PC Gaming Race Glorious Model O – spelmus på endast 67 gram

Permalänk
Melding Plague

PC Gaming Race Glorious Model O – spelmus på endast 67 gram

Glorious PC Gaming Race intar i testlabbet med Model O, en något annorlunda spelmus där en väldans massor hål i konstruktionen ger låg vikt. Det är dags för 67 gram speldon att bekänna färg!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde man då inte kunna spara in massor av vikt på att sätta (det mesta av) kretskortet i en liten box vid själva usb-kontakten i stället för i musen?

Kanske opraktiskt för de flesta, men när vi snackar entusiast-hårdvara så brukar ju målgruppen kunna leva med lite okonventionella lösningar.

Permalänk
Medlem

Jag tror visst vi har ett fall av patentintrång här... originalet

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är den värd att köpa. Känns som en direkt kopia av final mouse?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Borde man då inte kunna spara in massor av vikt på att sätta (det mesta av) kretskortet i en liten box vid själva usb-kontakten i stället för i musen?

Kanske opraktiskt för de flesta, men när vi snackar entusiast-hårdvara så brukar ju målgruppen kunna leva med lite okonventionella lösningar.

Kanske är möjligt, kanske påverkar latenser dock, måste ju prata med sensorn som ju ändå måste sitta i själva musen. Tror inte kretskortet väger speciellt mycket heller, nog sensorn som väger mest på kretskortet och i musen är det nog mekanik för knappar och rullhjul (om man bortser från själva skalet då).

Permalänk
Medlem

Fy Sören vad den kommer bli grisig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Jag som sitter med en MX Master (145g) skulle kasta iväg denna mygga om jag försökte använda den..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Kanske är möjligt, kanske påverkar latenser dock, måste ju prata med sensorn som ju ändå måste sitta i själva musen. Tror inte kretskortet väger speciellt mycket heller, nog sensorn som väger mest på kretskortet och i musen är det nog mekanik för knappar och rullhjul (om man bortser från själva skalet då).

Ja det är ju frågan om hur mycket latens som skapas iom kabellängden mellan sensor och logikkretsar.

Tror ju dock det väger mer än den plast som tas bort med alla de där hålen, och det verkar definitift vara en jakt på enstaka gram i den här kategorin. Tänk hur mycket härligt gojs det ska komma in där efter några månaders användning

Permalänk
Skrivet av molsson:

Fy Sören vad den kommer bli grisig...

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte samma sak när jag såg den.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Fattar inte att folk säger de blir skitiga, är ni så jävla äckliga om era händer?

Haft FM UL Pro och Glorious Model O, båda ser perfekta ut.
Förbokat Model O- då jag vill ha en mindre.

Permalänk
Avstängd

Om de hade tagit bort de onödiga LED:en hade man tjänat ytterliggare några gram...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Fattar inte att folk säger de blir skitiga, är ni så jävla äckliga om era händer?

Blir lite hand-peeling över det hela. Jag brukar inte hyvla mina händer så ofta så det finns nog lite hud att ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fattar inte att folk säger de blir skitiga, är ni så jävla äckliga om era händer?

Det är inte onaturligt eller onormalt att vara fet om händerna och tappa hud och hår. Alla är och gör det. Vissa mer eller mindre än andra.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Det är inte onaturligt eller onormalt att vara fet om händerna och tappa hud och hår. Alla är och gör det. Vissa mer eller mindre än andra.

Ja men alltid får vissa swecare det att låta som den kommer se EXTREMT äcklig ut.
De blir inte så skitiga, om man inte är en onormalt grisig människa kanske.

Permalänk
Medlem

Har någon, någonsin, hört klagomålet; ”jag klarar inte det här, jag får mjölksyra-attack av min mus som väger hela 100g.”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja men alltid får vissa swecare det att låta som den kommer se EXTREMT äcklig ut.
De blir inte så skitiga, om man inte är en onormalt grisig människa kanske.

Alla kan ju inte ha små princesshänder som dig som avger rosendoft istället för värme och svett

Alla är olika, en del svettas mer än andra. Jag själv har alltid varit väldigt svettig om händer och fötter så den skulle garanterat se grisig ut snabbare än för andra. Det finns ju en anledning till varför ljusa tangentbord och möss mer eller mindre försvann från marknaden från att ha varit standard.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja men alltid får vissa swecare det att låta som den kommer se EXTREMT äcklig ut.
De blir inte så skitiga, om man inte är en onormalt grisig människa kanske.

Eller äter ostbollar samtidigt som man sitter vid datorn

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@Nivity
Jag undviker att vara grisig med mat vid skrivbordet, men jag har en tendens att dra händerna genom håret eller klia mig i hårbotten. Det räcker rätt långt för att göra en mus smutsig efter ett halvår. Sen duschar jag inte håret varje dag heller, snarare 1-3 gånger i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det finns en återkommande aktivitet framför datorskärmar som eventuellt kan bidra med viss solkighet... Just saying.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Har någon, någonsin, hört klagomålet; ”jag klarar inte det här, jag får mjölksyra-attack av min mus som väger hela 100g.”?

Jag får carpal tunnel runt de vikterna faktiskt.
Förra musen vägde ca 80g och problemfritt, över det,gradvis mer och mer ont.

Köpte en sån här glorious model o för någon månad sen pga den är ännu lättare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Oj, Swec måste ha något problem med deras exemplar. Eller har ni missat att sänka debounce time till 4ms? Denna mus är ingenting annat än toppklass nämligen.

Det är heller inte Finalmouse som har startat temat med att ha hål i skalet.

Däremot är det definitivt Finalmouse som gjort det populärt.
Jag som haft denna mus i tre månader intyga att den inte blir smutsigare än någon annan mus. Snarare mindre då jag tror det är mindre risk för handsvett. Skulle den behöva rengöras blåser man enkelt rent med lite tryckluft, förstår inte oron.
Det är synd att ni inte nämner mer kring den paracord som används och fördelarna med dessa. Den är så pass lätt att musen nästintill upplevs som en trådlös, någonting jag definitivt inte kan säga om tidigare möss jag ägt. Även Finalmouse använder sig av denna kabeltyp. Gällande vikten generellt så är det defintivt en personlig sak men många upplever att det är lättare att "tracka" med en lätt mus. Det är också i teorin lättare att ändra riktning på musen vid snabba rörelser. Men återigen, detta är väldigt personligt.

Det enda negativa jag kan säga om musen är att sidoknapparna går att flytta på kanske en halv millimeter framåt och bakåt vilket drar ner kvalitetsintrycket en aning. Jag gillar heller ej ambidexter möss generellt sett men denna är den bästa jag testat (samma form som FK1).

Permalänk
Medlem

Funderat på ny mus ett tag. Vill ha så lätt som möjligt...avskyr tegelstenar.
Denna verkar intressant.
Nån som har fler förslag på lätta möss (sub 100g typ).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av JD:

Funderat på ny mus ett tag. Vill ha så lätt som möjligt...avskyr tegelstenar.
Denna verkar intressant.
Nån som har fler förslag på lätta möss (sub 100g typ).

Razor Viper. Nya finalmouse. GPW.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aggrocult:

Det finns en återkommande aktivitet framför datorskärmar som eventuellt kan bidra med viss solkighet... Just saying.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, gäller att sikta så man inte råkar "spilla" på kretskortet.

Har dödat ett dyrt mekaniskt tangentbord på det sättet 😳.

Permalänk
Medlem

Jag har haft fyra stycken hemma och lämnat tillbaka allihopa.
Samtliga har haft "pretravel" på antingen ena eller båda knapparna, kändes nästan som två klick i ett, mycket irriterande. Annars var musen riktigt nice, sladd, skatez, form osv.
Dock var den aningens stor för min handstorlek, men glorious ska ju släppa en mindre variant också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag testade ju denna musen i början av juli, och fick faktiskt i bästa fall <19ms TOTAL kedja (19 frames i 960 fps) från klick eller aktivering av rörelse av musen i cs:go tills action syns på monitorn (30ms total kedja i destiny2). (före nvidia ultra "anti-lag", så var med 1 maximum pre-rendered frame, vsync forced off globalt).

Skall lägga upp det och även nya test inklusive ett par olika tengentbord såfort jag hittar en ps-2 adapter

Kanske den som testade här glömde tvinga global v-sync av? stod inget om det i testmetod. Det måste vara något fel om den får 21,1 ms sämre än andra möss när jag uppmätt <20ms för hela input/renderingskedjan/output i ett spel.

Det framgår av testmetod inte vilken refreshrate på monitor som användes eller om vsync var på eller av eller antal pre-rendered frames (osäker på om pre-rendered frames påverkar denna mjukvara, men men).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Eller äter ostbollar samtidigt som man sitter vid datorn

Lifehack: skål och sked

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fattar inte var denna trenden med miniviktsmöss kom ifrån. För mig handlar det om storleken.
Jättestora händer + handflategrepp = Väldigt få alternativ.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Om någon släpper en mus som väger 5 hekto, kanske jag varit intresserad, den här ser helt ärligt ut som om "Ärlige Einar", den skumma bilförsäljaren, har startat en ny bana, och tog med sig "Njae, det är inte rosthål, den har blivit lättad, så den ska gå snabbare", till en ny branch....

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Fattar inte var denna trenden med miniviktsmöss kom ifrån. För mig handlar det om storleken.
Jättestora händer + handflategrepp = Väldigt få alternativ.

Kör man fps spel på ca 800dpi ingame. Blir en del lyftande och svepande sitter man då länge så är en lätt mus guld värd. Och jag finner även en lätt mus lättare att kontrollera i alla lägen i fps spel. Men något som är lika viktigt som lätt mus är att vikten är bra balancerad i musen.

Skickades från m.sweclockers.com