Specifikationer för AMD Ryzen 5 3500 skymtas – sex kärnor utan flertrådsteknik

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Specifikationer för AMD Ryzen 5 3500 skymtas – sex kärnor utan flertrådsteknik

AMD Ryzen 3500 ser ut att bli ännu en 6-kärnig processor hemmahörande i färska Ryzen 3000-serien. Nu rapporteras om modellens klockfrekvenser och att Simultaneous Multithreading uteblir.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2014

"Specifikationer för AMD Ryzen 5 3600 skymtas – sex kärnor utan flertrådsteknik" - Det ska inte stå Ryzen 5 3500 kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Fluffarn:

"Specifikationer för AMD Ryzen 5 3600 skymtas – sex kärnor utan flertrådsteknik" - Det ska inte stå Ryzen 5 3500 kanske?

Finns en möjlighet att skicka rättelser...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Nu får skitpratet om att endast Intel tar extra betalt för HT ett slut förhoppningsvis.

Tommorow's battle is won during today's training

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av filbunke:

Jag reagerade också och skulle meddela men det finns ingen knapp på mobilen tydligen (eller så är jag blind)...

Skickades från m.sweclockers.com

thank you, come again

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av KorpiSavu:

Nu får skitpratet om att endast Intel tar extra betalt för HT ett slut förhoppningsvis.

det beror på hur du ser det. Det här är första 6 kärniga amd cpun utan smt. Och ja endast intel tar betalt för HT då det är deras trademark.

Om amd planerar att förpassa quad cores till pris segmentet under 100usd så kan en 6 kärnig utan smt vara motiverat.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Trädvy Permalänk
Skribent
Arvid Wittwång
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av Fluffarn:

Skrivet av huxflux:

Jag reagerade också och skulle meddela men det finns ingen knapp på mobilen tydligen (eller så är jag blind)...

Stämmer bra, Ryzen 5 3500 ska det givetvis står i rubriken! Det är nu korrigerat

Som du säger tror jag inte den knappen finns för mobilsidan, men desktopsidan är däremot bara ett knapptryck bort. Med rättelsefunktionen kan vi upptäcka och korrigera eventuella fel snabbare, så när det finns möjlighet uppskattar vi användandet av denna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av _Merc_:

det beror på hur du ser det. Det här är första 6 kärniga amd cpun utan smt. Och ja endast intel tar betalt för HT då det är deras trademark.

Om amd planerar att förpassa quad cores till pris segmentet under 100usd så kan en 6 kärnig utan smt vara motiverat.

Nja, du kanske tänker på 1055T, eller 1090T Black Edition?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av KorpiSavu:

Det är motiverat om det faktiskt finns tillräckligt med kretsar där SMT inte fungerar. Nu vet jag dock inte hur stor procent av kärnan är sådant som bara påverkar SMT om något är trasigt och kan då stängas av.

Men Intel har ju endast toppmodellen med HT aktiverat, vilket inte är realistiskt ur en yield-synpunkt. AMDs alla 8-, 12- och kommande 16-kärniga är med SMT, och än så länge alla 6-kärniga också. Eftersom alla deras modeller använder exakt samma kisel för kärnorna, så kan det mycket väl vara så att det finns några st med trasig SMT, som nu tillsammans med två avstängda kärnor förpassas till R5 3500.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005

Är det inte 9600k den borde jämföras med?

Eller kanske inte, skillnad på TDP var det ja. 65w mot 95w.

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30--Gigabyte RTX 2080 Ti med Corsair H105 plus Kraken adapter--Noctua NH-D15--EVGA 850 G3

9900K@5.2--2X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4000 16-16-16-34--Inno3D RTX 2080 Ti AIO--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15

-----------Twitch-------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Frågan om det blir så stor skillnad 6 kärnor 6 trådar vs 6 kärnor 12 trådar Intel hade problem med sin första ht cpu var första tråden i full last så fungera inte den andra tråden.. Kan tänka mig att det gäller än i dag.

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Aleshi:

Nja, du kanske tänker på 1055T, eller 1090T Black Edition?

vi får inte glömma FX 6100 och 6300 fast dem var 6kärnor 3 trådar.......

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Jygge:

Frågan om det blir så stor skillnad 6 kärnor 6 trådar vs 6 kärnor 12 trådar Intel hade problem med sin första ht cpu var första tråden i full last så fungera inte den andra tråden.. Kan tänka mig att det gäller än i dag.

Jo precis, något som saknas i tester är hur single thread performance ser ut när den "andra" thread är belastad.
Vi vet ju att HT eller SMT inte ger 200% CPU, och att single thread performance är samma när bara en thread används, men hur ser det egentligen ut när hela cpu belastas, hur mycket påverkar det single thread performance.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av _Merc_:

De enda jag sparat från phenom och fx tiden är min phenom 965 Black edition och fx 6300 BE än, rätt bra prestanda för ca 900kr medans jag sålde min 9590

WoWClassic: LOGISYS Dracula | MB: Asus Saberthooth X58 | CPU: Intel Core i7 975 Extreme| Kylare:DarkRock Pro 4| RAM:Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz | GPU: Geforce GTX 9800+ | PSU:Tagan BZ 800W| TGB: Logitech G11 | Mus: Logitech MX518 | Ljud:Sound Blaster X-Fi Series/ Razer thresher 7.1/Logitech z906 | Logitech G27 | MacBook Pro 13 Mid 2012
Gaming Laptop: Lenovo Legion Y530

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av KorpiSavu:

Snick snack.

AMD tar bort 6 trådar och sänker priset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av KorpiSavu:

Redan i ryzen 1000 serien så var de billigaste modellerna utan smt. Att de släpper en ny processor i de lägre segmenten utan smt ändrar väl inte så mycket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av KorpiSavu:

Vadå? Du anser att det är bättre med två pissföretag än ett? förhoppningsvis stannar skiten vid OEM så vi slipper ännu mer segmentering. Ryzen 5 3600 borde inte kosta mer än Ryzen 5 2600 som snart borde utgå.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

@Chris_Kadaver: "Pissföretag" de är de två enda CPU tillverkarna så jag vet inte vart du vill komma med din kommentar

Tommorow's battle is won during today's training

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av KorpiSavu:

Du menar samma företag som börjat kräva att man köper en 9900K processor för att få HT?

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Xinpei:

Du menar samma företag som börjat kräva att man köper en 9900K processor för att få HT?

Intel säljer en massa olika CPU med HT.
Konstiga saker du uppfattar om företag.

Och vad är nyttan med HT/SMT? Finns redan många användare som kör SMT OFF.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Dual-Tjur:

Intel säljer en massa olika CPU med HT.
Konstiga saker du uppfattar om företag.

Och vad är nyttan med HT/SMT? Finns redan många användare som kör SMT OFF.

Kom igen? Vi snackar om företaget som påstod att SMT (HT) till i5 inte vore någon bra idé med tanke på priset. Vi snackar om företaget som valde att möta AMDs SMT på alla processorer från högsta segment till lägsta med att slakta sin egen i5 och i7 serie genom att kräva att man måste ha 9900K för att kunna ens ha tillgång till HT. Det handlar inte om man har användning för HT eller inte utan det är själva tanken bakom det som är unken. Att tvinga sina användare att slunga upp 6K för en processor om man vill ha HT.. en teknologi som tidigare fanns i processorer som man kunde få för 3800:- vid lansering är bara sniket. Och kom inte med "Men de kostar mer..." för det har AMD bevisat är falskt. Det finns ingen ekonomisk orsak att göra detta utöver att försöka skapa en situation där man kan ta ytterligare premiumpriser på redan etablerade premiumprodukter.

Så skulle jag uppfatta konstiga saker om ett företag? För att jag kritisk när ett företag säljer mindre för mer? Du måste skämta?

Med det sagt. Om detta stämmer så är det inte direkt ett positivt beslut från AMD. AMD har visat sig vara "the good guy" genom att låta lägre segment nyttja SMT.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vadå? Du anser att det är bättre med två pissföretag än ett? förhoppningsvis stannar skiten vid OEM så vi slipper ännu mer segmentering. Ryzen 5 3600 borde inte kosta mer än Ryzen 5 2600 som snart borde utgå.

Tillgång och efterfrågan, jag ser inte problemet så länge AMD säljer. Kul för oss med lägre pris, onekligen dumt för AMD att sänka om de är så populär. Ryzen 3600 bör kosta mycket mer, tätöga. Tyvärr.

Ryzen 2700X | 16GB G.Skill CL14 3200MHz | GTX 1080 |Asus Strix X470-F

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Frågan är ju om den kommer vara bättre än en 4c/8t hade varit i flertrådat, om den inte är det så är det ju ett riktigt meningslöst "uppköp" från 4c/8t.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ryssby
Registrerad
Jul 2015

Förhoppningsvis en riktigt prisvärd processor som förmodligen kommer att passa i många billigare märkesdatoter. Hoppas på ett starkt 2020 för AMD.

Mvh

CPU: I7 6700K, GPU: Msi 980 ti Gaming Golden edition, MOBO: Msi Z170 Pro Carbon, RAM: 16GB Corsair Vengeance 3000MHz, Nätdel: Evga Gold 650W, Lagring: SSD 240GB, SSD 480GB, HDD 1TB.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av filbunke:

Onödig kommentar egentligen. Spelar nog ingen som helst roll ifall man skriver det i tråden. Då TS osv har en tendens att läsa den.

Förövrigt känns en 6 kärnig rätt meningslös, om den inte är riktigt billig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Detta med HT har jag aldrig riktigt hajjat, vad är fördelen? Vissa klagar konstigt nog på att det är för många fysiska kärnor, men varför skilöe man vilja dela upp en flerkärnig processor i ännu flera kärnor? Altså som vanlig pc brukare...blir det någon som helst märkbar prestandaskillnad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Xinpei:

Kom igen? Vi snackar om företaget som påstod att SMT (HT) till i5 inte vore någon bra idé med tanke på priset. Vi snackar om företaget som valde att möta AMDs SMT på alla processorer från högsta segment till lägsta med att slakta sin egen i5 och i7 serie genom att kräva att man måste ha 9900K för att kunna ens ha tillgång till HT. Det handlar inte om man har användning för HT eller inte utan det är själva tanken bakom det som är unken. Att tvinga sina användare att slunga upp 6K för en processor om man vill ha HT.. en teknologi som tidigare fanns i processorer som man kunde få för 3800:- vid lansering är bara sniket. Och kom inte med "Men de kostar mer..." för det har AMD bevisat är falskt. Det finns ingen ekonomisk orsak att göra detta utöver att försöka skapa en situation där man kan ta ytterligare premiumpriser på redan etablerade premiumprodukter.

Så skulle jag uppfatta konstiga saker om ett företag? För att jag kritisk när ett företag säljer mindre för mer? Du måste skämta?

Med det sagt. Om detta stämmer så är det inte direkt ett positivt beslut från AMD. AMD har visat sig vara "the good guy" genom att låta lägre segment nyttja SMT.

På vilket sätt skulle detta vara ett dåligt beslut av AMD? De är ju bara en del av binning-processen. Att slänga alla chip med skadad SMT är ju kapitalförstöring. Jag ser iaf inga problem med att AMD släpper en ren hexacore, så länge priset hamnar rätt.

🖥 COOLER MASTER MASTERBOX Q300L. COOLER MASTER MASTERWATT 650W. AMD R7 2700. AORUS B450M. 16GB G.SKILL Trident Z RGB 3000MHz. GIGABYTE GTX 1070 Ti WINDFORCE. 500GB WD BLACK SN750.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G903. Logitech G240. Logitech G410. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av H_Bozz:

Detta med HT har jag aldrig riktigt hajjat, vad är fördelen? Vissa klagar konstigt nog på att det är för många fysiska kärnor, men varför skilöe man vilja dela upp en flerkärnig processor i ännu flera kärnor? Altså som vanlig pc brukare...blir det någon som helst märkbar prestandaskillnad?

Om programmet är perfekt skrivet, i praktiken ingen prestandaskillnad alls. Men då pratar vi matrismultiplikation eller liknande optimalt fall.

Om jag minns rätt så är HT främst konfigurerat så om du får cache-miss dvs. att om en av trådarna måste hämta något från minnet så kommer den switcha över till den andra exekveringen. Därmed så kan den fortsätta göra något vettigt istället för att sitta och vänta.

Så i verkliga fall så kan det vara en stor fördel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av 4.0:

Frågan är ju om den kommer vara bättre än en 4c/8t hade varit i flertrådat, om den inte är det så är det ju ett riktigt meningslöst "uppköp" från 4c/8t.

Om du kollar på intel så vinner i stort sett alltid modellen med 6c/6t över modellen med 4c/8t. Borde bli ungefär likadana resultat med AMD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av _Merc_:

Du menar 3st kärnor (moduler) där varje kärna (modul) har 2st exekveringsenheter?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare