Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Modelltåg

Hittade ingen gammal, men tänkte bryta ut diskussionerna om modelltåg ur ångmaskinstråden så jag gör en ny tråd om ingen misstycker, då jag såg att fler än jag här verkade intresserade.

Så, börjar med några grejer,

Kort Inledning:
Jag har tidigare uteslutande använt H0 skalan med tresken systemet och AC.
(Numera är Märklinsamlingen även kompletterad med ett Fleishmann DC lok, som dock inte kan använda samma skenor eftersom Märklintågen kommer att kortsluta alla DC system, då DC systemen krävde att ett hjulpar var elektriskt isolerat eftersom strömmen där matas i respektive skena (AC systemet har i ställen en tredje skena vilket gör det oberoende av spårskenorna (vilket fungerar i ett AC system eftersom det inte är polaritetskänsligt i sig så det spelar där ingen roll hur loket är vänt, med treskene systemet kan man således även köra flera lok i olika riktningar, osv.. omställningen mellan fram och back sker här, till skillnad mot tex Fleishmann systemets mekaniska polaritetsväxlare vid transformatorn, hos Märklin systemet med ett elektromekaniskt relä och en zenerdiod; när man önskar ändra lokets körriktning har transformatorn ett extra, momentant läge som ger en i sammanhanget mycket hög strömpuls som tillåts att passera genom zenerdioden så att reläets magnetsople, med hjälp av en mekanisk mekanism ställer om motorns "elektriska" lägen mellan fram och back,; dvs läge ett och läge två på motorn; vårt lok kan nu backa tills vi åter skickar ut en strömpuls som är tillräckligt stark att tillåtas passera genom zenerdioden igen och scenariot upprepas, men följaktligen återgår till läge ett igen (vi lägger ur backen).)).

Kort om skalor:

De vanligaste skalorna i Sverige är dessa:

Skala H0 (H-noll; "Halverad noll") Dvs, en halvering av skala noll, 0 vilket ger 1:87 och en spårvidd som korrigerats till 16,5 mm.

Samt i någon mån skala
N - 1:160 (spårvidd 9 mm)
Z - 1:220 (spårvidd 6,5 mm)
(som synes en mycket liten skala)

Skala noll, 0 var ursprungligen 1:45 men det finns även 1:48 som använder samma spårvidd, dvs 32 mm/1 1/4"
(Över denna har vi skala G och skala 1 som båda använder en spårvidd av 45 mm)

Skala 0 är dock relativt ovanlig för elektriska tåg idag, men ganska vanlig för äldre urverksdrivna tåg, tex Meccanotågen.

Likt de små H0 tågen kräver även skala 0 treräls system om den använder AC, eller isolerade skenor.
Räls avsedd för batteridrivna eller mekaniska tåg (dvs den i särklass vanligaste och billigaste 0 skala rälsen man kan hitta begagnad) har som regel endast två skenor som inte är elektriskt isolerade, skenorna passar dock ihop med varandra om de tillhör kompatibla standradsystem oavsett fabrikat.

Det fanns tidigare även 0 skala lok som drevs av äkta ånga, dessa är dock väldigt ovanliga då äkta ånglok och mer påkostade elektriska lok som jag gissar helt enkelt blev för dyra att göra men precis var för små för att kunna dra riktiga passagerare, en del av de största skalorna tillåter lok som faktiskt går att åka efter, dessa kan man ofta även elda med riktigt kol, osv.
(naturligtvis blir också sådana modeller exponentiellt dyrare då det är extremt mycket mer arbete och materialkostnad att göra dem, därför är de inte så vanliga serietillverkade utan kommer ofta i byggsatser som kräver ganska stora mekaniska kunskaper. Dock finns det ett fåtal föreningar även i Sverige som kan vara öppna för besökare.)

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Dåså,

Kom på att jag faktiskt numera har ett 0 skala lok och fick för mig att jag ville få igång det, (bild kommer senare) men detta är första gången jag ens sett dem i full skala,
Har försökt att forska på drivspänning samt effektbehov, det verkar som att loken generellt varit byggda för ca 20V? Enda originaltransformatorn för dessa system jag sett var på 60VA, men jag funderar om inte tex Märklins större modeller på 30VA borde fungera? (funderar då jag fick tag på en sådan för en tid sedan av gamla plåtmodellen, om den fungerar, eller om den fortfarande är för vek för nollskalelok? (Just detta lok väger nog över 2,5 kilogram ensamt med tendervagnen tror jag då det är gjort i metall, samt har blybarlast på bakre boggien av stabilitets skäl när man drar vagnar tror jag)

(H0 brukar klara sig på 16-20VA som jämförelse om man bara har ett eller två lok...)

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004

Hej!
Jag är också tågnisse, ett intresse som kom till när jag var barn och en vän hade ett klassiskt startset som vi ibland lekte med

Fick för mig att nu i vuxen ålder att försöka återuppleva barndomens nostalgi lite, och föga anade jag att det skulle nästan bli en slags samlare men inte en sådan som bara måste ha ett lok med korrekt vagnar etc
Det är för mig bara, att jag samlar på mig lok i DCC och AC digital som jag tycker är fina, vackra eller mekaniskt intressanta
Har skala H0 och sen gillar jag minitrix, dvs 1:160 skalan där det finns ett antal olika tillverkare som gör dessa

Det som är för mig tråkigt är att jag inte har någon möjlighet att bygga en bana pga jag bor väldigt trångt

Men, jag samlar på mig för att en gång i framtiden någon gång, kanske när jag blir pensionär och flyttar till hus eller något kan ha ett gammalt garage eller liknande att ha min bana och byggen på

Men visst är det underhållande:)

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Är det fler här som håller på med skala 0 eller ännu större?

(Själv är jag som sagt väldigt ny på de stora skalorna, men ser mycket fram mot att damma av det stora loket! Men tar väl någon vecka innan grejerna jag beställde till spänningsmatningen kommer. Osäker på vad det egentligen är, men tror det är från 1930-40 talet någon gång. (bilder kommer som sagt senare när jag kommer åt att ta dem, med litet tur kan det dyka upp fler riktigt intressanta grejer där, kanske någonting ännu mer intressant i samma skala, mer säger jag inte just nu... (skulle vilja fota dem tillsammans i så fall så att ni kan se skillnaden i skala mellan olika format på samma spårvidd, någonting jag inte tänkt på tidigare) )

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mizzarrogh:

Är det fler här som håller på med skala 0 eller ännu större?

(Själv är jag som sagt väldigt ny på de stora skalorna, men ser mycket fram mot att damma av det stora loket! Men tar väl någon vecka innan grejerna jag beställde till spänningsmatningen kommer. Osäker på vad det egentligen är, men tror det är från 1930-40 talet någon gång. (bilder kommer som sagt senare när jag kommer åt att ta dem, med litet tur kan det dyka upp fler riktigt intressanta grejer där, kanske någonting ännu mer intressant i samma skala, mer säger jag inte just nu... (skulle vilja fota dem tillsammans i så fall så att ni kan se skillnaden i skala mellan olika format på samma spårvidd, någonting jag inte tänkt på tidigare) )

Jag har funderat på stora skalorna med , men mest pga det är väldigt många som verkar sälja av sina grejer numera men jag får väl inse att jag inte har plats

Men det finns superbra forum för tåg, https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=12756.0 , där har jag alltid fått superb hjälp med mina frågor

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av godspeed:

Jag har funderat på stora skalorna med , men mest pga det är väldigt många som verkar sälja av sina grejer numera men jag får väl inse att jag inte har plats

Men det finns superbra forum för tåg, https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=12756.0 , där har jag alltid fått superb hjälp med mina frågor

Tackar, har typ en miljon frågor om just skala noll...

Jag håller på att renovera ett JEP 222 lok som jag fick tag på av en slump en gång i en batch med andra grejer, verkar dock vara en väldigt obsolet skala då det är mycket större än mekanovagnarna, jag har faktiskt aldrig sett så stora lok i nollskalan förut, loket är nästan 30 centimeter långt och nära en decimeter högt...

Verkar vara märkt 20V (åtminstone på lampor och annat, samt att Hornby loken gick på 20V), ingen aning om effektbehovet, men verkar som att Hornby loken klarar sig med under 20VA, utan problem, så med litet tur kanske Märklins stora 30VA transformator kan passa... (köpte en begagnad sådan tidigare till HO loken då jag höll på med en grej som skulle simultanköra 4 Märklinlok med en massa lampor och skit...).

(Bilder kommer så snart jag lärt mig något smidigt sätt att föra över bilder till datorn från min telefon, verkar inte fungera enkelt med en vanlig USB kontakt av någon anledning jag inte känner till...)

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar, har typ en miljon frågor om just skala noll...

Jag håller på att renovera ett JEP 222 lok som jag fick tag på av en slump en gång i en batch med andra grejer, verkar dock vara en väldigt obsolet skala då det är mycket större än mekanovagnarna, jag har faktiskt aldrig sett så stora lok i nollskalan förut, loket är nästan 30 centimeter långt och nära en decimeter högt...

Verkar vara märkt 20V (åtminstone på lampor och annat, samt att Hornby loken gick på 20V), ingen aning om effektbehovet, men verkar som att Hornby loken klarar sig med under 20VA, utan problem, så med litet tur kanske Märklins stora 30VA transformator kan passa... (köpte en begagnad sådan tidigare till HO loken då jag höll på med en grej som skulle simultanköra 4 Märklinlok med en massa lampor och skit...).

(Bilder kommer så snart jag lärt mig något smidigt sätt att föra över bilder till datorn från min telefon, verkar inte fungera enkelt med en vanlig USB kontakt av någon anledning jag inte känner till...)

Hm, det där lät stort, men har ett svagt minne av att amerikanska noll skalan var större, måtte läst det någonstans men kan inte hitta det

Aha, den som letar, han skall finna...

För övrigt så finns ju Hornby kvar som tillverkare, och om jag inte minns fel så var det olika skala mellan Märklin H0 och Hornby´s motsvarande, så kanske är något sådant också gällande transformatorn?

Hm, har du en iphone så måste du tillåta datorn tillgång till den först när man kör via usb

Because of the emphasis on play value, the scale of pre-World War II O gauge trains varied. The Märklin specifications called for 1:43.5 scale. However, many designs were 1:48 scale or 1:64 scale. Early Marx Trains and entry-level trains, usually made of lithographed tin plate, were not scaled at all, made to whimsical proportions about the same length of an HO scale ("half O") piece, but about the same width and height of an O scale piece. Yet all of these designs ran on the same track, and, depending on the manufacturer(s) of the cars, could sometimes be coupled together and run as part of the same train.

After World War II, manufacturers started paying more attention to scale, and post-war locomotives and rolling stock tended to be larger and more realistic than their earlier counterparts. This has been reflected in the change of name from O gauge to O scale: gauge describes merely the distance between the rails, while scale describes the size ratio of a model as it relates to its real-world prototype.

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av godspeed:

Hm, det där lät stort, men har ett svagt minne av att amerikanska noll skalan var större, måtte läst det någonstans men kan inte hitta det

Aha, den som letar, han skall finna...

För övrigt så finns ju Hornby kvar som tillverkare, och om jag inte minns fel så var det olika skala mellan Märklin H0 och Hornby´s motsvarande, så kanske är något sådant också gällande transformatorn?

Hm, har du en iphone så måste du tillåta datorn tillgång till den först när man kör via usb

Because of the emphasis on play value, the scale of pre-World War II O gauge trains varied. The Märklin specifications called for 1:43.5 scale. However, many designs were 1:48 scale or 1:64 scale. Early Marx Trains and entry-level trains, usually made of lithographed tin plate, were not scaled at all, made to whimsical proportions about the same length of an HO scale ("half O") piece, but about the same width and height of an O scale piece. Yet all of these designs ran on the same track, and, depending on the manufacturer(s) of the cars, could sometimes be coupled together and run as part of the same train.

After World War II, manufacturers started paying more attention to scale, and post-war locomotives and rolling stock tended to be larger and more realistic than their earlier counterparts. This has been reflected in the change of name from O gauge to O scale: gauge describes merely the distance between the rails, while scale describes the size ratio of a model as it relates to its real-world prototype.

Intressant, postade några frågor på MJ forumet förut, får se om någon svarar.

Efter en del egna forskning har jag kommit fram till följande för närvarande:
Verkar som att Hornbys 222 lok har ungefär samma skala som JEPs 222
Verkar dock som att denna stora skala är väldigt gammal, tror den kan vara ända från förra sekelskiftet (har so far spårat den ända till Märklins gamla 50V lok och epoken med mekaniska urvekslok i denna skala... Det är alltså en mycket tidig elektrifiering av det gamla urverk systemet från slutet på 1800 talet... (riktigt gamla 50V lok, före 1926 fanns i utföranden som var kopplade direkt mot 220V elnätet med glödlampor som barlast... Kan föreställa mig det kunde bli "roligt" om tex loket spårade ur och man kommer åt mittskenan med någon metalldel eller kroppsdel innan loket är ordentligt anslutet... ha ha ha! )) och verkar ha dött ut mer eller mindre på 50 talet till förmån för riktiga skalamodeller.

---
En viktig notering angående Märklins gamla transformatorer är att det är utomordentligt viktigt att noga kontrollera nätkablaget inuti höljet INNAN man kopplar in den mot vägguttaget, ibland har gummit krackelerat strax bakom plinten så att transformatorns kåpa kan bli strömförande med 230V Det går att fixa även om den är bökig att ta isär (tror den var medvetet gjord för att vara svår att ta isär så att inte barn skulle skruva upp den) men det går att byta kablaget fram till thermosäkringen, helt även låta förse den med en jordpunkt mot chassiet också när man ändå byter kablaget. (det går nog bra att lämna in den hos någon elfirma som kan göra detta, annars är den ju onekligen dekorativ på hyllan som den är, om man är osäker).

220V lok och liknande (om man tex har en gammal museijärnväg, farfars samling eller liknande) kan man köra direkt mot tex en 48V transformator idag, det finns mycket begagnat som fungerar, själv använder jag transformatorer som verkar härstamma från någon typ av styrsystem till gamla industrifläktar, de ger 48V AC över 90VA och är riktiga fulltransformatorer. (har dock inget eget sådant lok, men har sett det fungera).

(Edit, jag har gömt en del modern elektronik i stilenliga boxar och annat så att man fortfarand ekan köra en del gamla lågvoltsgrejer men göra det säkert för både personer och skona utrustningen från hög strömrusning och liknande.

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Jag har en gammal samsung andriod, men det är stendött när jag försöker att ansluta den visa USB ingången...

Tänkte plåta litet H0 så länge i avvaktan på de stora matronornas ankomst hit (har dem på annan ort) så snart jag får den att fungera...

Plats, nej, det har jag definitivt inte heller, 0 skalan har ju en vändradie på nästan en meter... Använder lös modulräls just nu...

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har en gammal samsung andriod, men det är stendött när jag försöker att ansluta den visa USB ingången...

Tänkte plåta litet H0 så länge i avvaktan på de stora matronornas ankomst hit (har dem på annan ort) så snart jag får den att fungera...

Plats, nej, det har jag definitivt inte heller, 0 skalan har ju en vändradie på nästan en meter... Använder lös modulräls just nu...

Oj, jag missade totalt att du svarat mig:(

Det är helt sant det du skrev i förra inlägget, de där modulrälserna, som t e x C i ho skalan använder jag mycket också för att kunna prova nåt nyköpt lok eller fynd osv..jag hoppas jag snart kan få ett utrymme att husera i som jag kan bygga permanent på:p

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av godspeed:

Oj, jag missade totalt att du svarat mig:(

Det är helt sant det du skrev i förra inlägget, de där modulrälserna, som t e x C i ho skalan använder jag mycket också för att kunna prova nåt nyköpt lok eller fynd osv..jag hoppas jag snart kan få ett utrymme att husera i som jag kan bygga permanent på:p

Jag funderar på en plywood skiva man kan ställa mot väggen sedan, såg en grej i en gammal hobbybok jag hade i hyllan om ett system där man byggde banor i de mindre skalorna, som tex H0 på hyllkonsoler så att banan typ blev som ett eller flera hyllplan, dessa kunde man sedan förlänga som man ville.

Förvekligade min gamla barndomsdröm häromdagen och slog till på en begagnad elektrisk kryssväxel för H0.

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag funderar på en plywood skiva man kan ställa mot väggen sedan, såg en grej i en gammal hobbybok jag hade i hyllan om ett system där man byggde banor i de mindre skalorna, som tex H0 på hyllkonsoler så att banan typ blev som ett eller flera hyllplan, dessa kunde man sedan förlänga som man ville.

Förvekligade min gamla barndomsdröm häromdagen och slog till på en begagnad elektrisk kryssväxel för H0.

Fan,det där låter jättesmart, själv så har jag köpt på mig lite N skala för att kunna ha kul här hemma även om det också är begränsat men jag såg en kille som byggt in sin bana i sitt vardagsbord och nu spinner tankarna omkring det hela tiden:)

Det är galet skönt med elektriska växlar, jag vet inte riktigt hur jag orkade ränna runt som liten och växla, kanske för att jag blivit stelare och äldre^^

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av godspeed:

Fan,det där låter jättesmart, själv så har jag köpt på mig lite N skala för att kunna ha kul här hemma även om det också är begränsat men jag såg en kille som byggt in sin bana i sitt vardagsbord och nu spinner tankarna omkring det hela tiden:)

Det är galet skönt med elektriska växlar, jag vet inte riktigt hur jag orkade ränna runt som liten och växla, kanske för att jag blivit stelare och äldre^^

Kom att tänka på någon gammal tidningsartikel där en person byggt om skalet från en gammal Macintosh classic till en liten N bana där skärmen satt (tänkte det var Z först, men det var faktiskt N, dock hade han monterat björntråd i ställetför koppel (man borde dock kunna knyta ihop kopplen löst så behöver man inte ha sönder tåget (även om det inte blir förstört så är det som bekant ibland otroligt pilligt att få tillbaka koppel och annat på Z modeller om man behöver använda loket till någonting annat sedan... )) för att kunna svänga på en så liten radie samt värmt datorchassiet med en värmepistol så att han kunde bukta ut det något mot mitten just där loket svängde).

En kompis körde N när vi var små, det är en rolig skala, man kan ju med den bygga hela landskap på ett toalettlock höll jag på att säga... Nå, men Om du kan låna Jacksons hobbybok (den gula bibeln) från något biblioteksarkiv så står ju där ett kapitel om hur man kan göra rektangulära moduler till N och H0 med lyftbyglar på sidorna som sedan fungerar som distanser så att man kan lägga samman två moduler framsida mot framsida och låsa eller binda ihop dem så att de skyddar varandra. (baksidan innehåller ju bara koppartråd och andra robusta saker menar jag men analog drift är det ju ännu mindre så den tål ju ganska mycket stryk om man bygger på plywood eller spånskiva) Man använder i exemplet DIN kontakter eller bleckplåts remsor som ligger mot varandra då man skruvar ihop ett modulpar för att ansluta allt när man vill använda en modul.

En annan skala jag varit nyfiken på en tid är TT, den är ju rätt obsolet, men såg det kommit ut en del intressanta grejer till salu nu till bra priser så litet sugen är man ju... Det är ju också en skala med ganska intressant historia.

(Nackdelen med Z är att man som regel är låst ill enbart Märklin om man köper in begagnat då mig veterligen ingen annan tillverkade gjorde Z modeller tidigare.)

En kul grej med de större skalorna är att en del väldigt små skalor som N och Z ser ut som ganska skalariktia modelltåg om man ställer de bredvid varandra och placerar ut några gubbar... Såg något sällskap där man byggt en modell av en trädgårdsbana i ett 0 skala landskap, i form av en N bana som gick i en liten oval utanför en husmodell. Riktigt fränt faktiskt tyckte jag.

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mizzarrogh:

Kom att tänka på någon gammal tidningsartikel där en person byggt om skalet från en gammal Macintosh classic till en liten N bana där skärmen satt (tänkte det var Z först, men det var faktiskt N, dock hade han monterat björntråd i ställetför koppel (man borde dock kunna knyta ihop kopplen löst så behöver man inte ha sönder tåget (även om det inte blir förstört så är det som bekant ibland otroligt pilligt att få tillbaka koppel och annat på Z modeller om man behöver använda loket till någonting annat sedan... )) för att kunna svänga på en så liten radie samt värmt datorchassiet med en värmepistol så att han kunde bukta ut det något mot mitten just där loket svängde).

En kompis körde N när vi var små, det är en rolig skala, man kan ju med den bygga hela landskap på ett toalettlock höll jag på att säga... Nå, men Om du kan låna Jacksons hobbybok (den gula bibeln) från något biblioteksarkiv så står ju där ett kapitel om hur man kan göra rektangulära moduler till N och H0 med lyftbyglar på sidorna som sedan fungerar som distanser så att man kan lägga samman två moduler framsida mot framsida och låsa eller binda ihop dem så att de skyddar varandra. (baksidan innehåller ju bara koppartråd och andra robusta saker menar jag men analog drift är det ju ännu mindre så den tål ju ganska mycket stryk om man bygger på plywood eller spånskiva) Man använder i exemplet DIN kontakter eller bleckplåts remsor som ligger mot varandra då man skruvar ihop ett modulpar för att ansluta allt när man vill använda en modul.

En annan skala jag varit nyfiken på en tid är TT, den är ju rätt obsolet, men såg det kommit ut en del intressanta grejer till salu nu till bra priser så litet sugen är man ju... Det är ju också en skala med ganska intressant historia.

(Nackdelen med Z är att man som regel är låst ill enbart Märklin om man köper in begagnat då mig veterligen ingen annan tillverkade gjorde Z modeller tidigare.)

En kul grej med de större skalorna är att en del väldigt små skalor som N och Z ser ut som ganska skalariktia modelltåg om man ställer de bredvid varandra och placerar ut några gubbar... Såg något sällskap där man byggt en modell av en trädgårdsbana i ett 0 skala landskap, i form av en N bana som gick i en liten oval utanför en husmodell. Riktigt fränt faktiskt tyckte jag.

Aha, den där boken ska jag låna!:)

Smart det där med kopplen också, det har jag sett nån annanstans har jag för mig på nåt forum när man varit ute och trålat info om lite annat^^

Jag har också varit intresserad av Z tills jag insåg att det var dyrt och i princip låst till märklin som du sa, inte mycket variation där inte!
Det har blivit en del olika märken från N skalan, jag tror nog det märket jag gillar bäst där är Arnold, de är jättefina modeller för det mesta med mycket detaljer
Sen är jag otroligt sugen på att bygga såndär skrivbords/vardagsrumsbordsbana, såg en kille på youtube som hade byggt en hel bar-top med n skala inuti, oj vad det var läckert
Även om man inte ska uppmuntra till dryckenskap, haha, man kan ju dricka annat än vuxensaft:p

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av godspeed:

Aha, den där boken ska jag låna!:)

Smart det där med kopplen också, det har jag sett nån annanstans har jag för mig på nåt forum när man varit ute och trålat info om lite annat^^

Jag har också varit intresserad av Z tills jag insåg att det var dyrt och i princip låst till märklin som du sa, inte mycket variation där inte!
Det har blivit en del olika märken från N skalan, jag tror nog det märket jag gillar bäst där är Arnold, de är jättefina modeller för det mesta med mycket detaljer
Sen är jag otroligt sugen på att bygga såndär skrivbords/vardagsrumsbordsbana, såg en kille på youtube som hade byggt en hel bar-top med n skala inuti, oj vad det var läckert
Även om man inte ska uppmuntra till dryckenskap, haha, man kan ju dricka annat än vuxensaft:p

Långt i från min samling, men:

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mizzarrogh:

Långt i från min samling, men:

Wow, den där, vilken drömanläggning!

Jag ska nu i veckan försöka katalogisera mina köp...erhm, någon köper på tok för mycket fynd på tradera..vet inte vem!
Sen ska jag ge mig på ett julprojekt som än så länge bara finns lite i min skalle, och har en hel del problemlösande och konstruktioner framför mig på.. jag vet inte ens hur jag skulle börja beskriva det men jag ska se om jag kan fota och visa om jag lyckas med det

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av godspeed:

Wow, den där, vilken drömanläggning!

Jag ska nu i veckan försöka katalogisera mina köp...erhm, någon köper på tok för mycket fynd på tradera..vet inte vem!
Sen ska jag ge mig på ett julprojekt som än så länge bara finns lite i min skalle, och har en hel del problemlösande och konstruktioner framför mig på.. jag vet inte ens hur jag skulle börja beskriva det men jag ska se om jag kan fota och visa om jag lyckas med det

Det låter riktigt spännande!
Jag är nog själv skyldig till en del dammsugade av tradera efter "tinplates" och kryssväxlar...

Måste se om jag kan låna en bättre kamera, min har kraschat när jag skulle svara i telefonen och tappade den i golvet...

Vet ej om de ledsnat på mina ständiga nybörjarfrågor på MJ forumet vid dethär laget, men håller i skrivandets stund på att renovera ett sådant set med ett litet urverkslok och vagnar som gick i en oval med 0 spår (meccanoräls, typ), inget avancerat men texten på vagnarna och det lok jag har originaltendern till har svensk text, tippar på att tidsperioden kanske är någon gång på 50 talet.
Har aldrig sett svensk text tidigare, verkar handritade på bägge loken. Jag funderar om det fanns någon svensk tillverkare av urverkslok, eller någon firma som importerade omålade tyska lok och färdigställde dem här tro?

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mizzarrogh:

Det låter riktigt spännande!
Jag är nog själv skyldig till en del dammsugade av tradera efter "tinplates" och kryssväxlar...

Måste se om jag kan låna en bättre kamera, min har kraschat när jag skulle svara i telefonen och tappade den i golvet...

Vet ej om de ledsnat på mina ständiga nybörjarfrågor på MJ forumet vid dethär laget, men håller i skrivandets stund på att renovera ett sådant set med ett litet urverkslok och vagnar som gick i en oval med 0 spår (meccanoräls, typ), inget avancerat men texten på vagnarna och det lok jag har originaltendern till har svensk text, tippar på att tidsperioden kanske är någon gång på 50 talet.
Har aldrig sett svensk text tidigare, verkar handritade på bägge loken. Jag funderar om det fanns någon svensk tillverkare av urverkslok, eller någon firma som importerade omålade tyska lok och färdigställde dem här tro?

Ajdå, sånt är inget kul, jag brukar tappa telefonen istället ^^

Hm, urverksloken har jag för mig jag mest sett Lima som tillverkare av, finns nog lite Märklin också men de är nog inte så vanliga
Det var väldigt vanligt förr i tiden att folk försvenskade tyska lok för just ho skalan, så det skulle inte förvåna mig om det är ett helt annat märke på det som man själv lagt till text på

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av godspeed:

Ajdå, sånt är inget kul, jag brukar tappa telefonen istället ^^

Hm, urverksloken har jag för mig jag mest sett Lima som tillverkare av, finns nog lite Märklin också men de är nog inte så vanliga
Det var väldigt vanligt förr i tiden att folk försvenskade tyska lok för just ho skalan, så det skulle inte förvåna mig om det är ett helt annat märke på det som man själv lagt till text på

Njae, ser inte riktigt ut som de Lima lok jag tidigare sett men det kan kanske vara det ändå när du säger det... Det är skala noll och helt gjorda i plåt (hittade ett av dem på en lokal loppmarknad i sönderslaget skick, men håller på att reparera det, behöver tillverka ett par delar till fronten när jag kommer åt smedjan igen... ), vet för visso Lima gjorde mycket nollskala också. Symbolerna ser handritade ut, båda loken har blixtsymbolen som förekom på en del tyska modell lok (vet inte om det syftade på elektriskt ljus eller någonting sådant på originalen, modellerna har dock bara en pressad plåtrelief där lamporna skall vara (har bara sett riktiga ljus på modeller med elektrisk drift, det fanns dock för mycket, mycket länge sedan, tror typ 1920 talet ett elektromekaniskt hybridlok, tror det var Märklin som gjorde dem en kort period i början av 1900 talet som innehöll en urverksdriven generator till en frontlykta, har dock bara sett det på bild, har inte ens sett det på Ebay någonsin men intressant stycke historia dock.).

Måste se om jag hittar någon fungerande kamera...

Har ett annat lok jag köpte av en kille för något år sedan då han sålde ut gamla leksaker, det har en liten elektrisk motor inuti och en lampa i fronten, i övrigt verkar det vara samma skal som till urverksloken men det är ett nummer större, ser ut som en Märklinkopia. Fast fanns nog många tillverkare av plåtleksaker på 40-50 talet... Riktigt imponerande att så många fortfarande finns kvar i sådant skick att de går att reparera, tror inte att alla barn var mer försiktiga då heller, snarare att barn överlag var mer som jag på 50 talet, körde banracing mot brorsan direkt från ett bilbatteri och ville skruva sönder allt och lagade med farsans verkstadshammare för att få igång dem snabbt igen när man slarvat bort skruvar...
Det var förmodligen också därför dessa som jag förmodar, relativt billiga modeller fanns... Men allt jag behövt göra är att böja tillbaka plåtar, fästa om hjul, mm samt tillverka några smådelar. Väldigt få leksaker av idag skulle nog tåla sådan behandling och dessutom överleva i flera generationer.

Jag säger som farsan när det dyker upp föremål i "mint condition" "det betyder ju att något stackars barn aldrig fick leka med den"
Dessutom skulle ju jag inte ha någonting att pyssla med nu när vi får laga allt vi hade sönder som barn så att nästa generation kan upprepa proceduren... ha ha

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sweden
Registrerad
Jan 2009

@Mizzarrogh: För nästan 20år sen kom jag över ett computrain ett datoriserat japanskt lego tåg från 1988 från robot tillverkaren Kawada (de som var först med mänsklig robot) Alla ungar har lekt med detta , jag tror tåget är en avbild av det då ultra moderna tåg man åker ut till Narits dvs tokyos flygplats.

Tåget innehåller en dator och man kodar det med streckkoder som läggs i rälsen 8 olika kommandon finns så det tutar, väntar hämtar upp folk, vänder, kör sakta även antal körningar innan det ska ta paus går att programmera.

Så sent som förra julen var det åter ute och fungerade felfritt inte illa för 30 år gammal förtids dator.

https://produto.mercadolivre.com.br/MLB-1216966906-trem-eletr...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av nikitalord:

@Mizzarrogh: För nästan 20år sen kom jag över ett computrain ett datoriserat japanskt lego tåg från 1988 från robot tillverkaren Kawada (de som var först med mänsklig robot) Alla ungar har lekt med detta , jag tror tåget är en avbild av det då ultra moderna tåg man åker ut till Narits dvs tokyos flygplats.

Tåget innehåller en dator och man kodar det med streckkoder som läggs i rälsen 8 olika kommandon finns så det tutar, väntar hämtar upp folk, vänder, kör sakta även antal körningar innan det ska ta paus går att programmera.

Så sent som förra julen var det åter ute och fungerade felfritt inte illa för 30 år gammal förtids dator.

https://produto.mercadolivre.com.br/MLB-1216966906-trem-eletr...https://produto.mercadolivre.com.br/MLB-1216966906-trem-eletrico-computrain-bar-code-system-bem-conservado-ler-_JM

Litet off topic kanske men när vi snackar lego så hade jag när jag var liten ett häfte med ritningar, tyvärr har jag inte hittat igen det, men det innehöll bland annat en ritning på en apparat som rullade fram papper på en sådan rulle som satt på gamla räkneapparater och ritade upp diagram i olika färger med tuschpennor. Minns jag försökte bygga den men saknade en massa delar på tiden det begav sig. men jag och brorsan fick ihop den ändå i en egen version efter litet klurande.

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Jag slog till på ett TT lok för en tid sedan (passade även på att utöka maskinparken på Fleishmann segmentet med DC lok i form av ett diesellok från 70 talet, har faktiskt inte så många diesellok i samlingen, det mesta är ånglok (mest för att de är lättast att få tag på billigt). ), men har inte fått hem det ännu, det är skala 1:120, de var aldrig så vanliga i västeuropa, blir det minsta i min samling.
(men det är faktiskt en grej jag håller på att förhandla om så smått, får se vad det blir... men det kommer i så fall att bli någonting annorlunda på tågfronten, (en hint är att det är en rälsbuss i miniatyr utan motor men med en magnet, tippar på att en del av er redan gissat vad det är nu... Särskilt om ni också läste Allan kämpe... ) inte bara sett till modellerna, mer säger jag inte nu, mer än att nördfaktorn kommer att bli väldigt hög på det projektet... )

Anlände förresten ett nytt projekt från Frankrike också för några veckor sedan till storasyster åt småttingarna (nollskalan), ser mycket fram mot det. Skall försöka plåta litet mer framöver...

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sweden
Registrerad
Jan 2009

Vi har en här i trakten som investerade för många år sen i tåg och köpte upp allt som fanns att tillgå som framtida pensionsförsäkring, nu på äldre dar säljs det ut eftersom tilltänkta arvingar saknas, det ska vara ett helt större magasin med tåg vagnar mm. Vad jag hört går det för halva investering priset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av nikitalord:

Vi har en här i trakten som investerade för många år sen i tåg och köpte upp allt som fanns att tillgå som framtida pensionsförsäkring, nu på äldre dar säljs det ut eftersom tilltänkta arvingar saknas, det ska vara ett helt större magasin med tåg vagnar mm. Vad jag hört går det för halva investering priset.

En del går ju att sälja i Tyskland, där är det betydligt fler som samlar och är villiga att betala mer för finare grejer än här där det varit litet på dekis sedan 90 talet tyvärr. TT och liknande har ju fått ett litet uppsving där på senare tid, i och med att skalan har en såpass unik historia så tror jag att den med tiden kommer att gå upp, åtminstone för originaldelar. Kanske också för tidiga DC system i H0, men där finns det ju väldigt mycket i omlopp så folk som håller på tenderar att rikta in sig på ovanliga och för sin tid dyrbara modeller när det kommer till sådant som är värt mer än några hundralappar.

(Engelsmännen samlar mer på underliga saker som 00 och liknande vad det verkar...)

Hade det varit tysk nollskala och "pre war" hade läget däremot varit annorlunda, en del av det kan vara värt ganska stora pengar idag om det är mer påkostade lok och liknande. (dock inte så mycket för billigare modeller och kringutrustning som tillverkades i väldigt stort antal, jag gav en femtiolapp för en station i plåt häromveckan, vilket indikerar en del om värdet på senare produktion om det är litet skamfilat och masstillverkat men det är ju fina grejer jämfört med vad man hittar idag. (Brittisk nollskala tillverkades under avsevärt längre tid, tex Hornby loken (som jag samlar på) gjordes ända fram till 1965 så värdet på dem är bara en bråkdel av de tyska loken i samma skala, märklins lilla urverkslok är inte heller så extremt värdefullt, några hundralappar på sin höjd om urverket fungerar. ("no names" är väl typ en femtiolapp på tradera...) men förbaskat roliga att leka med tycker jag och man vågar ju faktiskt meka med dem och köra med dem, till skillnad om det vore en modell i mint condition värd 45 000, den skulle man ju inte våga vidröra ens... )

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Sanningen är ju den att det är ytterst litet som är värt seriösa pengar, det mesta har ett mer eller mindre fast värde.
Jag brukar bara köpa upp sådant jag själv vill ha och jag anser går för rimliga pengar man har råd med, det är nog rejält svårt att göra vinst i egentlig mening då de flesta som säljer dyrbara objekt är väl medvetna om värdet. För det mesta är det saker samlare och andra intresserade köper och säljer sinsemellan och man räknar på att få ut ungefär det man gav om man inte har extrem tur.

Edit, jag håller på med ett levande minimuseum mest för kul skull för att det är roligt att bygga.

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sweden
Registrerad
Jan 2009

@Mizzarrogh:Minns att det var på 90-talet han själv berättade om uppköpen, tror mycket är i mint condition och i org förpackningar. Jag lade ut det japanska compu train på blocket i julhelgen och köparen som åkte ner hit för att hämtade det hade bara för något år sen varit ute hos denna märklin samlare/investerare och sett lagret, vilket enl honom var helt ofattbart. När jag växte upp på 60 talet hade jag en farbror som drev butik/verkstad i centralt hus i Stockholm han även bodde där och hade tillgång till extra vindsvåning där ett helt rum var järnvägs landskap,det största jag minns jag någonsin sett, vad jag hört hamnade detta på något museum efter hans död.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mizzarrogh:

Njae, ser inte riktigt ut som de Lima lok jag tidigare sett men det kan kanske vara det ändå när du säger det... Det är skala noll och helt gjorda i plåt (hittade ett av dem på en lokal loppmarknad i sönderslaget skick, men håller på att reparera det, behöver tillverka ett par delar till fronten när jag kommer åt smedjan igen... ), vet för visso Lima gjorde mycket nollskala också. Symbolerna ser handritade ut, båda loken har blixtsymbolen som förekom på en del tyska modell lok (vet inte om det syftade på elektriskt ljus eller någonting sådant på originalen, modellerna har dock bara en pressad plåtrelief där lamporna skall vara (har bara sett riktiga ljus på modeller med elektrisk drift, det fanns dock för mycket, mycket länge sedan, tror typ 1920 talet ett elektromekaniskt hybridlok, tror det var Märklin som gjorde dem en kort period i början av 1900 talet som innehöll en urverksdriven generator till en frontlykta, har dock bara sett det på bild, har inte ens sett det på Ebay någonsin men intressant stycke historia dock.).

Måste se om jag hittar någon fungerande kamera...

Har ett annat lok jag köpte av en kille för något år sedan då han sålde ut gamla leksaker, det har en liten elektrisk motor inuti och en lampa i fronten, i övrigt verkar det vara samma skal som till urverksloken men det är ett nummer större, ser ut som en Märklinkopia. Fast fanns nog många tillverkare av plåtleksaker på 40-50 talet... Riktigt imponerande att så många fortfarande finns kvar i sådant skick att de går att reparera, tror inte att alla barn var mer försiktiga då heller, snarare att barn överlag var mer som jag på 50 talet, körde banracing mot brorsan direkt från ett bilbatteri och ville skruva sönder allt och lagade med farsans verkstadshammare för att få igång dem snabbt igen när man slarvat bort skruvar...
Det var förmodligen också därför dessa som jag förmodar, relativt billiga modeller fanns... Men allt jag behövt göra är att böja tillbaka plåtar, fästa om hjul, mm samt tillverka några smådelar. Väldigt få leksaker av idag skulle nog tåla sådan behandling och dessutom överleva i flera generationer.

Jag säger som farsan när det dyker upp föremål i "mint condition" "det betyder ju att något stackars barn aldrig fick leka med den"
Dessutom skulle ju jag inte ha någonting att pyssla med nu när vi får laga allt vi hade sönder som barn så att nästa generation kan upprepa proceduren... ha ha

Jag har sett en hel del Lima nu i den där skalan på sistone på Tradera och Ebay i Tyskland, men för mig har nog den "största" skalan varit G (LGB) och där har jag egentligen bara ett prydnadståg som står i mitt skåp för jag har varken räls eller nåt men den är så fin att det gör mig inget att den står i glasskåpet
Det som är intressant med den här skalan är att det verkar finnas så mycket otroligt mycket egentillverkat och modifierat

Men det verkar helt klart som att de här större skalorna är mer populära i Usa och andra länder än våra!

Hahaha, det där med hur barnen i ena generationen leker sönder, och äldre generationen tar hand om det av nostalgi, sen leker nästa generation med det och sådär går det runt runt runt, men som tur är så är det bara kvalitetsleksaker som det sker med
Det måste vara som den bästa evighetsmaskinen ^^

Till sist kanske du har ett museum av fina saker du samlat ihop:)

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av godspeed:

Jag har sett en hel del Lima nu i den där skalan på sistone på Tradera och Ebay i Tyskland, men för mig har nog den "största" skalan varit G (LGB) och där har jag egentligen bara ett prydnadståg som står i mitt skåp för jag har varken räls eller nåt men den är så fin att det gör mig inget att den står i glasskåpet
Det som är intressant med den här skalan är att det verkar finnas så mycket otroligt mycket egentillverkat och modifierat

Men det verkar helt klart som att de här större skalorna är mer populära i Usa och andra länder än våra!

Hahaha, det där med hur barnen i ena generationen leker sönder, och äldre generationen tar hand om det av nostalgi, sen leker nästa generation med det och sådär går det runt runt runt, men som tur är så är det bara kvalitetsleksaker som det sker med
Det måste vara som den bästa evighetsmaskinen ^^

Till sist kanske du har ett museum av fina saker du samlat ihop:)

Lima är ganska prisvärda tycker jag, de litet enklare gjorda och är gjorda av billigare material men de är ju minst lika roliga att bygga med som de dyrare fabrikaten.
Lima loken (och Amerikansk nolla) är ett bra insteg till nollan tycker jag, dessutom passar de ju på samma räls, växlar, vagnar mm som de andra (Lima vagnarna är gjorda i hårdplast har jag för mig, men de är annars mycket prisvärda, särskilt om man söker större vagnar, de är ju betydligt finare gjorda än billiga plåtvagnar i samma skala.).

LGB är väl 45 mm skalaräls vad jag minns, de är ganska dyra nya, har för mig att ett startset med lok, vagnar och en rälscirkel, mm gick på i runda slängar 1 000 euro senast jag kollade... Så jag förstår att de är dyra begagnade. Men skala G har ju den fördelen att den har samma spårvidd som skala 1 och att man kan göra riktiga "trädgårdsbanor" med dem, snudd på att man kan åka efter tåget själv när man börjar komma upp i den skalan...

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mizzarrogh:

Lima är ganska prisvärda tycker jag, de litet enklare gjorda och är gjorda av billigare material men de är ju minst lika roliga att bygga med som de dyrare fabrikaten.
Lima loken (och Amerikansk nolla) är ett bra insteg till nollan tycker jag, dessutom passar de ju på samma räls, växlar, vagnar mm som de andra (Lima vagnarna är gjorda i hårdplast har jag för mig, men de är annars mycket prisvärda, särskilt om man söker större vagnar, de är ju betydligt finare gjorda än billiga plåtvagnar i samma skala.).

LGB är väl 45 mm skalaräls vad jag minns, de är ganska dyra nya, har för mig att ett startset med lok, vagnar och en rälscirkel, mm gick på i runda slängar 1 000 euro senast jag kollade... Så jag förstår att de är dyra begagnade. Men skala G har ju den fördelen att den har samma spårvidd som skala 1 och att man kan göra riktiga "trädgårdsbanor" med dem, snudd på att man kan åka efter tåget själv när man börjar komma upp i den skalan...

Jag klarar knappt av att slå i en spik rakt, så jag får vara enormt tålmodig pga mina skakande händer (tremor)
Lima gör en del skiftande, på H0 sidan så är de ofta lite enklare men de har en del suveränt fina modeller, och det är ju de man vill åt, jag önskar jag kunde reparera och restaurera sådär men jag får nöja mig med sånt jag klarar av
Det är ju oavsett roligt ändå:)
Men det är som du säger, de där plastgjutna vagnarna är finare, även om nostalgin är så mycket högre med plåtvagnarna

De är jättedyra nya, jag försöker hålla köpfingrarna i styr för jag har då rakt inte plats för det i en 2:a hehe , isåfall får jag nog bygga i taket;)
Det är just det där med trädgårdsbana som är lite lockande, jag har en stuga och där kan man pyssla med sådant här men jag är säker på att de jag delar stället med skulle jaga mig med blåslampa om jag började bygga det utanför;)

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av godspeed:

Jag klarar knappt av att slå i en spik rakt, så jag får vara enormt tålmodig pga mina skakande händer (tremor)
Lima gör en del skiftande, på H0 sidan så är de ofta lite enklare men de har en del suveränt fina modeller, och det är ju de man vill åt, jag önskar jag kunde reparera och restaurera sådär men jag får nöja mig med sånt jag klarar av
Det är ju oavsett roligt ändå:)
Men det är som du säger, de där plastgjutna vagnarna är finare, även om nostalgin är så mycket högre med plåtvagnarna

De är jättedyra nya, jag försöker hålla köpfingrarna i styr för jag har då rakt inte plats för det i en 2:a hehe , isåfall får jag nog bygga i taket;)
Det är just det där med trädgårdsbana som är lite lockande, jag har en stuga och där kan man pyssla med sådant här men jag är säker på att de jag delar stället med skulle jaga mig med blåslampa om jag började bygga det utanför;)

Jag bygger nästan bara med sektionsräls (Jag vet att många inte gillar plåträls, men jag har aldrig haft problem med plåträls till de mindre skalorna) , om du har motoriska problem kan du ju göra som så att man lägger två rälsbitar mot golvet, bordsskiva, eller annat plant underlag så styr de ju sedan upp sig själva om man håller ett finger mot en av kontaktskenorna så att de hamnar mot varandra, jag gör alltid så om det inte är fel på rälsen så att man behöver böja till den.

Trädgårdsbana behöver man ju inte göra mer komplicerad eller permanent än man gör den till, en person på forumet sände mig bilder i ett PM där han byggt direkt på bitar av plywood och hopfällbara "tältben" som han kunde ta in inför vintern.

Är själv litet sugen på en temporär trädgårdsbana till ångloket och de större eltågen.

Som du sade så finns det ju en heldel finare Lima modeller på Tyska Ebay, litet dyrare, men ändå helt ok sett till vad nya kostar om man letar litet tycker jag. (Jag samlar personligen inte så mycket på Lima då de inte passar på växelström systemen (som Hornby och Märklin använder), samt ligger närmare Amerikansk nolla än Fransk/Brittisk nolla i skala, men de kan ju i stället tex använda gamla Fleishmann system (Fleishmann gjorde ganska mycket nolla på 50 talet, även om loken är dyra så brukar det vara lättare att hitta räls till dem då Fleishmann rälsen var relativt billig då den kom eftersom den var avsevärt billigare att tillverka jämfört med Märklin systemen och liknande, men Limas originalräls brukar vara billigare, framför allt när det gäller växlar och andra tillbehör.) då det är samma DC system till båda tror jag (Fleishmann systemen till de mindre skalorna ger dock bara 3-14V DC, Märklinsystemen 6-16V AC om jag inte minns fel, äldre nolla vill ju ofta ha upp mot 20V om man vill maxa, men de går bra för Märklinsystemen tycker jag, bara högre risk man spårar ur om man maxar allt även om loken tål det, tröga motorer beror ofta på slitna motorkol eller avlagringar på kollektorn, alternativt dålig kontakt mellan skenorna på rälsen, sällan på för låg spänning. Det första är litet mer trixigt då man behöver ta isär loket ganska mycket för att kunna serva det ordentligt, men skenorna kan man förbinda med en bit kopparkabel man löder fast om en sektion har dålig kontakt, samt dra litet försiktigt med mycket fin smärgel om de oxiderat hårt.).

Original Fleishmann systemen var baserade på riktiga vridtransformatorer, det man kan behöva gör apå dem är att polera anslutningsblecket över kopparspolen, samt se över om Selenlikriktaren är frech om det är mycket gamla grejer, jag droppade på litet 5-56 också för att göra rent innan jag satte tillbaka kåpan, har fungerat sedan dess, så jag antar det var rätt...
(Märklintransformatorerna har jag bara sett över strömkabeln på då den kan ge kortslutning mot höljet på vissa modeller, dock ändra man den konstruktionen ganska omgående och lade till en innerbox av fenolhartspapp så jag tror bara det var den allra första serien av den moderna generationens vridtransformatorer som hade det problemet, de som kom strax därefter i samma serie med samma plåtkåpa hade dubbelisoleringen, men det går inte att se utifrån vilken som är vilket och som regel behöver man byta själva gummikabeln i vilket fall, men det är ganska enkelt gjort, man kan även passa på att montera en jordskruv på stålkåpan när man gör det tror jag. (jag har iaf gjort det man använder den ju ändå bara i torra utrymmen med jordfelsbrytare, känns iaf bättre än att den är helt ojordad om man kör gamla modellen före plastkåpan.)))

(Jag gör inte anspråk på att vara expert, detta är bara min rent praktiska erfarenhet baserad på försök och misstag... )

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number