Extremt låg hastighet i början av en bandbreddsmätning?

Permalänk
Medlem

Extremt låg hastighet i början av en bandbreddsmätning?

Ett exempel är bredbandskollen. Först efter halva testet bumpar hastigheten upp till 100Mbit/s från typ 10Mbit/s. För typ ett halvår sen eller kanske mer, så började den alltid direkt på 100Mbit/s. Sammanlagda pingen landar alltid lågt. Är det här något telia har implementerat för att spara bandbredd från folk med snabba uppkopplingar för att inte deras nät ska belastas i "onödan" vid vanligt dö-surfande? Tycker svarstiden känns längre när man klickar på länkar mm. Inte mycket, men det känns inte lika rappt som förr. Kan tillägga att det inte spelar någon roll vilken dator i nätverket jag använder. Kör trådat för samtliga. Har testat att stata om routern och bredbandsmodemet åtskilliga gånger. Har inte uppdaterat någon mjukvara varken i router eller bredbandsmodem. Har heller inte TV via bredband.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är samma problem hos mina föräldrar som har ADSL via Telia... Börjar väldigt lågt och går upp successivt, man vet knappt om man kommer upp i max innan testet är slut. Vet inte om det är just Telia eller BBK som ändrat nåt. Har inte testat hur det är hemma hos mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Är samma problem hos mina föräldrar som har ADSL via Telia... Börjar väldigt lågt och går upp successivt, man vet knappt om man kommer upp i max innan testet är slut. Vet inte om det är just Telia eller BBK som ändrat nåt. Har inte testat hur det är hemma hos mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Testar nu med andra tjänster. Det verkar inte vara samma problem där. Däremot tar det en bra stund innan testet drar igång. När det väl drar igång får jag först en liten spike med högre hastighet innan linan verkar strypas ner till 95Mbit/s på en 100/100-lina. Det jag vill mäta är ju ett test som drar igång när jag klickar på något precis som bredbandskollen gör.

Men visst... det kan ju vara en ändring från bredbandskollens sida? Någon mer som kan bekräfta att bredbandskollen börjar på en låg hastighet för att senare stegra mot slutet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Chris_Kadaver: Mitt börjar högt direkt och fortsätter som vanligt. Har dock Ownit.
Låter nästan som någon sort trafficshaping? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Chris_Kadaver: Mitt börjar högt direkt och fortsätter som vanligt. Har dock Ownit.
Låter nästan som någon sort trafficshaping? 🤔

Hum... Vad innebär trafficshaping?
Update: Läste på lite... Antar att det är lagligt eftersom de verkar hålla på med sådant? Finns det internetleverantörer som inte implementerar detta?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Bredbandskollen kör 2 deltester i varje test i upplänk eller nedlänk till skillnad från många andra bandbreddsmätar-sites och helt enkelt kan se saker som de andra inte mäter alls...

den ena görs testet via http och den andra är websockets och det kan vara stor skillnad med oftast http betydligt långsammare än websockets.

Under 'avancerat' en bit ned på högersidan så kan man prova en delmoment i taget, både normalt och prioriterad mode om man vill och se om det trottlas eller görs trafficshaping på endera tjänsterna.

Till detta har dom bekymmer med tillägg i webbrowser som kan söla ned överföringen drastiskt och en känd sådan är 'lastpass' och man bör stänga av sina tillägg tillfälligt under testet för att få mätvärden som speglar anslutningens hastighet och inte tröghet i sin använda webbrowser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Bredbandskollen kör 2 deltester i varje test i upplänk eller nedlänk till skillnad från många andra bandbreddsmätar-sites och helt enkelt kan se saker som de andra inte mäter alls...

den ena görs testet via http och den andra är websockets och det kan vara stor skillnad med oftast http betydligt långsammare än websockets.

Under 'avancerat' en bit ned på högersidan så kan man prova en delmoment i taget, både normalt och prioriterad mode om man vill och se om det trottlas eller görs trafficshaping på endera tjänsterna.

Till detta har dom bekymmer med tillägg i webbrowser som kan söla ned överföringen drastiskt och en känd sådan är 'lastpass' och man bör stänga av sina tillägg tillfälligt under testet för att få mätvärden som speglar anslutningens hastighet och inte tröghet i sin använda webbrowser.

Hum... har inga tillägg i safari som jag nu testar med och det ger ingen skillnad jämfört med chrome som har tillägg.
Med webbsockets får jag sämre resultat både endast och prioriterad. Testet landar förvisso tillslut på 92Mbit/s men den börjar på 30Mbit/s för att sakta droppa ner och stanna på 6Mbit/s i några sekunder innan den sedan hyfsat linjärt bumpar upp och landar på 92Mbit/s. Vad kan detta bero på?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ett exempel är bredbandskollen. Först efter halva testet bumpar hastigheten upp till 100Mbit/s från typ 10Mbit/s. För typ ett halvår sen eller kanske mer, så började den alltid direkt på 100Mbit/s. Sammanlagda pingen landar alltid lågt. Är det här något telia har implementerat för att spara bandbredd från folk med snabba uppkopplingar för att inte deras nät ska belastas i "onödan" vid vanligt dö-surfande? Tycker svarstiden känns längre när man klickar på länkar mm. Inte mycket, men det känns inte lika rappt som förr. Kan tillägga att det inte spelar någon roll vilken dator i nätverket jag använder. Kör trådat för samtliga. Har testat att stata om routern och bredbandsmodemet åtskilliga gånger. Har inte uppdaterat någon mjukvara varken i router eller bredbandsmodem. Har heller inte TV via bredband.

Jag testade att mäta ett par gånger och för mig ser det ut så här

Startar snarast i 1Gbit för att begränsas när systemet märker att det inte bara är pingarna som kommer. Har Telia 250/100.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Bredbandskollen kör 2 deltester i varje test i upplänk eller nedlänk till skillnad från många andra bandbreddsmätar-sites och helt enkelt kan se saker som de andra inte mäter alls...

den ena görs testet via http och den andra är websockets och det kan vara stor skillnad med oftast http betydligt långsammare än websockets.

Under 'avancerat' en bit ned på högersidan så kan man prova en delmoment i taget, både normalt och prioriterad mode om man vill och se om det trottlas eller görs trafficshaping på endera tjänsterna.

Till detta har dom bekymmer med tillägg i webbrowser som kan söla ned överföringen drastiskt och en känd sådan är 'lastpass' och man bör stänga av sina tillägg tillfälligt under testet för att få mätvärden som speglar anslutningens hastighet och inte tröghet i sin använda webbrowser.

Ok såg att lastpass sänkte min upload från 800 Mbit/s till 7 Mbit/s. Finns det någon teknisk förklaring till detta? Påverkas uploads till portaler om man har lastpass igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum... har inga tillägg i safari som jag nu testar med och det ger ingen skillnad jämfört med chrome som har tillägg.
Med webbsockets får jag sämre resultat både endast och prioriterad. Testet landar förvisso tillslut på 92Mbit/s men den börjar på 30Mbit/s för att sakta droppa ner och stanna på 6Mbit/s i några sekunder innan den sedan hyfsat linjärt bumpar upp och landar på 92Mbit/s. Vad kan detta bero på?

Jag vet inte - men har känslan att den gör pingtester och mäter tiden med ett ganska stort antal tester först och sedan mäter farten medans den mäter tiden för hela testet från början till slut - det gör att om man ha långa pingtider som tar stor procentuell tid av den totala tiden så kommer man få verkan att uppmätta farten startar från låg och slutar med hög hastighet, men inte lika hög hastighet som om pingtiderna är korta även om man i båda fallen har exakt samma överföringshastighet när det väl rullar på.

Detta är faran med att göra testprogrammen så enkla som möjligt för att 'alla' skall kunna använda denna medans som mer tekniker vill man ha alla delresultat separata helst... men de har i alla fallen erbjudit möjlighet att separera de olika protokollen trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ok såg att lastpass sänkte min upload från 800 Mbit/s till 7 Mbit/s. Finns det någon teknisk förklaring till detta? Påverkas uploads till portaler om man har lastpass igång?

Det borde du märka när du testar med och utan lastpass aktiverad då det både gör upp och nedlänkstest i provet och redovisas separat.

varför lastpass gör som det gör vet nog de bakom lastpass bäst själva - det kanske är bugg eller så kan man tänka sig mer avancerade avsikter bakom detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det borde du märka när du testar med och utan lastpass aktiverad då det både gör upp och nedlänkstest i provet och redovisas separat.

varför lastpass gör som det gör vet nog de bakom lastpass bäst själva - det kanske är bugg eller så kan man tänka sig mer avancerade avsikter bakom detta...

ja inte känns det bra... Grejen är att jag haft lastpass i många år och ser i min historia på BBK att det var OK i våras så något har ändrats.

Permalänk
Medlem

Det där med lastpass är något som kommit nyligen - har inte sett det tidigare när man använder bredbandskollen... så förhoppningsvis är det något som är övergående när detta har uppmärksammats.