Streama 1080p @60fps Samtidigt som output till monitor är 2160p @144hz?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Streama 1080p @60fps Samtidigt som output till monitor är 2160p @144hz?

Som rubriken säger, är det möjligt att uppnå detta med något utav dagens streaming capture cards?
Känns ju värdelöst om man behöver offra både refresh rate och upplösning?

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

@nyamannen: Vad streamar du från, vad streamar du med och vart streamar du till?

Om du kör på pc och t.ex. med OBS så ställer du om utskalningen till 1080p. Funkar fint för mig dock från 1440 till 1080.
Se bara till att du har bitrate till det. Att skala om 144hz till 60 har varit problematiskt förr, dvs det har gett en hel del stuttering för tittarna, vet dock ej hur det är nu för tiden

Twitch tillåter 6k bitrate (om du inte är partner) vilket kanske är lite lågt för 1080p/60 fps (beroende på vad du streamar), mixer tillåter upp till 10k(?) tror jag.

Värt att tänka på är att det finns för och nackdelar med detta. Det ena är att det tar rejält med CPU-kraft att köra 1080/60 om du kör x264. Nvenc avlastar rejält om man kör det men tummar lite på kvalitén om man jämför med x264 slow.

Kör man till Twitch och inte är partner kommer streamer att buffra för en del som inte har bandbredd nog.

Hoppas detta svarar på dina frågor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

@NordhNet: Hoppades hitta en lösning där jag kan streama från en dedikerad pc från min gaming pc via capture card :/

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av nyamannen:

@NordhNet: Hoppades hitta en lösning där jag kan streama från en dedikerad pc från min gaming pc via capture card :/

Aha, då fungerar i princip vilket kort som, förutsatt att det klarar 1080/60 dvs.
Du ska också kunna via obs köra utan kort om båda datorerna sitter på samma nätverk. Har inte testat detta själv men en hel del säger att det fungerar finfint