Erfarenhet av moderkort Asus ROG Strix x570-F (E) gaming?

Permalänk

Erfarenhet av moderkort Asus ROG Strix x570-F (E) gaming?

Jag var på Inets weekendfest igår och köpte Asus ROG Strix x570-F till ett bra pris. Är det någon som har erfarenhet av ljudnivån på chipset-fläkten? Jag har alla andra komponenter för ett nytt datorbygge och jag har valt dessa utifrån låg ljudnivå. Jag har fått uppfattningen att man inte kan välja fläktprofil i bios för chipset-fläkten på detta moderkort. Enligt en person på Reddit så ska man dock kunna välja det i verktyget Fan Xpert 4. Men jag skulle önska lite mer input innan jag eventuellt packar upp moderkortet. Placeringen av fläkten känns också lite tveksam då min grafikkort (MSI 2080 Trio X gaming) ser ut att hamna framför.

Min initiala tanke var att köpa ett B450 Tomahawk MAX, men efter ha läst att en del har problem med långa post-tider och andra bios-relaterade problem så är jag lite tveksam till detta.

Jag kommer inte klocka och behöver egentligen inte funktionerna på Asus ROG Strix x570-f jämfört med ett B450 utan mina prioriteringar är främst stabilitet och låg ljudnivå. Samtidigt är det ju trevligt med ett nyare moderkort som är lite mer framtidssäkra då jag har mina datorbyggen länge.

Här är en lista på resten av komponenterna

Permalänk
Medlem

Hej!

Har ett X570-E som inte är samma kort som -F fastän man kan tro det, det skiljer en hel del mellan dessa, men din fråga angående fläktar borde ha ungefär samma svar.

På mitt x570-E så går fläkten konstant över 3000rpm. Men som tur är så hörs den inte.
En av anledningarna till varför den går så fort, är nog för att Asus glömde bort att de flesta har ett
grafikkort.
Detta grafikkort hamnar över intaget till fläkten för chipsetet, vilket innebär att den suger in varm luft ifrån grafikkkortet och försöker kyla det redan varma chipsetet med denna varma luft.
Det blir inte så himla bra

På mitt gamla x570 där chipsetfläkten var längre ner på kortet så låg temperaturen runt 64grader, (där låg fläkten runt 2500 men hördes ej heller) medans på Asus kortet så hamnar jag ofta över 70grader.
Har dock inte märkt någon prestandaförlust på grund av detta, men jag har heller ej några PCIE 4.0 enheter ännu.

Men som sagt, jag hör min mekaniska hårddisk mer än vad jag hör chipsetfläkten, men samtidigt är olika människor olika känsliga för ljud.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

@CubaCola: Tack för bra svar. Vet du om man kan köra grafikkortet på den lägre PCIe-positionen PCIEX16_2 och på så sätt hamna under chipset-fläkten?

Uppdatering: Jag läste i manualen och där står det att vid ett grafikkort så måste det sitta i PCIEX16_1.

Permalänk
Medlem

@Gärdeborg: Nu minns jag inte var jag läste det, men jag tror jag läste att man kan köra grafikkort även i andra pcie-sloten, men att grafikkortet då blir låst till x8.

Kan testa ai-suite imorgon och se hur det blir om man ändrar fläkthastighet på grafikkortet (om det går i ai-suite). Mina stängs av när jag är i windows, kanske bättre att låta de rulla lite hela tiden för att få ner värmen lite ifrån grafikkortet och på så sätt få ner värmen på pch.

Och även se hur det går att styra pch-fläkten i programmet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz