Permalänk
Medlem

Extremt låg volt i5 4670K

Jag köpte en begagnad i5 4670K för ett tag sedan och hade även en tråd om det märkliga i att den blev väldigt varm. Med stockkylaren så blev den 100C oklockad och jag köpte därför en ny Cooler Master Hyper TX3 Evo och den kom då ner till rimligare nivåer. Det som däremot har varit extremt konstigt är att jag varit tvungen att köra den i extremt låg volt när jag överklockat för att den inte ska bli extremt varm något som några här på forumet sa skulle leda till att den inte skulle kunna köras stabilt. Jag har nu kört den i ett par veckor på 4.2ghz med 1.070 och då har den legat runt 70C i belastning. Jag har nu klockat upp den till 4.4ghz med 1.090V och det verkar fungera, i alla fall inledningsvis.

Det jag då undrar är, kan det vara så att mitt kort inte klarar höga Volt med tanke på att den inte ens klarade att vara oklockad utan en ny kylare? Och kan det på något sätt vara skadligt för CPUn att köra med så pass låga volt?

Permalänk
Moderator

Använder du kylpasta? För processorn ska inte throttla med stockkylare oklockad.

Permalänk
Medlem

Dessa kylare har ungefär samma monteringssätt med push pinnar och är många som gör fel vid monteringen av dessa, av nån obegriplig anledning så är det många som vrider på dessa efter att att ha tryckt ner pinnarna, Det saboterar kylningen effektivt...

Permalänk
Medlem

Jag tänkte först också att det var fläkten, men till historien hör att jag köpte två chip, för att ha i två olika identiska datorer, men trots att jag bytte dator på chipet så blev den extremt varm.

Men det jag tycker är konstigt är att jag kan få den att fungera så pass bra på låga V, om det hade varit fel på kylningen så borde det väl inte ha fungerat att köra den i 4.3ghz med under 1.1V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Använder du kylpasta? För processorn ska inte throttla med stockkylare oklockad.

Ja absolut, trodde först det var nåt fel med kylpastan eller kylningen, så köpte först ny kylpasta utan resultat, så då köpte jag en ny kylare vilket ju för visso hjälpte, men blev inte riktigt stabilt förrän jag drog ner Volten. Den andra identiska burken hade lägre temperaturer med stockkylningen än den andra burken med en Cooler master, fram till det att jag drog ner Volten, kunde då också överklocka CPU'n med 0,5ghz med marginellt förändrade temperaturer. Ligger runt 72-73C i full load nu i 4,3ghz med 1.090V.

Permalänk
Medlem

Låter mer som att du har fått ett guldchip som behöver en delid bara.
Min gamla 4670k behöver 1.45V för att klar 4.4GHz

Permalänk
Medlem

@BengaBang: Men kan det verkligen vara ett guldchip om den blir 100C när jag försökte köra den i 4,2ghz med 1,2V?

Jag är för visso nöjd med att klocka den till 4,3ghz med 1.090V, men den blir ju ändå relativt varm?