Permalänk

Google kalender Scam?

Halloj, upptäckte idag att jag har fått in något Scam i min google kalender.

Har inte tryckt på någon form av länk eller installerat någon konstig app. Det senaste app jag installerade var discord.

"Your iPhone xmax is ready for pickUp."
Följt av en länk.

Det visas på fyra dagar denna vecka.
Har kollat min Gmail och rensat skräppost och papperskorgen. Men det försvinner ej. Någon som haft detta problem förut?

Permalänk

Hej!

Hände likadant för mig igår. Fick gå in i kalendern, trycka på händelsen och radera alla. Hittade inga E-post med inbjudningar i eller liknande, men hoppas att det inte händer igen.

Permalänk
Skrivet av Timfinity:

Hej!

Hände likadant för mig igår. Fick gå in i kalendern, trycka på händelsen och radera alla. Hittade inga E-post med inbjudningar i eller liknande, men hoppas att det inte händer igen.

Det känns ju lite osäker. 😅
Det måste ju ha kommit från någonstans. Men jag får testa det och hoppas det inte dyker upp igen. Tack för svar! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antagligen kommit ett spam-mail med inbjudan och din Gmail är inställd för att automatiskt lägga till en post oavsett om du accepterar eller inte.

Kalender -> Inställningar -> Händelser från Gmail -> Bocka av "Lägg automatiskt till händelser från Gmail i min kalender"

Permalänk
Medlem

Fick en sådan imorse också. Gick in på calendar.google.com och hittade eventet, sen klickade jag på "mark as spam". Det försvann då utan att det skickas ett "decline" till organisatören

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk