Övervakning av hemmet – installation av kameror och smarta integrationer

Permalänk
Medlem

Jag kör med 6st kameror över kabel. 5st på utsidan. Kopplade emot Synology Nasen i källaren. Finns även en APP där man kan se live och får pushnotiser när kamerorna ser något. Man kan maska in exakt vilka områden som kameran läser av som ska bevakas. Ibland får man larm för solen och molnen går snabbt i moln eller rådjur som vandrar runt vid ytterdörren. Men det är 0 kr i månaden. Filmerna ligger lokalt men jag har satt upp min NAS så den pushar upp en kopia på allt till mitt office 365-konto via firman och alla som kör Office 365 får ju 1TB lagring. Så de fungerar fint.

Långvarit enkelt ägande. Inga batterier att byta. Inga wifi som kan krångla. Men inte lika enkelt att installera då man faktiskt ska fram med kabel.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Mycket bra och välskriven artikel!

Själv så har jag kört ca 1,5 år med Arlo Pro som utomhuskameror (10 st kameror som är en mix av Gen1 och Gen2 runt hela huset), Securitas/Verisure larm (enbart inomhuskameror), och två stycken Ring dörrklockor, och två stycken Ring Chime, samt inomhus rörelsedetektorer med Zwave/Zigbee kopplat till en Samsung SmartThings-hubb.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jag bestämde mig för att bygga ett övervakningsnät i slutet av våren i år, kollade på Arlo men efter jag läst på lite så valde jag att använda Ubiquti istället, detta eftersom jag sedan tidigare redan ägde ett par accesspunkter, en unifi USG, en gen2 kontroller samt en 16 portars unifi POE switch.

Därav blev investeringen att ha övervakning i hemmet ganska liten för mig. 3st flex kameror, 1st g3 samt en 100 meters cat6 rulle med kabel kostade mindre än 5000:- och nu har jag övervakning av min bakgård från 2 vinklar samt ytterdörr och 1 innekamera.

Detta täcker i stort sett hela mitt behov och har hittills fungerat superbra. Jag har haft 100% koll på vem som varit hemma på gården under hela husvagnssemetern i sommar!

Enligt vad jag läst i din recension så är jag glad att jag inte valde Arlo. Jag förstår vilken kundgrupp det är riktat och jag tycker mig inte tillhöra den. Tack för recensionen!

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Lämnade tillbaka mitt system från Arlo. Appen drog 60% av mitt batteri under en dag, och Geofencing fungerade i princip inte alls. Googlade runt lite efteråt och insåg att jag var långt ifrån ensam. Trist!

Har kört 1-2 år, och har inte märkt någon alls försämring av batteri på telefonen (som är jag antar att du pratar om?). Kör på iPhone 8 kan tilläggas.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Mitt problem med Arlo är i grund att de inte har den batterikapacitet de skryter med.
(kan ha haft dåligt batteri; vad vet jag)

Men när 2-3 mån blir 2-3 dagar (max. en vecka).
Beror naturligtvis på aktivitet, det fattar jag med, men i grund är det problematiskt.

Skulle vilja haft bättre information kring just drift. Appen upplever jag förövrigt som mycket bra,
men vill inte ha en månadskostnad för Smart, som förövrigt bör vara grundfunktionalitet. (sorry)

Min erfarenhet är av en Arlo Go vilket är något annat.
Skulle kunna tänka mig skaffa ett par Arlo Ultra men priset är relativt högt.

Permalänk
SweClockers
Skrivet av riche:

Mitt problem med Arlo är i grund att de inte har den batterikapacitet de skryter med.
(kan ha haft dåligt batteri; vad vet jag)

Men när 2-3 mån blir 2-3 dagar (max. en vecka).
Beror naturligtvis på aktivitet, det fattar jag med, men i grund är det problematiskt.

Skulle vilja haft bättre information kring just drift. Appen upplever jag förövrigt som mycket bra,
men vill inte ha en månadskostnad för Smart, som förövrigt bör vara grundfunktionalitet. (sorry)

Min erfarenhet är av en Arlo Go vilket är något annat.
Skulle kunna tänka mig skaffa ett par Arlo Ultra men priset är relativt högt.

Låter som att dina kameror är igång och spelar in mer eller mindre oavbrutet? Då är det helt klart bättre att skaffa kameror med kontinuerlig strömförsörjning. Arlo har ju tillbehör för det med inkl solceller.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Låter som att dina kameror är igång och spelar in mer eller mindre oavbrutet? Då är det helt klart bättre att skaffa kameror med kontinuerlig strömförsörjning. Arlo har ju tillbehör för det med inkl solceller.

Mitt personliga minimum krav är att de är på under en period på dygnet då de kan detektera rörelse. Detekterar de rörelser så filmar de in, kanske max 2-5 min per dag då. Då skulle jag tycka det var ok. Sen är det naturligtvis tråkigt om man tappar 10-20% på en dag bara för man loggar in med appen ett par gånger. I Arlo Go's fall antar jag att mycket dum signalering mot nätet orsakade problemet, men får väl anses korkad systemering av mjukvaran.

Men Arlo marknadsför sig så här:
"Arlo battery-powered cameras are not intended for continuous recording. The batteries in your Arlo Pro or Arlo Wire-Free camera last for about four to six months with normal usage, which is about five minutes of recordings a day. The batteries in your Arlo Go camera last for about two to three months with normal usage, which is about five minutes of recordings a day."
- Ref. How can I extend my Arlo camera's battery life?

Så en fin liten plot skulle varit intressant.

Klart det är bättre med kabel (när man kan):

Telefontorn i Stockholm. Så vackert.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur enkelt det är att köra Motioneye på en RPI och att man får tillgång till en stor mängd kameror istället.
Så hoppas jag att dessa produkter (prenumeration! yuck!) inte hamnar i några SWC'ares hem.

Permalänk
Medlem

Nyligen blivit husägare och flytten sker i slutet på April!

Sitter och kikar lite på kameror. Blir kanske så att 3st skall inhandlas.
Hittade denna:
https://nedis.se/en-us/product/security-safety/smart-home/obs...

Finns även med solpanel till:
https://nedis.se/sv-se/product/smarta-home/kameror/kameror-fo...

Någon som kör denna kamera?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2