Fläktar går på högt varvtal trots PMW-koppling?

Permalänk

Fläktar går på högt varvtal trots PMW-koppling?

Hej allesammans!

Jag byggde en ny rigg här i slutet på sommaren och har passat på att slänga in lite extra fläktar från Noctua. Totalt 6st 140mm. Mitt moderkort har utgång för 2st 4-pins fläktar + 1st 4-pin till CPU.

Jag har kopplat CPUn direkt till sin egen header och övriga går med splitters till de andra två ingångarna. Trots bra temperatur i chassit och på CPUn så för de ett jävla ovästen ändå och går på högre varv än jag misstänker att de behöver.

Jag testade att ställa in i BIOS men volymen kvarstod hög. Jag laddade ner Speedfan, men kunde inte hitta mitt chipset till Asus Strix 450-f.

Min fråga är nu vad mer jag kan göra eller undersöka för att kunna dämpa volymen? Behöver jag en fan controller?

Permalänk
Medlem

Så länge du kör windows borde du kunna styra fläktarna med AiSuite 3. Vill man kan man även gå in och ändra i xml filerna efter man kört fan tuning för att manuellt hitta lägsta möjliga varvtal som fläktarna snurrar.

Permalänk
Skrivet av PeNMaX:

Så länge du kör windows borde du kunna styra fläktarna med AiSuite 3. Vill man kan man även gå in och ändra i xml filerna efter man kört fan tuning för att manuellt hitta lägsta möjliga varvtal som fläktarna snurrar.

Superschysst! Ska genast testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Hej allesammans!

Jag byggde en ny rigg här i slutet på sommaren och har passat på att slänga in lite extra fläktar från Noctua. Totalt 6st 140mm. Mitt moderkort har utgång för 2st 4-pins fläktar + 1st 4-pin till CPU.

Jag har kopplat CPUn direkt till sin egen header och övriga går med splitters till de andra två ingångarna. Trots bra temperatur i chassit och på CPUn så för de ett jävla ovästen ändå och går på högre varv än jag misstänker att de behöver.

Jag testade att ställa in i BIOS men volymen kvarstod hög. Jag laddade ner Speedfan, men kunde inte hitta mitt chipset till Asus Strix 450-f.

Min fråga är nu vad mer jag kan göra eller undersöka för att kunna dämpa volymen? Behöver jag en fan controller?

Det finns ju goda möjligheter att styra fläktarna via bios, så underligt att de väsnades lika mycket, kolla så verkligen PWM mode är valt, så du inte kör DC mode, därefter kan du välja per fläktheader på moderkortet färdig profil tex silent, eller göra en egen fläktkurva, kolla att rpm verkligen ändras också..

Permalänk
Medlem

Jag kör som så att vid cpu temp under 50° så stänger den av alla chassifläktar utom 2 st som kör 30% mellan 50-65° på cpu så drar den på alla fläktar till 30% och vid 65-85° så ökar den samtliga till 50% och vid 85+ så drar den på 100% på chassifläktarna ligger normalt och pendlar mellan 60-75° vid normal belastning och runt 45° vid idle. Ända tillfället jag kommer över 85 är typ vid benchmakts eller annan extremt hård belastning.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Selinmartin:

Hej allesammans!

Se till att fläktarna inte styrs av tempen på CPUn, utan tempen på moderkortet.