[Dota 2] Roster shuffle

Permalänk
Medlem

[Dota 2] Roster shuffle

Ja jag vet att TI9 inte ens är färdigspelad, men är man insatt (eller som Geeks skyltar med: Galet insatt) så hänger de flesta laguppställningar lösa. Sedan vet jag att intresset för Dota 2 på Sweclockers inte är så stort (kanske borde testa FZ?), men vem bryr som om ingen läser detta... vi kör på ändå

Nedan postar jag mina tankar och potentiella förändringar i lagen (roster shuffle). Ni får gärna fylla på eller diskutera vidare. Något att beakta: Jag tar inte hänsyn till Kina eftersom deras spelare sitter på fina kontrakt (läs: långa), därför är deras region väldigt stabil. Sedan är jag inte alls insatt i den kinesiska regionen så någon som är mer kunnig där får gärna fylla i. Samma sak gäller SEA och SA

Värt att notera är att de flesta av spelarnas kontrakt går ut 1 september, d.v.s. när varje TI har spelats färdigt (ibland dagen efter TI). Vissa spelare sitter på 2 års kontrakt men de allra flesta sitter på 1 år, d.v.s. från september till september. Tror inte någon sitter på 3 år. Spelare som går ut redan nu och säger att de ska lämna gör det eftersom de inte har ett ekonomiskt värde för laget. När kontraktet löper ut så är spelaren fri att göra som denne vill, han/hon kan alltså inte "säljas" till ett annat lag. De som sitter på 2 år håller tyst, eftersom de kan säljas för ganska stora summor (gissar på att Miracle eller Sumail kostar ett par miljoner att köpa, exempelvis) och har därför något skrivet i deras kontrakt att de inte får gå ut till media och vara jobbiga.

När detta skrivs så har EG precis åkt ut ur TI9. Det ryktas om en STOR roster shuffle för många lag i EU och NA.

Lag som spelat i TI9 och som jag tror kommer att byta större delen av deras spelare i EU och NA:

  • EG - Gissar på: Att man väljer behålla Sumail och Fly. Man kickar Arteezy och S4. Crit väljer självmant att lämna laget (han har redan nu gått ut och sagt att han vill spela med sin gamla vän Ace). Sumail har redan bekräftat att denna roster inte kommer att spela med varandra. Arteezy har aldrig fungerat och fungerar än idag inte med Sumail, den kombon är för girig. Bättre att ta in en ung (Micke från Alliance? Eller Nisha?) som har lite mer style. Drömmen är Sumail + Miracle.

  • Newbee NA - Gissar på: Att allt är möjligt. Ägaren är ett STORT Dota 2 fan. Om han gillar det här laget så kanske han skapar ett Newbee.NA eller Newbee.International. Annars tror jag att Yawar och SneyKing lämnar. Alternativt en disband.

  • NiP - Gissar på: Att allt är möjligt här också. Man kanske tar upp en helt ny roster. Man kanske lämnar Dota 2 helt. Möjligt att man behåller Ace och tar in Crit? Men de har kapitalt misslyckats med tanke på den höga lönen de får och den erfarenhet de har.

  • VP - Gissar på: Att Solo och Pasha kickas. Kanske att en av Ramzes och Noone självmant lämnar.

  • Navi - Gissar på: Att man behåller Crystallize och Sonneiko. Resten hänger löst. Möjligt att antingen MagicaL eller Blizzy stannar.

  • Secret (om de inte vinner TI) - Gissar på: Att Midone kickas. Möjligtvis att Zai väljer att lämna.

  • Chaos - Gissar på: En disband. Matumbaman lämnar och VtFaded kickas 100%. Möjligt att Khezu kickas. De enda som skulle kunna vara kvar är Misery och MILAN, eller bara Misery.

  • Alliance - Gissar på: Ingenting. Loda har redan bekräftat att laget är kvar som det är.

Liquid är jag osäker på, om de inte vinner TI9. Mina alternativ är: 1) Man låter W33 gå, hans kontrakt går ut efter TI. 2) Man låter Mind_Control (eller han väljer att lämna) och W33 gå. 3) Man disband:ar, Kuroky får bygga ett helt nytt lag. 4) Alla är kvar.

Mest sannolikt är 4) eller 1)

Detta är vad jag fiskat upp hittills. Kommer nog mer senare

Permalänk

Blir intressant att se vad som händer i Secret.
MidOne har spelat med laget i tre år men just detta TI får man väl säga att han varit under förväntningarna.
Vore kul om CCnC tog den platsen!

Om zai lämnar kan jag tänka mig att s4 är en kandidat!

Permalänk
Medlem

@plattangen: Ja det är lite svårt att hitta mid spelare just nu, finns inte så många fria. CCnC till Secret låter onekligen intressant

Listan ovan är vad jag tror kommer hända. Vad jag hoppas på ska hända är:

  • EG - Jag vill att: Sumail och Fly ska vara kvar. Ta in Zai och Saksa. Kicka Arteezy, ersätt med Micke eller Nisha.

  • NiP - Jag vill att: PPD, 33 och Ace ska vara kvar. Kicka Fata. Ta in Cr1t (som mid... eller support om Saksa lämnar).

  • Secret - Jag vill att: Man tar in S4 om Zai lämnar. Kicka Midone och ta in Arteezy som mid. Alternativt CCnC.

  • Newbee NA - Jag vill att: Laget ska vara som det är. Gillar verkligen detta lag, hoppas verkligen de håller ihop

  • Liquid - Jag vill att: Laget ska vara som det är. Kommer man till final i TI så har man totalt en Major final och TI final i bagaget, vilket inte är dåligt. Finns ingen anledning att göra ändringar då. Men om man kollapsar så vet jag inte vad man kan göra... laget har redan toppspelare i alla positioner, förutom W33 kanske. Så... kicka W33 och hitta en ny mid? Men vem?

Edit: När spelare går ut och kommenterar om att de skulle "väldigt gärna spela med X" så är det en hint eller en flört till laget som har just den spelaren. T.ex. när Cri1t går ut och säger "jag skulle vilja spela med min gamla vän Ace" så låter det oskyldigt, men det översätts till "Hej NiP, jag är väldigt sugen på att spela för ert lag om ni behåller Ace och lagets kapten PPD". Ska inte påstå att "min gamla vän Ace" är ett är svepskäl, men det är mer "om jag fick välja så skulle jag vilja spela för NiP just nu, eller ett annat lag där jag och Ace spelar tillsammans".