Behöver verkligen er hjälp med min Asus X556U och HP Color laserJet MFP M281fdw

Permalänk

Behöver verkligen er hjälp med min Asus X556U och HP Color laserJet MFP M281fdw

Hej,

Vänder mig till er som är experter inom området. Tröstlös hjälp från HP-supporten och jag fick nog.
Köpte en ny skrivare HP Color laserJet MFP M281fdw till min dator Asus X556U.

Det största syftet var att kunna skanna via dokumentmataren och få PDF rakt in i datorn. Enligt HP skall detta fungera och efter att konstaterat att alla inställningar är rätt i skrivare skickar de en ny skrivare. Samma fel...
Jag kan bara får dokumentet in i datorn i bildformat.

Tänker att det kanske är något jag behöver göra med datorn istället?

Jag hoppas att någon kanske kan ha lite tips?

Permalänk
Medlem

@FruFriberg: Vet inte hur du gör själva skanningen men om du installerat alla program som medföljer så finns det det ett som heter "HP Printer Assistant", där väljer du skanna och typ av objekt och sen vilken filtyp du skall ha det som.

Om du menar att kunna göra skanningen från skrivarens panel så måste du först ställa in den och då skall du välja inställningar för "skanna till nätverksmapp".
Hur du gör inställningarna finns i manualen.
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05543732

Permalänk

@MacAllan: Tusen tack. Har provat scanna till nätverksappmen provade nu igen med den nya skrivare men det vill inte gå. Gör allt enligt konstens alla regler på beskrivningen men när jag testar vill den inte.

Jag skall ha de program som man bör.

Permalänk

Vill sig inte

Är helt säker på att det måste delas via nätsverksmapp.
Har kontrollerat alla inställningar.

Får bara felmeddelande "Fel. Skrivare kan inte ansluta till servern. Tryck redigera för att korrigera serverns namn och adress"
Det lustiga är att det finns ingenstans i denna konfiguration man kan ange dessa uppgifter.

Mottar gärna fler tips..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FruFriberg:

Är helt säker på att det måste delas via nätsverksmapp.
Har kontrollerat alla inställningar.

Får bara felmeddelande "Fel. Skrivare kan inte ansluta till servern. Tryck redigera för att korrigera serverns namn och adress"
Det lustiga är att det finns ingenstans i denna konfiguration man kan ange dessa uppgifter.

Mottar gärna fler tips..

Min skrivare är en HP Color Laserjet MFP M277dw och förhoppningsvis är den någorlunda lika i konfigurationen.
Här finns bilder på hur mitt webbgränssnitt ser ut som du kan ta hjälp av (Om det går): https://imgur.com/a/4XdRjtF
Prova om detta kan fungera:

  1. Ta reda på skrivarens IP-adress (På skrivarens panel, tryck på nätverksikonen längst upp i högra hörnet. Tryck på Nätverk anslutet så visas ip-adressen i rutan

  2. Anslut till skrivarens ip adress via webbläsaren

  3. När du är ansluten till skrivarens webbgränssnitt, välj fliken scanna

  4. Klicka på Nytt

  5. Fyll i uppgifterna som står på sidan

  6. Klicka på Spara och testa

Hoppas detta kan vara lite hjälp på traven.

Ps. Fungerar inte det ovanstående, kolla denna instruktion Scanna till nätverksmapp i manualen.

Lagt till direktlänk till manualsidan för scanning till nätverksmapp
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo: Tack för en utförlig beskrivning. Det fungerar på samma vis.... Har testat, fungerar inte.
Har delat mappen och fyllt i efter konstens alla regler men det måste vara något galet. Mappen kommer upp i skrivaren när jag skall välja på displayen men det är som att kopplingen emellan inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FruFriberg:

@Farsan Baloo: Tack för en utförlig beskrivning. Det fungerar på samma vis.... Har testat, fungerar inte.
Har delat mappen och fyllt i efter konstens alla regler men det måste vara något galet. Mappen kommer upp i skrivaren när jag skall välja på displayen men det är som att kopplingen emellan inte fungerar.

Ok, låter som att det är delningen på datorn som är lite tjurig.
Jag provade att göra en delad mapp i Dokument som heter Scan i min dator. Så här gjorde jag för att det skulle fungera:
[ol]

  1. Gå in till skrivarens webbadministration. Kolla att du fyllt i användarnamn och lösenord till ditt konto på datorn till den delade mappen

  2. I datorn, högerklicka på mappen du valt att dela ut och välj egenskaper

  3. Gå in på fliken delning

  4. Klicka på Avancerad delning

  5. Bocka i rutan Dela ut den här mappen. Klicka på Behörigheter

  6. Under Resursbehörigheter kolla att Alla är markerad.

  7. Under Behörigheter för Alla bocka i rutan Fullständig behörighet

  8. Tryck Verkställ, Ok, Ok och slutligen Stäng

Här finns bilder som visar hur det ser ut.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo: Den vill inte detta heller.
mapparna skapas så man ser dem i displayen i skrivaren men när man skall skanna är det stopp, samma när man testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FruFriberg:

@Farsan Baloo: Den vill inte detta heller.
mapparna skapas så man ser dem i displayen i skrivaren men när man skall skanna är det stopp, samma när man testar.

Ok. Minns du om du loggar in med ett Microsoft konto på datorn eller ett lokalt konto?

Kan du prova att tillfälligt stänga av brandväggen när du provar, så inte den är boven i dramat 😋?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FruFriberg:

@Farsan Baloo: Den vill inte detta heller.
mapparna skapas så man ser dem i displayen i skrivaren men när man skall skanna är det stopp, samma när man testar.

Dubbelkoll: Du har skapat en mapp i datorn som du delat ut? I skrivarens web administration har du också skapat en mapp med rätt IP-adress med två inledande back-slash (\\192.168.1.10\Min mapp)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo: @Farsan Baloo: Hm ja jag har dels provat i HP assistenten sen har jag även öppnat websida via IP:adress och matat in därifrån.
Är det det du menar med webadmin? Säkert en liten struntsak egentligen.
Men sen undrar jag kring användarnamn och lösen, där har jag provat det jag loggar in med till datorn samt det som jag använder vid Microsoftinloggning.

Permalänk
Medlem

@FruFriberg:
Ang webadmin, helt rätt det du tänker på - att du använder webbläsaren för att komma in i skrivarens inställningar.
Jag ska klura och prova lite med min skrivare här hemma och se vad jag kommer på.

Kan du kontrollera att du har fil-och-skrivardelning aktiverad?
Den finns i den "gamla" kontrollpanelen under Nätverk och delningscenter. Du når den så här:

  1. Klicka på Start och skriv Kontrollpanelen

  2. Klicka på ikonen som heter Kontrollpanelen

  3. I sökrutan överst till höger skriver du Delningsinställningar

  4. Där inne listas tre "profiler" - Privat, Gäst eller Offentligt och Alla nätverk. Den som är aktiv har en parentes med (Aktuell profil). Under den aktiva profilen finns två alternativ: Nätverksidentifiering och Fil-och-skrivardelning

  5. Kolla att alternativen Aktivera nätverksidentifiering, Aktivera automatisk konfiguration av nätverksanslutna enheter samt Aktivera fil- och skrivardelning är ibockat. Om inte, markera dom och klicka längst ner på Spara ändringar

Här är en bild till rutan med profiler.

Felskrivning i aktiv profil
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo: Är evigt tacksam över din svar och ditt engagemang.
Jag har samma inställningar som du. Dock ar dom andra profilerna samma aktiva inställningar med men de kanske dom skall vara?

Permalänk
Medlem

@FruFriberg:
Tack - det var snällt och det uppskattas.

Jag har provat att logga in med ett Microsoft konto och delat ut en mapp där, men jag får också problem med att ansluta då. Hittade en väg runt som jag hoppas kan fungera för dig också.

Tänk på att denna inställning kan göra din utdelade mapp oskyddad mot obehöriga. Om detta funkar är det bäst att skapa ett nytt lokalt konto som du använder för att skrivaren ska kunna nå din utdelade mapp. På så vis kan man skydda den lite mer med ett användarnamn och lösenord. Mer om det senare ifall denna "väg runt" fungerar.

Gå tillbaka till Delningsinställningar som jag beskrev tidigare. Gå in under fliken Alla nätverk.
Längst ner, klicka i Inaktivera lösenordsskyddad delning och spara ändringarna. Prova att ansluta igen.

Om det fungerar, klicka i alternativet Aktivera lösenordsskyddad delning igen och säg till så beskriver jag hur du skapar en ny användare.

Håller tummarna att detta kan hjälpa. I vanlig ordning bifogar jag en bild på hur det ser ut.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo: Var förväntansfull att prova det sista tipset men det är ju galet, det fungerar inte
Kan jag ha andra inställningar som styr.

Permalänk
Medlem

@FruFriberg:
Hmm, det inge vidare. Kan du ha en brandvägg som ligger och blockerar? T.ex ett "internet security" program som kom med datorn eller som du installerat själv?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan BalooNu har de hittat lösningen, ringde ett par gånger till till HP och kom till en annan tekniker. Tog dem över två timmar att lösa. De fick tillslut skapa ett nytt konto till datorn och ge behörighet till det kontot en work around skulle jag säga men det fungerar. Man skall inte ha mellanslag eller åäö i namnet, då fungerar det inte.

Men du skall ha ett stort TACK! Är så tacksam för all hjälp jag fått det gjorde att vi fick en kortare väg fram till lösningen.

Permalänk
Medlem

@FruFriberg:
Så det var sååååå enkelt alltså (Skratt). Skönt och höra att det löste sig för dig.

Lycka till nu med scanningen

/Farsan Baloo

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.