Bärbar dator för studie - 2 in 1 eller vanlig?

Permalänk

Bärbar dator för studie - 2 in 1 eller vanlig?

Hejsan,

Då min Mac Air har äntrat datorhimlen blev det dags för mig att köpa in en ny laptop, denna gång med Windows. Jag krossade spargrisen och köpte en Dell XPS 13 för att slippa problem, men den har tvärtom inte alls levt upp till förväntningarna, med oväntade problem som frekvent elektroniskt skrapljud och sprakljud i hörlurarna.

Då är frågan vad jag ska byta till. Användning: plugget, lightweight spel och lightweight musikproduktion (läser ekonomikandidat men lär även hoppa på en civilingenjör inom 1-2 år, om det har betydelse). Tittar således på åtminstone i5-processor med 8 GB RAM. Ju högre desto bättre såklart men jag vet inte om man med mina behov ens märker sådana prestandahöjningar.

Viktiga faktorer:
- Max 12 000kr, gärna runt 10 000kr.
- Låg vikt.
- Förhållandevis ljus skärm.
- Förhållandevis tyst.

Har tittat på dessa hittills:

https://www.inet.se/produkt/1963633/lenovo-ideapad-s530-i7-16...

https://www.webhallen.com/se/product/280139-ASUS-UX430UN-PURE...

https://www.webhallen.com/se/product/303287-Asus-VivoBook-S14...

Har även tittat på 2 in 1-datorer, vilket spontant känns lite overkill då jag aldrig har använt tablet, men kanske kan vara bra när man sitter på föreläsningar och dylikt. Kvaliteten ska vara bra och specsen matchar de vanliga, men saknar grafikkort vilket de andra har.

Synpunkter?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Där jag saknat en 2in1 under mina snart fem år på universitet är främst när man inte orkat köpa en tegelsten till bok till för 1/5 studiebidrag utan hittat den i pdf. Att sitta och läsa på en vanlig skärm är allmänt hemskt och även om jag kan snurra hela skiten 90grader så sticker fortfarande tgb-bordet ut. Att då kunna fälla ihop det hela till en överdimensionerad läsplatta hade varit rätt skönt.
Sen hade det på sätt och vis varit rätt skönt att köra även matteanteckningar digitalt samt att skriva med penna i vanliga föreläsningar, men jag tror det är lite utav ”gräset är grönare på andra sidan” symptom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Börjar bli rätt trött på detta nu;

Köpte först en Asus Zenbook där musen frös och den var allmänt dålig. Reklamerade och fick konstaterat jordfel. Jahapp. Beställde en Dell XPS som också hade issues, framför allt det otroligt störande elektriska vinandet och uberdåligt ljud, mycket trevlig skärm men reklamerade den ändå för ljudfelet.

Fick idag hem min Lenovo Yoga C930 och får såklart bluescreen 2 gånger under 2 timmars användning, samt en fläkt som startar så fort datorn är igång. Har alltså köpt 3 datorer och samtliga har varit defekta. Blev inte helt övertygad om 2-in-1-formatet dock - en 14" dubbelvikt tablet på 1,4 kg blir ganska otymplig och även om jag nu inte fick chansen att testa den under föreläsning så vet jag inte hur smidigt det skulle vara ändå. Jag lade, under den korta perioden jag och Lenovon hade tillsammans, också märke till att jag uppfattade skärmen som rätt mörk (~280 nits enl Laptopmag). Har ni något minimum när det kommer till maxljusstyrka när ni köper dator?

Överväger nu att antingen be att få en ny eller ta pengar tillbaka och köpa en Acer eller någon annan billigare dator och ge upp mina digitala anteckningsambitioner. Jag har som ni förstår blivit ganska uppgiven av denna soppa, har ni något råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasad kamrem:

Börjar bli rätt trött på detta nu;

Köpte först en Asus Zenbook där musen frös och den var allmänt dålig. Reklamerade och fick konstaterat jordfel. Jahapp. Beställde en Dell XPS som också hade issues, framför allt det otroligt störande elektriska vinandet och uberdåligt ljud, mycket trevlig skärm men reklamerade den ändå för ljudfelet.

Fick idag hem min Lenovo Yoga C930 och får såklart bluescreen 2 gånger under 2 timmars användning, samt en fläkt som startar så fort datorn är igång. Har alltså köpt 3 datorer och samtliga har varit defekta. Blev inte helt övertygad om 2-in-1-formatet dock - en 14" dubbelvikt tablet på 1,4 kg blir ganska otymplig och även om jag nu inte fick chansen att testa den under föreläsning så vet jag inte hur smidigt det skulle vara ändå. Jag lade, under den korta perioden jag och Lenovon hade tillsammans, också märke till att jag uppfattade skärmen som rätt mörk (~280 nits enl Laptopmag). Har ni något minimum när det kommer till maxljusstyrka när ni köper dator?

Överväger nu att antingen be att få en ny eller ta pengar tillbaka och köpa en Acer eller någon annan billigare dator och ge upp mina digitala anteckningsambitioner. Jag har som ni förstår blivit ganska uppgiven av denna soppa, har ni något råd?

Jag köpte en C930 till mina påbörjade studier för exakt samma anledning. Måste säga att jag inte fått användning för 2-1 funktionen i skolan alls, (noterar bättre med tangentbordet). Bättre som "film-skärm" i sängen hemma, haha. Dock är jag väldigt nöjd med den som laptop! Skärmen har låg nits men bilden är klar med den blanka finishen. Batteritiden kunde varit bättre, min version med 4k skärm kan suga ur den på iaf 4-5 timmar. Var tvungen att gå in i bios och ändra mode där för att slippa det oväsen som fläkterna kunde skapa.

Hör dig i problem med laptops, jag var missnöjd med gångjärnen på laptopen. Skickade den till Tyskland för reparation. Det tog ungefär en månad att få tillbaka den.

Lycka till!

Permalänk

Jopp, lite det jag är rädd för, och om man ändå inte kommer använda 2-in-1-funktionen kan man lika gärna gå för något lättare och kanske ljusare skärm. Tänker främst på Acer Swift 5. Jag vill ju gärna testa datorn först dock, men Netonnet tar en jäkla tid på sig att skicka en ny så beslutet drar ut på tiden...

Alternativet om man känner att 2-in-1-formatet är schysst men jag inte gillar just den datorn är HP Spectre x360, kollade på Elgiganten och den kändes ju mycket tympligare och gjord för att användas i hopfällt format än Yogan, samt en ljusare skärm och lägre vikt. Den stora nackdelen är att den inte använder Windoes Precision Drivers i touchpaden, men det ska gå att installera manuellt vad jag förstår.