Permalänk

Corsair H100 på AMD4?

Hej,

har nyligen köpt Ryzen 3900x, och eftersom jag är så smart så tänkte jag att jag glömmer bort att tänka på att CPU kylare inte passar på allt hursomhelst;)

Så har tänkt se om det går att köpa nån adapter så att H100 passar med AMD4.
Det är alltså H100 INTE H100i (tror dom är identiska typ dock i formen, men kan ha fel).

Just nu kör jag på Wraith Prism, tur den var med.
Och förutom att den är en jäkla julgran där man tydligen måste ha USB för att ändra ena LED grejen så låter den som ett kärnkraftverk.
Jag tror till och med att mitt chassi lyfte lite en gång, men det kan ha varit inbillning!

Tack!

Permalänk
Medlem

@Zero Walker: Ett lite tråkigt svar: Om din H100 är så gammal och välanvänd som jag befarar så kör din Wraith Prism till du har pengar till en ny kylare. Vattenkylare blir sämre med tiden och plötsligt så lägger dom av. Hänt mig tre gånger. Kör luft nu ^^

Men bara för att, har du provat att montera den?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Vet andra sagt att dom lägger av rätt lätt, antar jag själv haft tur.
Men eftersom den funkar och ja antar en adapter bara kostar ca 100kr så känns det rätt värt även om den skulle paja snart.

Men tar också gärna rekommendationer på kylare i liknande klass då jag inte har nån direkt koll;)

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Zero Walker: Ett lite tråkigt svar: Om din H100 är så gammal och välanvänd som jag befarar så kör din Wraith Prism till du har pengar till en ny kylare. Vattenkylare blir sämre med tiden och plötsligt så lägger dom av. Hänt mig tre gånger. Kör luft nu ^^

Men bara för att, har du provat att montera den?

Många gillar inte AIO och menar på att de både går sönder och läcker samt att man inte kan lita på dem. Har en burk som sonen nu tagit över efter mig där en Corsair H100 har jobbar på i drygt 6 år. Den fungerar perfekt, men jag kanske bara har tur? Jag fortsätter med Corsair’s AIO även i min nya burk med tanke på kvalitén och den låga arbetstempen på CPU:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Många gillar inte AIO och menar på att de både går sönder och läcker samt att man inte kan lita på dem. Har en burk som sonen nu tagit över efter mig där en Corsair H100 har jobbar på i drygt 6 år. Den fungerar perfekt, men jag kanske bara har tur? Jag fortsätter med Corsair’s AIO även i min nya burk med tanke på kvalitén och den låga arbetstempen på CPU:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah då verkar vi båda ha tur, med samma model också intressant nog.
Vet du om någon adapter för AMD4 tro?

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Ah då verkar vi båda ha tur, med samma model också intressant nog.
Vet du om någon adapter för AMD4 tro?

Ska se om sambon orkar klättra längst in i förrådet där alla kartonger ligger kvar. Om jag inte är ute och cyklar så kan jag ha allt kvar vilket då innebär att AMD fästet bör ligga där. Jag kör ju med Intel så i så fall har jag ingen användning av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ska se om sambon orkar klättra längst in i förrådet där alla kartonger ligger kvar. Om jag inte är ute och cyklar så kan jag ha allt kvar vilket då innebär att AMD fästet bör ligga där. Jag kör ju med Intel så i så fall har jag ingen användning av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Oh det vore bussigt, köper det gärna, wraith prism tar kål på mig, tempsen är också helt galna,
vet inte om den sitter dåligt eller om tempsen är fel, för den skjuter i höjden, kan nå 90 grader vid full load (inte stress test, äns).
Men ja känner knappt någon varm luft från chassit, och kylaren är väl varm, men jag kan hålla fingret på den så det känns ändå fel, för ja skulle anta att den bör vara nära cpu temperaturen ändå, och om den var äns nära 80-90 borde jag inte kunna ha fingret på den va ja vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ska se om sambon orkar klättra längst in i förrådet där alla kartonger ligger kvar. Om jag inte är ute och cyklar så kan jag ha allt kvar vilket då innebär att AMD fästet bör ligga där. Jag kör ju med Intel så i så fall har jag ingen användning av den.

Skickades från m.sweclockers.com

En 6 år gammal H100 har nog bara AM3 fästen vilket inte fungerar på AM4.

Permalänk
Skrivet av AMDDDDD:

En 6 år gammal H100 har nog bara AM3 fästen vilket inte fungerar på AM4.

hmm, är h100i likadan i formen, för den verkar ha am4 tror jag.

Permalänk
Skrivet av AMDDDDD:

En 6 år gammal H100 har nog bara AM3 fästen vilket inte fungerar på AM4.

Det har du nog alldeles rätt i. Tänkte inte ens så långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

hmm, är h100i likadan i formen, för den verkar ha am4 tror jag.

En H100i har inte heller AM4 fästen. Det är inte vattenblocket som är problemet utan det är fästet runt vattenblocket samt där skruvarna ska in.

Permalänk

ah juste, krävs ju att båda den och fästet passar.
Jadu då blev det drygare, då får jag be om rekommendationer på kylare, antar jag bör skapa ny tråd för det då denna inte lär vara väldigt otydligt om man inte läst igenom.

EDIT:

Skapa ny tråd här om ny kylare för att underlätta: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1567458-behover-hjalp-...