Köpråd: Dags för ny (relativt framtidssäker) speldator, budget 15K

Permalänk
Medlem

Köpråd: Dags för ny (relativt framtidssäker) speldator, budget 15K

Tjenare! Lite ingående läsning med lite spekulationer och frågor, men har försökt tydliggöra så mycket som möjligt (:

Som rubriken lyder är det dags för ny dator då den gamla verkar strula/gått sönder (vilket är en ganska bra ursäkt för att köpa en ny). Det jag söker är en gamingdator som gärna håller i många år framöver men ändå inte kostar allt för mycket. Vet att en setup för 15k inte spikar framtiden och kommer ju bli lite "medel" efter några år, men när jag vet att jag köper en ny så vill man ju att den ska leverera stadigt och väl på FPS:en. Så kostar gärna på på prestandan en del. Har försökt läsa på lite och gräva ner mig i alla komponenter men är ingen vidare expert på ämnet. (:

De spel och (typ av spel) jag spelar i nuläget och troligtvis kommer fortsätta spela i framtiden är Battlefield V, PUBG, Apex, Assassins Creed m.m. Men vill också ge utrymme för krävande spel som ännu inte släppts. Målet är väl egentligen att få ut en gedigen FPS på högsta grafikinställningarna. Kan tillägga att jag ska inhandla en 24" skärm (som förmodligen brukar ha lite högre upplösningen).

Här är lite tankar och funderingar om komponenterna:
Processor: Haft en "AMD FX-8350 8C 4.0 GHz Black Edition 8MB" i min tidigare dator och har varit ganska men sådär nöjd med den.
"https://www.inet.se/produkt/5308711/amd-fx-8350-8c-4-0-ghz-bl..." (Köpt 2013)
I och med alla kärnor har processorn varit bra på att multitaska, men funderar på om högre klockhastigheter skulle förbättra prestandan (kommer varken streama eller t.ex redigera filmer samtidigt som jag spelar) Så fokus processorn får gärna fokusera på en grej snarare än fler, men samtidigt har jag förstått att vissa spel kan flyta bättre på flera kärnor (om spelet är optimerat/framtaget för det)?. Har sneglat lite/blivit sugen på att testa Intels processorer, i7 & i9 lite, har också hört att en fläskig CPU kan begränsas (flaskhals) av grafikkortet, så vill inte köpa något i onödan men samtidigt levererar. Vad skulle ni rekommendera? Kanske en Intelprocessor med hyperthreading eller bara högklockfrekvens? Många säger ju att Ryzen processorna är prisvärda, men de är väl främst flerkärniga (generellt mindre klockhastigheter)? Kravet är ju inte att multitaska (:
Prisklass: ca 4-4,5 k

GPU: Som sagt så verkar det som grafikkortet är det mest vitala när det kommer till gäming, så kan tänker mig ett riktigt bra med mycket videominne (6-8 GB kanske) med hög frekvens (till ett rimligt pris förstås). Är Nvidias RTX serie något att satsa på? Går vissa grafikkort hand i hand med vissa typer av processorer osv? Vilka är era favoriter, Radeon eller Nvidia?
Prisklass: 5,5 k

Moderkort: Inte så påläst här men förstår att de måste ha rätt socket till rätt processor, samt om de ska vara överklockningsbara (Vilket jag inte tänker göra i första taget då jag vill att processorn ska hålla och prestera i framtiden). Vill väl egentligen komma undan ganska billigt här men samtidigt ha stöd för de basic sakerna som krävs, eller gör man ett misstag genom att inte kosta på moderkortet?
Prisklass: 1-1,5 k

Ramminnnen: 16 GB DDR4 (2x8 GB) (Corsair eller något annat trevligt) Är det värt att satsa på högre frekvens här, och vad gör det? Moderkortet är väl det som begränsar frekvensen om jag förstått det rätt?
Prisklass: 1,3 K

Cpufläkt: Som jag förstått så följer det inte alltid med kylning till CPU:n så därför letar jag gärna en en tyst men effektiv fläkt. Min gamla: Cooler Master Hyper 212 EVO tyckte jag lät rätt högt, men det kanske berodde på de andra 3 chassifläktarna+GPU:n
Prisklass: 500 kr

Nätverksaggregat: Borde man anpassa nätverksaggregatet efter GPU:n eller ta något lite mer tilltaget, som ett 750 watts?
Prisklass 900 Kr

Hårddisk: SSD 1 TB operativsystem och andra filer ska gå väldigt snabbt.
Prisklass: ca 1k

Chassi: Har tidigare haft ett snyggt men klumpigt "Fractal Design Define R4 Fönster Vit" Men tycker det väger för mycket samt är för klumpigt så letar efter ett mindre, tror ni jag kan få plats med de delar jag eftersträvar i mini-varianten av överstående? Eller vet ni något annat chassi som är litet och tyst? (: Gärna inte över 7-8 kg.
Prisklass: 1k

Budgeten ligger från 14-15 k som det ser ut i nuläget, men mer känner jag inte riktigt att jag har råd att lägga Funderar eventuellt på att låta Inet bygga ihop den men om priserna kan fås ner räds jag inte bygga den själv. Så, vad är era tankar och idéer kring dessa specifikationer, är de rimliga tro?

Komponentslistor mottages gärna (:
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning
Errkan

Permalänk
Medlem

Gjorde en liten preliminär utan chassi, går den att få ner något på priset tro?

Gaming setup utan chassi

Länken slutade fungera
Permalänk
Medlem

Nåt sånt skulle jag satsa på. Utan chassi och jag vet att jag går över budget med knappt 1k, men jag vill inte skära ner på grafikkortet. Tycker helt klart du ska satsa på Ryzen för att ha mer pengar till grafikkortet. X570 för att du ska kunna överklocka senare, och tyvärr är såna kort ganska dyra som du ser.

Du får dock räkna med att köpa en ny cpu-kylare (en AIO sådan) när det blir dags att överklocka. Om du väljer mitt förslag så kom ihåg att välja ett chassi som kan ha >159 mm hög kylare.

Dessutom får du ett snyggt, helsvart bygge!

Edit: Såg nu att du tänkte inhandla en 24" skärm. Det brukar nästan alltid vara 1080p på såna och då blir din dator direkt overkill. Ska du ha en så pass bra dator ska du (mycket gärna) ha en fet skärm på minst 27 tum, 1440p, 144 hz, gärna VA/IPS och G-sync. En sådan skärm kostar mellan 6 och 8 tusen. Förstår att det kommer som en käftsmäll nästan men det är som sagt overkill annars.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

@Dave1080:

Okej, Tack så mycket för din lista och tipsen! (:
Tänker ändå så att angående processorn så vill jag ju ha en bra som verkligen kommer vara lite overkill, då den kommer hålla i många år framöver (kommer användas i säkert 6 år plus) Tänker mig den här "Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB" då moderkortet jag tänkt att köpa också går att klocka. Uppgraderar grafikkortet sen i efterhand, men processorn och moderkort får vara kvar tills de är uttjänta är tanken Ryzen däremot verkar ju riktigt bra när jag kikar på specsen, 36mb i cache minne!? Vad är egentligen skillnaden mellan de två processorerna?

"Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB"
"AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB"

Försöker urskilja lite men:
Är intel bara onödigt dyrt eller har den bättre IPC (högre arbetsbelastning per kärna)?
Intels 6 kärnor vs Ryzens 8 kärnor, hur står sig generationerna mot varandra?

Men håller med dig om grafikkortet, dock av någon anledning har jag hört dåliga rykten om just MSI korten, inte lika bra på att hålla sig svala av någon anledning. däremot var ju priset du skickade överkomligt för specsen. Vill ju gärna ha ett RTX 2070 eller ett 2060 Super (båda på 8gb) så man sitter på en säker GPU en tid framöver.

Jajjemen, skärmen jag tänkt köpa ska vara en 144 hz (för någon på 60 hz är det väl ingen vits med om datorn ska leverera över 60 frames pre second?) Däremot känner jag att 24" är rätt lagom och vill helst in ha en "liten tv" (27") att spela på hehe. Men är ju en smak sak

PS. Uppdaterade min förra länk då kundvagnen inte fungerade längre...
En sista sak: i listan du skickade saknades nätverksaggregatet och därmed så blev priset lite högre trots allt ändå, men jag får nog lägga mig runt 16 i värsta fall ändå... smakar det så kostar det (:

Permalänk
Medlem

@errkan13: Du kanske har missat att det finns i7 9700K? Som dessutom är billigare än 8700K på Prisjakt. Jag valde Ryzen åt dig enbart pga prisvärdheten, jag personligen fick välja mellan i9 9900K och Ryzen 3900X nyligen och valde det sistnämnda eftersom jag är programmerare som använder tyngre program. Sen är AM4-socket mer safe, men som om jag kommer uppgradera cpun inom ett par år liksom hehe

Apropå MSI-ryktet så visste jag inte. Finns annars detta alternativ, men det är nog lite bråttom.

Absolut, upp till dig. Men att köra på en ny 1080p TN-panel till en ny dator känns sisådär. Lätt för mig att säga som sett och upplevt kanske. Men fundera lite till!

Din länk fungerar fortfarande inte, haha. Dessutom får du nog titta på min lista igen, ett nätaggregat finns med.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

@Dave1080: Det är inte så dumt faktist, skiljer ju sig bara med 2 kärnor och 0,1 ghz mindre (vilket jag skulle kunna kompensera för med överklockning). Kommer varken använda min processor för tunga kompileringar eller renderingar och diverse grafikproblem (mining osv) så blir nog Intel då (: Däremot gillar jag tanken på att vara framtidssäker med socketen...

Inte alls dumt kort du hittade, tror nästan jag kör på det!

Angående skärmen så menar du att det inte är värt i längden att sitta på 1080p 24" 144hz med det kortet med tanke på priset? Förhoppningsvis kommer kommer den ju kunna prestera just på 1080p i många år framöver, vilket jag nöjer mig med helt (hehe bäst att jag inte går upp till 1440p för annars så kommer jag väl inte kunna gå tillbaka? ) Får ta en funderare, vill inte ha en för stor skärm bara..

Haha attans då, jag gör ett nytt försök fast på kompnentkoll.se :

Kör på mitt gamla chassi tills vidare, är ju inte superfarligt om jag skulle få för mig att flytta över delarna i framtiden till ett nyköpt.
Ser väl inte så pjåkigt ut nu va? Nere på ca 15000 just nu vilket absolut känns överkomligt

Permalänk
Medlem

@errkan13:
Storleken och upplösningen är oväsentlig mot färgerna på en VA/IPS-panel gentemot på en TN-panel. Alltså, om du redan hade en TN-panel så skulle det ha varit okej, men nu ska du ju köpa en ny. Rekommenderar verkligen att ta ut några tusen från spargrisen och satsa på en skärm som denna. På din fråga: Precis, det är att dumsnåla och på något sätt strypa hela upplevelsen.

Jag kör väldigt mycket CS:GO och Overwatch. Jag har testat att spela utan G-Sync @ 200-500 fps och med G-Sync @ cappad fps på 141 fps (liten marginal från 144 hz som är max på min skärm). Upplever mycket bättre flyt på det sistnämnda, verkligen.

Det enda argumentet till att man ska ha en TN-panel utöver alla andra är om man lirar competitive fps på superseriös nivå. Då menar jag typ rank A på ESEA.

Din lista gillar jag! Två saker bara:
1. Får den enorma cpu-kylaren plats i ditt gamla chassi?
2. Är M2:en och RAM minnen fullt kompatibla med moderkortet? Man kan inte lita helt på Komponentkoll, kolla upp detta på ASUS hemsida.

Annars är det bara att köra!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

@Dave1080: Okej, jag var hos polare igår som hade en 1080p 24" 144hz skärm. Den var inte alls särskilt stor egentligen. Så en 27" hade nog suttit fint. Däremot så känns datorn inte superframtidssäker för 1440p, 144hz gaming.. men tänker att antingen köper jag en 1080p begagnad i väntan på en 1440p skärm det lät ganska trevligt en sådan upplösning ändå. Men 144hz VA eller IPS blir det nog garanterat i alla fall, är ju bara lite hobby gamer så att säga.

Okej grymt! ja datorn är beställd nu i alla fall. Det blev delarna från min lista med undantag för en samsung SSD samt ett seasonic 750 watts nätaggregat istället.

Tack så mycket för hjälpen hörru, varit riktigt användbart inför köpet

En sista fråga bara:
Får jag några fördelar med ett 750 watts nätaggregat istället för ett 650 watts? Kan det bli så att nätaggregatet låter en smula mindre då det är byggt för att leverera och kyla för 750 watt? Kan det vara till fördel då just mitt grafikkort går att överklocka med ca 30% (vad jag förstått det som enligt en recension)?

Edit: Köpte 750 watts enbart för att 650 var slut*

Permalänk
Medlem

@errkan13:
Det är lite svårt att diskutera huruvida den är framtidssäker eller inte - är ju en definitionsfråga. Ska du absolut ha maxade grafikinställningar håller datorn i 1-2 år, 3-4 om du nöjer dig med High, 5-7 i Medium-Low. Du fattar poängen. Jättekul att du beställt, hoppas du blir nöjd! Eller ja det kommer du garanterat bli, om datorn funkar som den ska.

Jag är tyvärr ingen jätteexpert på nätaggregat men vad jag vet: ju högre "rank", tex Gold, desto mindre betalar du i el-räkningen. Kan tyvärr inte svara på din exakta fråga, men jag tror iallafall inte det. Jag kör fortfarande på mitt Fractal R2 750W Bronze från 2013

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |