Permalänk

IPv6 och Discord problem

Hej, ber om ursäkt om jag lägger denna tråd i fel forum.

Problemet har med rubriken att göra. Igår fungerade Discord hur bra som helst, men idag när jag skulle ha onlinemöte så kunde jag inte gå med i en röstkanal utan fastnar på RTC Connecting som sedan skiftar till No Route, fram o tillbaka. Jag googlar för felsökningar, provar en felsökning via Discord som säger att jag har IPv6 problem, testat en lista full av troubleshooting, inget resultat.

Jag går även in på nätverksinställningar, kollar status och ser att jag inte har någon åtkomst till IPv6. Jag kan dock inte säga om jag hade det tidigare heller. För det verkar vara mitt nätverk som ställer till det för mig. Så jag har även kontaktat Bahnhof som är operatören jag använder och kollar om de ser någon driftstörning för mig. För det spelade ingen roll vilken enhet jag satt på, mobil, laptop eller stationär, samma uppkoppling, ingen vidare success liksom, stängde t.o.m av WiFi på mobilen o körde på 4G, då fungerade det. Inväntar ännu svar dem.

Jag går bet på det här. Har t.o.m provat att ominstallera Discord. För jag kan ju surfa och allt annat så. Bara Discord som inte vill samarbeta med mitt nätverk, eller om det är annat problem. Lär vara nåt med nätverket. Ingen som stött på något liknande?

Tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Medlem

Fungerar det om du kör med ipv4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@smekd: Har provat att stänga av IPv6 inne på egenskaper på ethernet, om det är det enda alternativet man gör det så. Sitter dock på laptopen nu så sitter på Wi-Fi, vet inte om det blir större skillnad på stationära med direktkopplat kabel, kanske. Kan prova imorgon.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk

Problemet löst, det var ett discord problem, tydligen region problem mellan eu central och eu western, denna tråd kan stängas nu!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk

Jag har samma problem men det har inte löst sig än, kör Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Samma problem, och samma som robin har jag Bahnhof. Haft i en vecka nu. Alla servrar i Central Europe och Western US är No route

Visa signatur

i7 9700k @4.9GHz w/ NH-D14, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrescentOwl:

Problemet löst, det var ett discord problem, tydligen region problem mellan eu central och eu western, denna tråd kan stängas nu!

Skrivet av Robin Bergström:

Jag har samma problem men det har inte löst sig än, kör Bahnhof.

Skrivet av Holmir:

Samma problem, och samma som robin har jag Bahnhof. Haft i en vecka nu. Alla servrar i Central Europe och Western US är No route

Har ni provat att ändra region under ett samtal?
Löste sig för mig då, under just det samtalet och enbart för det specifika samtalet.. Alla regioner utom Central Europe fungerade när jag testade..

Bad en vän som har sin server, att ändra hela servern till Western Europe. Då kom jag in i kanalen.

Mejlat med supporten och de är ju helt bakom flötet.

Problemet kvarstår, för jag kom inte in igår igen...efter ha suttit i kanalen ett par timmar, sen kom jag inte in igen..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jasså det är Bahnhof problemet ligger hos. Blir fan tokig att det oftast inte går att connecta. Ibland funkar vissa servrar men nästa dag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

@eyeneye jag kikar på min egen server och har inget western europe alternativ där. Endast Europe. Jag kollar dock bara detta via android app på telefon. Kanske är annorlunda via pc. Dock när jag skulle ändra detta stod det Central Europe, men så fort jag scrollade försvann det alternativet. Har även uppdaterat appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

@eyeneye jag kikar på min egen server och har inget western europe alternativ där. Endast Europe. Jag kollar dock bara detta via android app på telefon. Kanske är annorlunda via pc. Dock när jag skulle ändra detta stod det Central Europe, men så fort jag scrollade försvann det alternativet. Har även uppdaterat appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går endast att ändra via PC, vad jag förstått.

Prova det när du är hemma

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Vad säger supporten då ? Har nog haft problemet i snart två veckor. Fan orka ringa Banhof för detta. Lös dä bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Vad säger supporten då ? Har nog haft problemet i snart två veckor. Fan orka ringa Banhof för detta. Lös dä bara

Skickades från m.sweclockers.com

De svamlar om att man ska ändra region, när jag inte ens äger en server.. Jättekonstigt.

I genuinely understand how you feel right now, however, changing the server region is part of the troubleshooting steps.

Since there is a new server region dedicated to continental Europe, it is advisable to change the server region to Europe then see if it helps.

Let me know if the issue persists after updating the server region so I can check it with the team!

https://support.discordapp.com/hc/en-us/articles/360034365171

Någonting med Bahnhof verkar det ju åtminstone vara. Kör Bahnhof hemma och verkar som att fler här gör det, med samma problem.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@eyeneye blir samma för mig då jag inte är admin på den servern jag använder mest. Bahnhofs supportsida är ju dessutom uppenbart att det bara ska vara krångligt att kontakta dom. @bahnhof (om det nu funkar) fixa !!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk

Sitter i samma sits som ovan (bahnhof) först på senaste tiden den har börjat med routing problem via central europe och då jag ej är server admin på klan servern så är regionen inget man kan ändra :/

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K
GPU: Nvidia RTX 2080 Ti
RAM: 32 GB

Permalänk
Medlem

För mig finns det bara Europe att ställa in. Jag har ställt min egen server på region Russia och det funkar. För andra servrar är det ett lotteri om man kommer in eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

För mig finns det bara Europe att ställa in. Jag har ställt min egen server på region Russia och det funkar. För andra servrar är det ett lotteri om man kommer in eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som att Discord gått från att ha Central Europe/Western Europe till enbart "Europe".

Samma för mig. Tvungen att ha en egen server för att kunna snacka.. Något lurt Bahnhof är det iaf..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med discord, började för kanske 2 veckor sen men blivit mycket värre nu.

Permalänk
Medlem

Samma problem här, kör också Bahnhof. En workaround som fungerat för mig hitils är att köra discord i webbklienten (discord.gg) förstår mig dock inte riktigt på varför det fungerar i webbklienten men inte i vanliga appen. Är inte helt optimalt dock, då man t.ex. inte kan använda push-to-talk i webbklienten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaztos:

Samma problem här, kör också Bahnhof. En workaround som fungerat för mig hitils är att köra discord i webbklienten (discord.gg) förstår mig dock inte riktigt på varför det fungerar i webbklienten men inte i vanliga appen. Är inte helt optimalt dock, då man t.ex. inte kan använda push-to-talk i webbklienten

bra tips, webbläsaren funkade utan problem men så skumt ändå att inte vanliga programmet kan få tillgång.

Permalänk

Har exakt samma problem sedan några veckor sedan... Verkar vara ett dött lopp tyvärr..

Permalänk
Medlem

För mig har felet försvunnit. Discord har funkat felfritt onsdag och torsdag. Märkligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II