Permalänk
Medlem

Vall av moderkort

Hej !

dags att bygga nytt och jag tvivlar lite , jag vill överklocka lite , pilla lite i bios , mja , lite sånt.
Eftersom spel är vad jag gör mest så har jag bestämt mig att det ska bli intel , 9900k känns inte värd det så jag väljer 9700K eftersom på många benchmarks i spel ligger dom ganska nära varan.
Grafikkort blir nog en 2080 eller en 2080 super , verkar som det händer ganska mycket just nu och black friday kanske gör valet lättare...
Nättagg tror jag att det bli en 850w EVGA G3 supernova.
Men moderkortet blir svårt... Jag kan inte välja mellan Gigabyte Aorus master , vilket jag läste så mycket bra om , och Asus Maximus Hero XI Hero , en kort som jag bara känner att alla specs skulle passa mig , samtidigt tycker jag att aura funkar lite bättre att synka med andra märken vad gäller RGB och sånt ?
Prismässigt ligger dom nära varan , finns det någon vinnare enligt er ? och varför ?
Jag har lite erfarenhet med ett Z270-F så det känns bättre det också , jag är inte direkt världens smartaste kille på jordkloten hellre och Asus moderkort kändes lätt.
Berätta gärna vad ni tycker , Även om ni har andra tillverkare som enligt er känns ett bättre vall.
Hörs !

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad har du nu? Vad gör du med datorn?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: i7 8700(ingen k) och en rog gtx 1070 kort , B360-F moderkort . Bytte min bygge med en av grabbarnas och då blev det denna, men sug för ny bygg finns nu...

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av överklockning på minne hade jag valt Asus Apex, alternativt Gene, men det är m-atx. Aorus Master är väl det kortet som är bland det mest stabila till 4 minnen, men det stoppar klart före Apex med två B-Die. Överklockning av CPU är de lika, väldigt lite skillnad. Till syvende och sist är det features och pris. Jag har bräda i sign, det är bra för vad det kostar, men gränsen ligger på 4000 på minne och knappt 5ghz på cpu.

Fick jag välja idag och med tanke på vad B-Die kostar idag hade jag lätt valt Apex, 3600 CL15 minne, och den nya steppingen av 9700/9900.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz