Permalänk
Medlem

Datorn rebootar ofta utan BSOD.

Hej!

Min gaming-desktop har börjat starta om sig väldigt ofta, det händer vid rätt olika tillfällen (allt från idle, till CS:GO, till youtube...). Möjligtvis oftare vid "högre belastning" som spel och flera 1080-streams igång samtidigt. Men det är rätt oklart faktiskt, händer lite när som helst (även utan belastning).

Jag har stängt av automatisk avstängning, men får fortfarande inte BSOD. Får i eventgrejen kod 41 om kernel power, dvs kritisk avstängning pga ström. Tänker att det kanske är PSU:n som strular eller drivisar till windows.
Har testat memtest utan några problem. Har testat fumark utan problem (eller mja, det hängde sig direkt först, men tror det var en random restart som vanligt sker, andra gången gick det galant och GPU:n blev max 77 grader efter 20 min). Har sett via HWinfo att PSU:n är rätt låg på 12V dock, mellan 11.4-11.9 på 12 V (men det ska ju vara ok enligt +-5%...)

Jag har raderat alla drivisar till gpu:n och installerat de senaste på nytt också. Jag har också dammsugit chassit så det ser rätt bra ut, bättre än på länge. Tror inte det är ett problem med värme med alla mätningar jag har gjort via mjukvara.

Vad säger ni, borde jag testa installera om windows, eller testa ny PSU, eller annat?

Är helt clueless nu.

Edit: har inte heller gjort några direkta ändringar. Första gången restartade datorn vid CS:GO, sen efter det har det hänt mer ofta. Nu restartar den c:a 5-8 ggr per dag.

Edit2: ett annat problem är att den vägrar gå in i sleep mode. Ibland även att stängas av så jag måste hålla in strömknappen.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 pro
Processor: Intel Core i5 3750k, klockad till 4.4 ghz (för typ 3 år sedan).
Moderkort: ASUS P8Z77-V
Minne: 2x 4 GB Corsair Dominator 1 600 MHz
Grafikkort: GTX 1060 6GB
Hårddisk: 1 x SSD 128 GB + 1 TB mekanisk
Nätaggregat: Corsair CX650W
Övriga komponenter: En DVD som inte använts på 8 år, vet inte ens om den är ikopplad
Temperaturer: Bra temperaturer vid varje mätning

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ta bort alla överklockningar (och uppdatera BIOS om du inte har redan gjort det) och återkom med resultat

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano:
Ska testa att ta bort min överklockning, buhuu. Men har ju funkat i 3 år?
BIOS är senaste (2015-drivisen är den senaste, hehe).

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av barrf:

@Vzano:
Ska testa att ta bort min överklockning, buhuu. Men har ju funkat i 3 år?
BIOS är senaste (2015-drivisen är den senaste, hehe).

rutin när jag brukar felsöka att ta bort överklockning. Testa att köra benchmark på RAM, grafikkortet och processorn och se ifall någon av de får datorn att bråka mer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Har testat på RAM redan, och GPU:n verkade inte strula med furmark direkt. Så tror det är drivisar eller PSU:n. Men ska testa att ta bort överklocknigen och se vidare.

Edit: Fan vad strul jag fick efter att ändra bios till standard. Den ville inte ens få igång windows.

Permalänk
Medlem

Den har inte hängt sig än efter att jag tog bort överklockningen. Fast har iofs inte heller belastat den hårt än, återkommer om det fortsätter. Men om vi ponerar att det är problemet, hur kan det ske efter 3 år? Kan det bli så att PSU:n blir sämre och skickar mindre ström med åren och att överklockningen gör att det krävs mer ström än vad den klarar att skicka? Någon med en kvalificerad gissning?

Permalänk
Medlem

Det hängde sig igen nu, fast på ett annat sätt. Nu fick jag meddelande från BIOS (?) efter restart där det stod: "Power supply surges detected during previous power up. ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!".

Kanske är min gissning om dålig PSU rätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av barrf:

Det hängde sig igen nu, fast på ett annat sätt. Nu fick jag meddelande från BIOS (?) efter restart där det stod: "Power supply surges detected during previous power up. ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!".

Kanske är min gissning om dålig PSU rätt då?

Snacka om att datorn kastar felet i ansiktet på dig.

Sätt tillbaka din överklockning och dina gamla BIOS inställningar, sedan drar du till närmsta datoraffär och köper ett nytt PSU.

Att det skulle vara något annat efter det meddelandet har jag svårt att tro.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Flera skäl att byta ut PSU är att CX serien från Corsair är så ökänd för att ge budget PSU fel att man alltid behöver vara beredd att låna ett annat att felsöka med vid fel.

Edit:
PSU ger ström till andra delar som i sen tur kan ge fel när det är problem med PSU.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Även om det nog var väldigt uppenbart så var det PSU:n som strulade. Köpte idag ett Corsair RM650X v2 som har fått allt att fungera klockrent. Gött med 10 års garanti också