Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

En musmatta (på glid)!

Bakgrund
Jag har under en längre tid varit extremt nöjd med Func 1030 för alla mina musmatte-behov. Tyvärr är ju "1030" inte helt lättköpt nuförtiden, så jag slutade att hålla mig på (mus)mattan och tänkte utanför lådan/mattan.

Hur himla svårt kan det vara, egentligen, med musmattor? Det är en rektangel med, i bästa fall, löjligt bra glid!

Efter lite efterforskning så ser man tämligen enkelt att det finns, i huvudsak, två sorters musmattor: Mjuka och hårda!

Mjuka musmattor verkar i allmänhet bara vara överprissatta neopren-tyger (med inte så extremt bra glid).

Hårda musmattor verkar däremot vara "plastiga" material. Vilket osökt fick mig att fundera kring vilket plast som är den "glättigaste" plasten! (Självklart finns det även andra hårda mattor: glas/alu/stål/etc., nu är dock mitt mål att uppnå det bästa glidet!)

Kommersiellt tillgängliga (hårda) musmattor verkar i allmänhet vara av Poly-Eten-plast (eller i bästa fall: Poly-Karbonat-plast), inget av dessa material har "bäst glid".

Det tog inte jättelång tid att inse att "Teflon" (om vi håller oss till duponts varumärke) är ett material med extremt låg friktionskofecient. (det finns andra varumärken med samma produkt: PTFE)

Material
Vilket osökt fick mig att beställa en skvätt PTFE-platta (teflonplast) från en plastgrossist, specifikt 1,5mm tjock teflonplast.

Materialegenskaper
PTFE (Polytetrafluoreten):
Temperaturområde -200gC till +260 gC
Extremt låg friktionskoefficient
Självsmörjande
UV-tålig (dito Syre och ozon)
Åldringsbeständig
Kemikaliebeständig (mest kemikaliebeständig av alla plaster): Plasten tål Kungsvatten!

Återkoppling
Återkoppla gärna: Högt som lågt!

Framför allt: glöm inte av att rösta!

Övrigt
Musmattetillverkarna talar om "speciellt utvecklad yta" och "anpassad för extrem gaming" etc.
Teflon(PTFE) är materialet med lägst friktionskoefficient av alla kända fasta material!

En annan fördel med att "klippa själv" är att du själv kan välja storlek på musmattan (skräddarsy): och det blir inte dyrare heller!

Du kan även beställa direkt från kina (insåg jag efter ett tag), då kan du få en färdigkapad PTFE-platta efter dina egna mått!

Vill du "snåla" kan du såklart beställa en PE (PolyEten)-rektangel från ngn skärfirma (cotter?) med de mått som du önskar (eller PolyKarbonat).

Föredrar du mjuka musmattor: beställ "neopren" och klipp till det i den storlek som du önskar!

Nackdelar med PTFE:
Finns bara i två kulörer: "Naturlig" och "vit" (och jag ser ingen skillnad på dessa )
Svårlimmat
Kräver sin sensor!

Fördelar PTFE:
Bäst(!) glid (lägst friktionskoefficient)
"Outslitlig! (så länge som du inte rengör med grön scotch och/eller metall)

Modden
Ingenting är svart eller vitt! Men här kommer lite bilder från mitt skapande av en egen friktionslåg musmatta!

Uppdatering
(2019-09-13)
Till slut så landade en 300x300x6mm PTFE-platta från Kina i lådan. Slät och fin redan vid leverans! Den ökade tjockleken ger den lite bättre massa, såpass hög massa att den t.o.m. skulle ligga still utan extra friktionslager för en "lågsensare"

Tyckte faktiskt faktiskt ytan på 6mm var lite trevligare, om än snarlik. Om jag minns rätt så "hyvlas" tjocklekarna upp till 5mm från tjockare ämnen, medans 6mm (och uppåt) inte hyvlas, utan tillverkas i sin respektive tjocklek.

Jag har äntligen(!) funnit den optimala musmattan för mig! (tillsammans med teflontejp på pekdonets "fötter")... men nu ska jag inte gliiiiida iväg från ämnet.... La till en bild på slutet i galleriet på den nya "mattan"

Besök galleriet här

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2018

duktigt gjort!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

det kanske vore en idé att limma den på t.ex en aluskiva eller något annat platt material?

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Samlade på mig ett gäng 1030² XL innan dom försvann

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Smart! Har du någon uppfattning om hur man underhåller teflon? Jag har en keramisk matta, och den blir skitig av hudkladd hela tiden, men den kan man bara dra av med lite alkohol så blir den som ny. Funkar det med teflon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Har tänkt tanken att använda PTFE-duk som musmatta nångång, eventuellt upplimmad på skumgummi - är ingen fan av hårda musmattor - om man kan etsa teflonduken och få den limbar.

Om din ugn orkar med tillräcklig temperatur - du måste nog upp närmare 300 grader - skulle du förmodligen kunna få din PTFE-musmatta planare genom att lägga den på en glasskiva, eller något annat plant med låg friktionskoefficient, och grädda den en stund. Låt den sedan svalna innan du tar ut den. Du har säkert kvar spillbitar att testa med först

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Baver:

Smart! Har du någon uppfattning om hur man underhåller teflon? Jag har en keramisk matta, och den blir skitig av hudkladd hela tiden, men den kan man bara dra av med lite alkohol så blir den som ny. Funkar det med teflon?

Teflon är beständigt mot typ det mesta i kemikalieväg, sådant som angriper det har man kort sagt inte hemma. Du kan rengöra den med vad som helst utan att det skadas, i vad mån en sådan musmatta någonsin kommer bli skitig

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Ja, olja är ju förbjudet..
https://m.sweclockers.com/nyhet/9169-flytande-musunderlag-for...

(Bra jobbat! 👏)

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Har du lagt något under för att få musmattan att ligga still och inte glida eller ligger den bra på plats ändå?

Citera mig för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Smileduck:

Har du lagt något under för att få musmattan att ligga still och inte glida eller ligger den bra på plats ändå?

Precis vad jag tänkte fråga! En matta som inte ligger still är rätt värdelös IMO.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av kaput:

Har tänkt tanken att använda PTFE-duk som musmatta nångång, eventuellt upplimmad på skumgummi - är ingen fan av hårda musmattor - om man kan etsa teflonduken och få den limbar.

Om din ugn orkar med tillräcklig temperatur - du måste nog upp närmare 300 grader - skulle du förmodligen kunna få din PTFE-musmatta planare genom att lägga den på en glasskiva, eller något annat plant med låg friktionskoefficient, och grädda den en stund. Låt den sedan svalna innan du tar ut den. Du har säkert kvar spillbitar att testa med först

Tricket är att preppa ytan före användning med så kallad aktivator eller primer, loctites "all plastics" ska fixa detta men jag ger inga garantier https://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-All-Plastics/3...

Kanske prövar på detta själv då jag är ett fan av mjukare mattor.

Skrivet av emilakered:

Hur står det till med PTFE-spray då det inte är en olja i en teknisk benämning 🤔

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Blev den helt platt? Jag köper SteelSeries QcK Hard Pad som fungerar bra!

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift ▩ CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz ▩ Motherboard: Asus Maximus VI Hero ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 160Mhz+ core / 700Mhz+ memory ▩ Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz ▩SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 11047 ▩ Valley Benchmark: 6802

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Feb 2006

Var handlade du materialet? Det står ”plastgrossist” men vilken? Brukar vara svårt att köpa små mängder från grossister. Skulle gärna belägga min mjuka neopren matta med denna plast om det går att limma?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

En liten detalj är att man inte förkortar Polykarbonat-plast med PK, skriv istället PC.

Blev fundersam när du skrev PK och tänkte att har de verkligen gjort musmattor i Polyketon ..?!
Polyketon är ett material som ytterst få producerar detaljer i, det tog över 10år i mitt yrkesliv innan jag kom i kontakt med det första gången.

Skrivet av kaput:

Tänk på att PTFE avger en del väldigt otrevliga ämnen vid höga temperaturer...........

Jag hade inte gjort det i min ugn avsett för att laga mat i, men jag är rätt petig.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Just musmatta har intresserat mig ett tag. 3M hade ett tag en speciell musmatta som var helt underbar - första veckan. Den var riktigt tunn, den hade låg friktion beroende på texturen i material och den var hyggligt snygg. Samt dyr förstås, det var ju en 3M. Men efter en dryg vecka visade sig dess rätt ansikte, krullade sig i kanterna, blev bucklig över ytan och texturen gjorde att det samlades hudfett i porerna och det blev sämre glid.
Om glidet är den enda parametern som är viktigt ska man nog dels titta på texuren på musmattan och också titta på om man kan byta ut materialet i glidfötterna på själva musen. Jag har ännu inte sett någon mus saluföras med olika fötter beroende på underloaget/musmattan, men jag har kanske missat något?
Ett tag var det ju populärt med skärbrädor i glas, ända tills man kom på att knivarna blev skitslöa av dem. Kanske de kan duga som musmattor istället?

/ B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

@Felion1337: Coolt, själv köpte jag ett gäng SteelSeries SX (https://www.techpowerup.com/review/steelseries-sx/) innan dom försvann.
Men det där verkar ju vara intressant får ta och kolla in

i7 8700k | NZXT Kraken x62 | Asus Strix Z370-F | 16 GB G.Skill Trident Z | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | NZXT H500i | EVGA SuperNOVA G3 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2006

https://thedevilweknow.com/ sevärd dokumentär om Teflon.

Stationär: Intel Core i5 4670k|Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB|AMD Radeon R9 280X|Corsair SSD Force Series F80A, 80GB 2,5"|Corsair TX850M
Laptop: Lenovo Thinkpad T430| Mobil: OnePlus 5T
Fraktfritt på Inet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Kul att det finns fler 1030-användare kvar. Sitter själv med en 1030 MBA fortfarande

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av wowsers:

Tricket är att preppa ytan före användning med så kallad aktivator eller primer, loctites "all plastics" ska fixa detta men jag ger inga garantier https://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-All-Plastics/3...

Kanske prövar på detta själv då jag är ett fan av mjukare mattor.

Hur står det till med PTFE-spray då det inte är en olja i en teknisk benämning 🤔

Mjo, känner mycket väl till den sortens primers/aktivatorer, och det funkar hyfsat på andra feta plaster, men just PTFE är en direkt mardröm. Vill man ha något som klarar de aktuella påfrestningarna i längden måste man nog nästan etsa ytan.

Kolla artikelns datum, man behöver nog inte spekulera vidare i den saken

Skrivet av Karaff:

Tänk på att PTFE avger en del väldigt otrevliga ämnen vid höga temperaturer...........

Jag hade inte gjort det i min ugn avsett för att laga mat i, men jag är rätt petig.

PTFE gasar inte nämnvärt vid de temperaturer man uppnår i en hushållsugn, och dessutom står ugnen i allmänhet välventilerat direkt under köksfläkten. Ska man hårdra det, utsätter man sig i övrigt för samma sak när man steker lite för varmt i teflonpannan, och det gör väl folk mest hela tiden utan att dö

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Utmärkt idé (och hade varit ännu bättre i svart eller grått), men jag misstänker att enklaste sättet att få mattan att ligga still är att fästa hörnen i bordsskivan med träskruv?

3700X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Har funderat på att köpa en liten bit tunn plexiglasskiva (PMMA om vi kör med polymerbeteckningar i den här tråden) från typ Bauhaus och göra samma sak, men inte kommit mig för. Teflon är naturligtvis lägre friktion, men skillnaden kan inte vara så stor, och den skivan är ju plan från början.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
DownTown
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Felion1337:

teflonmannen

intressant, jag har på jobbet teflontejp, det är typ 1 meter bred och rullen kanske är 30meter?
det använder vi på jobbet för alla möjliga saker för glid. (läkemedels tillverkning)
använder det under musen.. men skulle vara ide att klippa en bit som musmatta haha.
har hört att det fett dyrt, men.. som sagt

Moderkort: ASUS PRIME Z370-A CPU: INTEL i7 8700k
SSD: Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define c
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nol
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av kaput:

Behövs inga 300 grader, Lägg den i ugnen på ca 150 grader i en timme. Ta ut den och lägg i press och den har den formen efter den svalnat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Icemat (glasmatta) kör jag på, sjukt bra glid. Brukar köpa ett sånt ark från Corepad och byta fötterna med jämna mellanrum. Finns Skypad, Glipad och Nedis vad jag vet som säljer dem. Sen en udda variat som jag hört bra om: https://www.amazon.com/Power-support-graphite-large-sized-AP-... verkar intressant.
Sköna med glasmatta är att man kan ha dem hela livet utan att ytan blir sliten + lätt att tvätta.

Kolla denna från Glipad:
https://youtu.be/iGSOIij8s-o

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av hurrai:

intressant, jag har på jobbet teflontejp, det är typ 1 meter bred och rullen kanske är 30meter?
det använder vi på jobbet för alla möjliga saker för glid. (läkemedels tillverkning)
använder det under musen.. men skulle vara ide att klippa en bit som musmatta haha.
har hört att det fett dyrt, men.. som sagt

Nu kan jag ingenting alls om läkemedelstillverkning, men jag har nog föreställt mig att det involverar mer folk i vita rockar och munskydd, och mindre tejpande 😜

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
DownTown
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Baver:

Nu kan jag ingenting alls om läkemedelstillverkning, men jag har nog föreställt mig att det involverar mer folk i vita rockar och munskydd, och mindre tejpande 😜

givetvis, så går vill alla runt i pyjamas där partiklar faller ner till marken och inte fastnar på kläderna, har hårnät och skäggskydd då jag har långt skägg.

erm, använder teflontejp vid transport av "kartor av ampuller" mellan förpacknings maskiner, men främst på stansen som stansar ut kartonga med ampullerna från plastmattan som kommer från en skitstor extruder som trycker ut plast till formar och därefter sprutas medicin in i plastkroppen som blivit formad, som en stor 3d skrivare.
den här plasten glider inte så bra på metall, därav teflontejp används.

Moderkort: ASUS PRIME Z370-A CPU: INTEL i7 8700k
SSD: Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define c
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Hur cancerframkallande kan detta bedömas vara, med allt jag använder högerhanden till förutom att aima?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av kaput:

Mjo, känner mycket väl till den sortens primers/aktivatorer, och det funkar hyfsat på andra feta plaster, men just PTFE är en direkt mardröm. Vill man ha något som klarar de aktuella påfrestningarna i längden måste man nog nästan etsa ytan.

Kolla artikelns datum, man behöver nog inte spekulera vidare i den saken

PTFE gasar inte nämnvärt vid de temperaturer man uppnår i en hushållsugn, och dessutom står ugnen i allmänhet välventilerat direkt under köksfläkten. Ska man hårdra det, utsätter man sig i övrigt för samma sak när man steker lite för varmt i teflonpannan, och det gör väl folk mest hela tiden utan att dö

Gasar inte nämvärt.. men det är väldigt otrevliga föreningar att få in i kroppen !

I mitt hushåll används inte PTFE pannor till någon stekning med hög temperatur ö h t.

Jag jobbar med plast och får i mig plastgaser så det räcker, de jag kan slippa är jag hemskt gärna utan, de jag inte kommer ifrån får jag leva med p g a yrkesval.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Tack för alla glada tillrop!

Ni får ta det för var det är: en prototyp för att finna det "bästa" outslitliga glidet".

Efter en veckas utvärdering kan jag svara på några av frågorna i tråden:

1) Ligger mattan still?
Ja! För mig funkar det fint:
Som "palm-grip"-användare med "hyfsat hög sens" så håller sig mattan på plats. Sen har jag (såklart) tejpat "fötterna" på musen med teflontejp (dvs. friktionskoefficienten mellan mus och matta är betydligt lägre än mellan matta och skrivbord=den ligger still).

Kör du låg-sens och/eller annat grepp, så kan det såklart röra på sig!

Då tillämpar du lämpligen "skärbräde-knepet": lägg något med hög(re) friktion under "mattan" (/skärbrädan), t.ex.

2) Är/blev den "slät":
JA! Den blev tillräckligt slät (även om foto indikerar "extrem ojämnhet"), Bakning i ugn etc. är inte nödvändigt!
Vill man ha något som är "extremt slätt" så kan man lämpligen köpa en "ugnsduk av teflon" (flergångs bakplåtspapper) eller beställa PTFE-platta av antingen avsevärt tunnare tjocklek (eller tvärtom: avsevärt tjockare)

3) Funkar den med alla möss/Sensorer? (Frågan har inte ställts: men borde ställts!)
Nja, det funkar sisådär med "äldre" sensorer!
(Men ruggar du upp ytan funkar den även med äldre sensorer: 240-sandpapper är kompabilitets-tricket)

Funkar "out-of-the box" (verifierat):

• Pro Intellimouse

• Func-MS-3 R2

• Corsair Harpoon RGB

• Classic Intellimouse (bluetracker)

Funkar inte "out-of-the box" (men funkar efter "ruggning" av ytan"):

• MS Intellimouse Explorer 3.0

• MS Intellimouse Explorer 3.0(Kina kopia)

• Zowie EC1-A

• Razer Deathadder 3.5 (Infrared sensor)

• Dell-"slask-mus" (medföljde ngn produkt)

P.S. Glömde nämna: Jag är löjligt förtjust i "glidet" i mattan! Närapå att jag "hatar" min 1030-matta numera! D.S.

Edit: rensade bort ett "sidospår" som inte tillförde något
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av zeewor:

Hur cancerframkallande kan detta bedömas vara, med allt jag använder högerhanden till förutom att aima?

+1