Sierra är #2 på top-500 listan (juni 2019). Summit har 2.414.592 kärnor och drar 10 MW, Sierra har 1.572.480 kärnor och drar 7,4 MW.

(Bara en fyi, tyckte det var lite märkligt att det stod "på Top500-listan" när de ligger först.)

I mitt huvud hade jag formuleringen ”i toppen av Top500-listan”, men det följde inte med till tangentbordet Justerade meningen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zarkov2:

Summit är #1 och Sierra är #2 på top-500 listan (juni 2019). Summit har 2.414.592 kärnor och drar 10 MW, Sierra har 1.572.480 kärnor och drar 7,4 MW.

(Bara en fyi, tyckte det var lite märkligt att det stod "på Top500-listan" när de ligger först.)

Men då är den stora frågan, kan de emulera grafikkort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då är den stora frågan, kan de emulera grafikkort ?

Förmodligen, Summit innehåller 27648 Nvidia Tesla V100. Någon har varit framme med hästhandlarplånboken.

Permalänk
Medlem

När kommer första konsumentprodukten? Vem blir först att porta Far Cry? Så många frågor. Vi går en spännande framtid till mötes!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Som gammal Amiga fantast drömde jag om en PowerPC amiga och drömmarna om en PowerPC dator lever kvar (fast med linux istället).

Det "billigaste" i dagsläget är väl att bygga en maskin baserat på följande moderkort och CPU:
https://www.raptorcs.com/content/BK1B01/intro.html

Men då är frågorna:
Kan man installera vilken linux dist som helst och hur krångligt är det?
Kan man köra vilka linux applikationer som helst utan måste de portas från grunden?

Så på det stora hela vet jag inte vad jag skulle kunna ha ett sådant bygge till.

//Anders

Permalänk
Medlem

@AndersL: Många distributioner erbjuder en PowerPC/PowerPC64-port. Då är det bara att installera och köra på som vanligt.
Om programmen kan köras direkt beror på vad man gör av ISAn, kör man big endian så lär många program där du gör bitmanipulation behöva skrivas om men i övrigt borde det räcka att kompilera om dem bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Kan man installera vilken linux dist som helst och hur krångligt är det?

Vilken som helst som har en PowerPC-utgåva av sin installations-image. Ja, förutsatt att det finns stöd för ditt system i standardkerneln då. Annars är det tillverkarspecifika distributioner man får utgå ifrån, som Raspbian till raspberry pi exempelvis.

Stödet är ganska varierande:
https://fedoraproject.org/wiki/Architectures/PowerPC

PPC64 går att hitta för ubuntu, svårare med 32bit PPC
http://cdimage.ubuntu.com/releases/19.04/release/

Debian ska ha stöd för både ppc och ppc64.

Enkelt sagt, det bästa är nog att kolla om den disten du vill köra har ppc-stöd redan i förväg.

Skrivet av AndersL:

Kan man köra vilka linux applikationer som helst utan måste de portas från grunden?

Det mesta fungerar fint att bara kompilera om eller ladda ned som färdgia paket, men i undantagsfall finns det applikationer som är specifikt skrivna för x86, då behöver de x86-specifika bitarna portas.

Ett bra exempel är nog att titta på Raspberry Pi, med vilka applikationer som går att kompilera och inte, då det är en annan linuxplattform som inte kör x86.

Skrivet av AndersL:

Så på det stora hela vet jag inte vad jag skulle kunna ha ett sådant bygge till.

För att man kan, för att det är kul och för att det känns bra!

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Oj, Power ISA låter som PCI express lät i början, tror jag har ett ISA ljudkort i min gamla 486a.
Någon måste helt enkelt bygga en sådan här med en lutande tornkylare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KattIMössa:

Härligt med öppenhet!(?)

Då är frågan @Yoshman: vad innebär detta för processorbranshen mot konsument respektive enterprise respektive workstation? Samt rimligheten att PC går över till detta gentemot att gå till ARM.

Svårt att säga. POWER är den bästa (minst dåliga) av alla "gamla" ISA, d.v.s. de som designades innan millennieskiftet. Men faktum kvarstår att POWER/PowerPC har egentligen aldrig uppvisat något riktigt stor prestandamässig fördel över samtida x86.
Edit: i fall relevanta för desktop/server ska tilläggas, PowerPC var ju en riktig älskling i embedded/RTOS-världen då interrupt-latens och liknande ofta mycket bättre än på x86 (viktigt för realtidsapplikationer). Vidare verkar IBM varit den enda ISA-designern på 80/90-talet som inte körde firmafesten dagen innan man designade många systemnära funktioner

POWER är en bättre ISA än x86 (rätt låg ribba i.o.f.s.), men finns fortfarande designval som idag inte är helt optimala och inte enkelt kan fixas utan att paja bakåtkompatibilitet. Aarch64 (64-bitars ARM) och RV64 (64-bitars RISC-V) är det bästa vi har för dagens krav.

Aarch64 har också genom Apple och nu även genom ARM Cortex A77 visat just hur mycket bättre designad denna ISA är jämfört med x86. Apples senaste CPU-design ligger ju 40-50 % högre i IPC jämfört med Skylake/Zen2!!!

Problemet ARM har med både RISC-V och nu även med POWER är att allt fler vill undvika att åter sätta sig i knät på ett specifikt företag. Debaclet Trump fixade som resulterade i frågetecken kring huruvida Huawei ens skulle kunna använda Aarch64 framöver fick rätt många att inse det stora värdet med helt öppna ISA.

Ska jag göra en gissning på vilken av RISC-V, POWER och Aarch64 som har störst chans att rubba x86-dominasen säger ändå hjärnan Aarch64. Detta då jag är övertygad om att Apple kommer byta till Aarch64 på MBP-serien relativt snart, gissar på 2020 eller senast 2021. Det kommer visa hur mycket bättre/snabbare bärbara man kan göra om man släpper all gammal x86 dynga.

Hjärtat vill att RISC-V ska vinna, men de ligger helt klart efter Aarch64 i mognadsgrad just nu. Det som kan rädda dagen här är ett väldigt folkrikt land i öster som efter en viss västledares nyckfullhet börjat storsatsa på RISC-V för att minska sitt beroende mot väst. Men just nu är RISC-V primärt inriktad mot mikrokontroller och inbyggda-system, väldigt lite verkar göras kring server/desktop för RISC-V.

Den uppenbara fördelen för POWER är att det redan är en etablerad ISA i serversammanhang och att det har rejäl backning från företag som IBM och Nvidia.

Problemet alla dessa ISA har stavas "Windows" och det operativsystemets dominans på skrivbordet. Gissar att det kommer gå trögt med flytten från x86 så länge som det inte finns vettiga alternativ att köra sin desktop/laptop på något annat än x86. Det är en fördel att köra samma ISA på maskinen man utvecklar programvaran på som den server/datacenter som ska köra slutprodukten, det även när man utvecklar i mot JVM/.Net/Python eller liknande där underliggande ISA i teorin ska kvitta.

Aarch64 ligger klart närmare de två andra att bli ett realistiskt alternativ, framförallt givet att Windows 10 redan finns för Aarch64 (men idag saknas bra HW). Historisk har det ju ändå funnits POWER på skrivbordet/bärbara, även funnits en Windows variant för PowerPC (det för big-endian, mindre steg att fixa stöd för dagens little-endian POWER).

Så POWER skulle kunna bli något att räkna med och ser heller ett öppet POWER än ett x86 som i praktiken helt kontrolleras av Intel (AMD må kunna göra x86 kompatibla kretsar, men är i dag helt Intel som dikterar utveckling av den ISAn). Men föredrar Aarch64 och håller tummarna för RISC-V!

Skrivet av Dracc:

@AndersL: Många distributioner erbjuder en PowerPC/PowerPC64-port. Då är det bara att installera och köra på som vanligt.
Om programmen kan köras direkt beror på vad man gör av ISAn, kör man big endian så lär många program där du gör bitmanipulation behöva skrivas om men i övrigt borde det räcka att kompilera om dem bara.

Sedan POWER8 finns ju fullt stöd för little-endian och för t.ex. Ubuntu är ppc64le det enda som stöds

"Beginning with the 14.04 distribution, Canonical’s Ubuntu Server supports Power in little endian mode only and future release plans show this support continuing. No plans exist to provide an equivalent big endian version optimized for IBM Power Systems."

"Kriget" mellan big/little-endian verkar rätt mycket vara över, little-endian har vunnit (ARM stödjer också båda varianter men idag används i princip bara little-endian).

Personligen tycker jag little-endian är att föredra, det trots att jag ägnat rätt stor del av mitt yrkesliv med nätverks-relaterad programmering (big-endian == network byte order -> lite enklare att ha att göra med här). Little-endian är trots allt mer intuitivt att jobba med på programmeringsnivå i det generella fallet

uint32_t x = 0x42; uint8_t *p = (uint8_t *) &x; // *p är vad du rimligen gissar att det är på en little-endian, not so much på big-endian // *p är 0x42 på little-endian // *p är 0x00 på big-endian

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det kommer att gå lika bra som för OpenSPARC.

Enda open source processorn som jag tror har någon chans är RISC-V. Speciellt om trump fortsätter vara trump.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mikgus:

Speciellt om trump fortsätter vara trump.

Vad är oddsen på att det kommer ske en förändring där?

Tror tyvärr också att trenden för POWER är svår att vända. PowerPC är i praktiken ett avslutat avslutat kapitel inom embeddedvärlden, ARM har helt tagit över. Glädjen här är att intresset för RISC-V ökar mycket och snabbt just nu!

Helt kört kanske det inte är. OpenPOWER har mer backning än OpenSPARC hade. POWER är också en bättre designad ISA än SPARC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikgus:

Det kommer att gå lika bra som för OpenSPARC.

Enda open source processorn som jag tror har någon chans är RISC-V. Speciellt om trump fortsätter vara trump.

Så säger folk att Trump är dålig. Det är tack vare honom som vi kanske får nu öppen ISA och kanske också en ersättning för skiten som heter Android. Hur kan man bli sur på en person som gör allt detta för oss

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar IBM och jag gillar Red Hat. Nu gillar jag dem ännu mer.

Tror och hoppas att IBM en oväntad dag kan göra comeback även på konsumentsidan. Vilken fantastisk nostalgi det vore att en modern desktop med IBM-logon på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Jag gillar IBM och jag gillar Red Hat. Nu gillar jag dem ännu mer.

Tror och hoppas att IBM en oväntad dag kan göra comeback även på konsumentsidan. Vilken fantastisk nostalgi det vore att en modern desktop med IBM-logon på!

Samma här samt "intel outside" loggan, jag är nästan övertalad ovan att bygga en maskin baserat på ett moderkort från Raptor computing.
Hittade följande guide om man vill installera Ubuntu som alternativ:
https://github.com/edowson/raptor-talos-ii-power9-technote

Permalänk
Medlem

Fedora Is Beginning To Spin Workstation & Live Images For POWER
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Fedora-Wo...

Visa signatur

Nerd is the new Cool