Nätverkslösning för två hus på samma gård

Permalänk
Medlem

Nätverkslösning för två hus på samma gård

Min svärmor ska få fiber snart till hennes gård. De bor i ett hus och har kontor i ett annat som ligger ca 50 m bort (fri sikt). De har inte samma elskåp till husen. Det jag funderar på är att skaffa Ubiquiti NanoBeam, men jag är inte så hemma på det här med nätverk.

Min fundering är om det går att kombinera den bryggan med meshsystem, dvs att det blir ett gemensamt meshnätverk i båda husen så att de t ex kan få åtkomst till skrivare etc oavsett var de är. Vilket meshsystem skulle passa bäst då? Husen är båda två våningar och ca 200 kvm stora. Behöver man köpa något annat än bryggan och mesh-systemet för att det ska fungera? Det finns inga ethernet-kablar dragna i husen och de hatar sladdar. Behövs de sladdar så får vi väl ta ut en elektriker, men de har inte så enormt stort behov av höga hastigheter.

Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem

Dra en kabel och installera AP:s i hus 2, det är det absolut bästa men lite jobbigt att göra. Det är dock värt jobbet

Permalänk
Medlem

Köp ungefär detta för att dra kabeln i, gräv ner några decimeter och markera med pinnar, så blir kabeln skyddad.

https://pog.woody.se/innemiljo/el-vvs/installationssystem/pla...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Köp ungefär detta för att dra kabeln i, gräv ner några decimeter och markera med pinnar, så blir kabeln skyddad.

https://pog.woody.se/innemiljo/el-vvs/installationssystem/pla...

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så.
Gjorde samma jobb tidigare i sommar.
Drog från min fars hus på fastigheten i nedgrävd pem slang till vårat fritidshus en bit bort.
Visst det blir lite grävande men 1 - 2 jordspadars djup och sen brädor över, så gjorde jag

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Zephe: Jag står själv inför samma utmaning.
har en gäststuga 50 meter bort jag vill ha iaf Wifi i.
Har som du också tittat på lösningen med en brygga men det lutar nog åt att jag gräver ner en kabel då det blir både billigare och mer driftsäkert.
Kommer nog dra tp direkt från tjänstefördelaren sedan sätta en enkel wifi router i gäststugan bara.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

@Zephe: Jag står själv inför samma utmaning.
har en gäststuga 50 meter bort jag vill ha iaf Wifi i.
Har som du också tittat på lösningen med en brygga men det lutar nog åt att jag gräver ner en kabel då det blir både billigare och mer driftsäkert.
Kommer nog dra tp direkt från tjänstefördelaren sedan sätta en enkel wifi router i gäststugan bara.

Är du säker på att det är möjligt eller vettigt ? Du kanske inte har internetacces på mer än en port på tjänstefördelaren och skulle du ha det så kommer ju i så fall gäststugan att hamna utanför det normala lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja det är tanken.
Bara att gäster som bor där ska komma åt internet via wifi och inget annat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

@mrqaffe: Ja det är tanken.
Bara att gäster som bor där ska komma åt internet via wifi och inget annat.

Ta då reda på om det är tekniskt möjligt/lämpligt att koppla direkt i tjänstefördelaren för portarna kan ju vara anslutna till olika logiska nät likt data, tv och tele och du måste ju också få minst 2 publika ip av operatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Konsensus verkar vara att dra en kabel är bäst. Hade jag bott där så hade jag också gjort det. Jag vill dock helst kunna presentera ett alternativ till min svärmor (som inte behöver så snabb uppkoppling egentligen) då det är en ganska krånglig mark att dra kabel över (skulle behöva borra igenom stenar eller göra en stor utgrävning). Det viktigaste då är att det går att få till samma nätverk i båda husen. Vet ni om det går att göra med mesh över nanobeam bryggan? Är det lättare med någon annan wifilösning? Har ni annars några tips på vem man kan fråga för att ta reda på detta?

Permalänk
Medlem

Jag är absolut inte duktig på nätverk. Men borde det inte gå med en riktad antenn och ett mesh nätverk? Tänker på att det är fri sikt mellan byggnaderna. Sedan vet jag inte vad det är för förlust på 50 m och köra en riktad antenn.

Edit: Såg i din original post att du skrev om nanobeam nu.. Vet inte hur jag missade det. Men ja det är ett alternativ och bygga upp ett nätverk med ubiquiti är ganska enkelt, har gjort det själv ett par gånger nu.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zephe:

Konsensus verkar vara att dra en kabel är bäst. Hade jag bott där så hade jag också gjort det. Jag vill dock helst kunna presentera ett alternativ till min svärmor (som inte behöver så snabb uppkoppling egentligen) då det är en ganska krånglig mark att dra kabel över (skulle behöva borra igenom stenar eller göra en stor utgrävning). Det viktigaste då är att det går att få till samma nätverk i båda husen. Vet ni om det går att göra med mesh över nanobeam bryggan? Är det lättare med någon annan wifilösning? Har ni annars några tips på vem man kan fråga för att ta reda på detta?

En brygga ersätter en kabel och den påverkar inte nått i övrigt och du bör tänka dig den som en "trådlös kabel" så blir det rätt, vad du kopplar in till den trådlösa kabeln väljer du själv, mesh, accesspunkter eller ett kablat nätverk spelar ingen roll för du har bara kopplat ihop byggnaderna med en trådlös kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zephe:

Min svärmor ska få fiber snart till hennes gård. De bor i ett hus och har kontor i ett annat som ligger ca 50 m bort (fri sikt). De har inte samma elskåp till husen. Det jag funderar på är att skaffa Ubiquiti NanoBeam, men jag är inte så hemma på det här med nätverk.

Min fundering är om det går att kombinera den bryggan med meshsystem, dvs att det blir ett gemensamt meshnätverk i båda husen så att de t ex kan få åtkomst till skrivare etc oavsett var de är. Vilket meshsystem skulle passa bäst då? Husen är båda två våningar och ca 200 kvm stora. Behöver man köpa något annat än bryggan och mesh-systemet för att det ska fungera? Det finns inga ethernet-kablar dragna i husen och de hatar sladdar. Behövs de sladdar så får vi väl ta ut en elektriker, men de har inte så enormt stort behov av höga hastigheter.

Tacksam för råd!

Vad har du valt för lösning och hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Vad har du valt för lösning och hur fungerar det?

Jag körde nanobeam och amplifi hd mesh med 2 huvudenheter kopplade till vardera nanobeam och 2 förstärkare. Fungerar väldigt bra får jag säga. Något mindre bandbredd i huset som bara får internet lver bryggan, men tillräckligt streaming osv. Har inte testat spel, om det laggar eller så (det är ju mina svärföräldrars ställe, och de har inte klagat heller).

Permalänk
Medlem

Jag använder en gammal motorsåg när jag gräver ner kabel. Bara full fräs, ner i jorden och dra, blir lagom djupt. Aldrig några problem med rötter mm.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zephe:

Jag körde nanobeam och amplifi hd mesh med 2 huvudenheter kopplade till vardera nanobeam och 2 förstärkare. Fungerar väldigt bra får jag säga. Något mindre bandbredd i huset som bara får internet lver bryggan, men tillräckligt streaming osv. Har inte testat spel, om det laggar eller så (det är ju mina svärföräldrars ställe, och de har inte klagat heller).

Kan du specificera vilka nanobeam/har du länk? du behövde alltså inte dra kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Kan du specificera vilka nanobeam/har du länk? du behövde alltså inte dra kablar?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4307092
2 st sådana (en i varje hus). Nej, det blir som en "kabel" (det är två paraboler som måste kunna se varandra, de klarar utomhusplacering om man vill ha det så) så man behöver inte dra någon fysisk kabel (sådan är ju dock alltid snabbast). Fördelen med amplifi mesh (man kan sälert tänka sig andra alternativ) sedan var att det gick att ha som ethernet backhaul vilket gör att nätverket är samma i båda husen med mesh istället för att hålla på krångla med accesspoints osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zephe:

Konsensus verkar vara att dra en kabel är bäst. Hade jag bott där så hade jag också gjort det. Jag vill dock helst kunna presentera ett alternativ till min svärmor (som inte behöver så snabb uppkoppling egentligen) då det är en ganska krånglig mark att dra kabel över (skulle behöva borra igenom stenar eller göra en stor utgrävning). Det viktigaste då är att det går att få till samma nätverk i båda husen. Vet ni om det går att göra med mesh över nanobeam bryggan? Är det lättare med någon annan wifilösning? Har ni annars några tips på vem man kan fråga för att ta reda på detta?

Det finns ett par smidiga lösningar för riktade antenner som erbjuder riktigt bra prestanda, speciellt på 60 GHz-bandet. Kan spontant rekommendera att du kika närmare på följande lösningar:

  • Mikrotik Wireless Wire 60 GHz

  • Netgear AirBridge

  • Unifi Bridge

  • Cambium Bridge in a Box

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det finns ett par smidiga lösningar för riktade antenner som erbjuder riktigt bra prestanda, speciellt på 60 GHz-bandet. Kan spontant rekommendera att du kika närmare på följande lösningar:

  • Mikrotik Wireless Wire 60 GHz

  • Netgear AirBridge

  • Unifi Bridge

  • Cambium Bridge in a Box

Ska det sättas utomhus riktade mot varandra - som det ser ut? Vad ska man köpa förutom detta? Ska man inte dra en kabel från routern som finns i befintlig hus?
Hur vet man vad det är för GHz band på ens router? på min står det 5 GHz.

Permalänk
Medlem

Dra inte kopparkabel mellan hus. Jag har provat - gick ett moderkort/nätverkskort eller switch per år pga åskskador.
Fiber är billigare om man räknar in ett - två års skador

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av calinou:

Ska det sättas utomhus riktade mot varandra - som det ser ut? Vad ska man köpa förutom detta? Ska man inte dra en kabel från routern som finns i befintlig hus?
Hur vet man vad det är för GHz band på ens router? på min står det 5 GHz.

Det där är fristående lösningar som kan användas med valfri router. Som du är inne på är det punkt-till-punkt paket som behöver vara riktade mot varandra. Normalt drar man nätverkskabel till lämplig plats där man sätter enheterna. 60 GHz-bandet som vissa kör är licensfritt och det är fristående från din vanliga router. Tänk dig mer som en trådlös kabel snarare än en accesspunkt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Är i samma sits men med garage ca 30 meter bort. Jag har köpt en ap för utomhusbruk och ska sätta den på altanen som vetter åt garaget. Testade med en gammal router innan och fick väll runt 30 mbit med den så jag bör få minst det och det räcker för youtube filmer som primärt ska ses.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Dra inte kopparkabel mellan hus. Jag har provat - gick ett moderkort/nätverkskort eller switch per år pga åskskador.
Fiber är billigare om man räknar in ett - två års skador

Helt klart detta. Dock vet jag inte om det finns så lång fiber med färdig termimerade kontakter? Som är lämplig att förläggas på detta vis. Sen måste man tänka på att fiber är lite speciellt att hantera, har man inte mikroskåp får man vra riktigt noga med att inte peta på fibern. Vi kör mikroskåp även på nya patchar då även dom är smutsiga ibland.

Alternativt radiolänk, fungerar också fint.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Helt klart detta. Dock vet jag inte om det finns så lång fiber med färdig termimerade kontakter? Som är lämplig att förläggas på detta vis. Sen måste man tänka på att fiber är lite speciellt att hantera, har man inte mikroskåp får man vra riktigt noga med att inte peta på fibern. Vi kör mikroskåp även på nya patchar då även dom är smutsiga ibland.

Alternativt radiolänk, fungerar också fint.

Man får beställa dem på de här längderna men Direktronik kan fixa i Sverige eller så tar man Ebay/aliexpress.
sist fick jag ge 800 för en fyrledars outdoor på 30 meter.

Sen kan man fuska och ta en vanlig inomhusfiber och lägga i ett rör också. Har funkat 10 år plus och en inomhusfiber på 50 meter kostar ca 250 plus frakt och ev avgifter.

iom att bidi sfp börjar bli billiga så räcker en tvåledare långt idag

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Fiber är säkrast sett till blixtnedslag. Trådlösa länkar kan också ta in blixten i huset. Bara gräva ner grövre rör så kan du dra en färdigkontakterad.