AMD Ryzen 3000-serien når sällan maximala turbofrekvenser

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 3000-serien når sällan maximala turbofrekvenser

Med data från drygt 2 700 användare har profilen "der8auer" tagit fram statistik, som visar att långtifrån alla Ryzen 3000-processorer når sina specificerade maximala turbofrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3700X, utan PBO, 4.015 GHz med full last på alla kärnor, cirka 4275 MHz vid enkeltrådat. Kör just nu med Wraith Prism.
PBO gör i princip ingen som helst skillnad för min CPU. Jag ska köra om testerna när jag får in brackets för mitt NH-D15.

Permalänk
Medlem

Ja frågan är ju om vi får en AGESA från AMD som löser detta problem, eller om det helt enkelt inte är möjligt utan att degradera CPU:erna ordentligt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har själv 2 st 3600 och de presterar rätt så olika i frekvens och temp, det kvittar att jag har kört dessa på samma moderkort(X470 AORUS GAMING 7 WIFI rev. 1.0 Agesa 1.0.0.3 ABB) med samma kylning bara för att utesluta olika tillverkare inställningar.
Den ena klarar nästan 4GHz på all core, och precis runt 4,1 på single core och går runt 6-8 grader varmare.
Medans den andra nästan snittar på 4,1 på all core och mellan 4,150->4,195 Ghz på single core och är mycket svalare, så denna är jag väldigt nöjd med.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här får mig att tänka på AMD:s grafikkort Radeon RX 5700/5700 XT, där man angivit tre klockfrekvenser:

- Basklocka
- Spelklocka ("Game clock")
- Boostklocka

I det fallet så har man separat angivit den klockfrekvens som grafikkortet typiskt boostar upp till i spel, medan kortet sällan når upp i sin teoretiska maxboost.

Kanske läge för någon liknande slags specifikation för Ryzen?

Permalänk
Medlem

Ja det är ju lite synd på en bra produkt , men att man skall hålla på med olika bios , agesa mm gör det hela bara lite rörigt, tror L1tech, gjorde en bra video på detta med , kör den stock och var nöjd var nog beskedet mer eller mindre , undra om amd åker på fel marknads föring här med tillslut

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Har sagt det innan, AMD måste gå ut och det är rätt så omgående och förklara sig varför, tystnad från deras sida = skjuter sig rejält i foten.

Permalänk

Men dagens viktigaste fråga:
Uttalas han: DerEightAuer, DerAchtAuer eller DerBauer?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men dagens viktigaste fråga:
Uttalas han: DerEightAuer, DerAchtAuer eller DerBauer?

Haha, jag har ställt mig samma fråga länge

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer: His nickname “der8auer” is pronounced “der Bauer” [dɛɐ̯ ˈbaʊ̯ɐ] in German and translates to “the Builder” in English.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer: Bauer, B som i bonde

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det här får mig att tänka på AMD:s grafikkort Radeon RX 5700/5700 XT, där man angivit tre klockfrekvenser:

- Basklocka
- Spelklocka ("Game clock")
- Boostklocka

I det fallet så har man separat angivit den klockfrekvens som grafikkortet typiskt boostar upp till i spel, medan kortet sällan når upp i sin teoretiska maxboost.

Kanske läge för någon liknande slags specifikation för Ryzen?

Har för mig mitt 1080ti har Basklocka , spelklocka och OC Mode i Asus GPU tweak men det kanske inte är samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men dagens viktigaste fråga:
Uttalas han: DerEightAuer, DerAchtAuer eller DerBauer?

Jag har nog alltid uttalat det som "Der acht auer" eftersom 8 på tyska är just acht.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ganska chockerande resultat om man kollar på diagrammen i videon.

Classic AMD-bullshit som vanligt, inte förvånad. Jag hade kännt mig "lurat" om jag köpt Zen 2 iaf för även om det är en bra produkt är detta inget annat än falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Då tex Hardware Unboxed visat att exakt samma CPU en en uppsättning moderkort och BIOS kan bete sig på ett sätt och i ett annat boosta som de skall pekar på att detta är något som kan/komemr lösas med uppdateringar till BIOS etc med tiden.

Hade självklart önskat det inte var något strul alls men som även Der8auer säger, det ändrar inte att CPU:erna är grym prestanda för pengarna och han rekommenderar dem fortfarande. Processorerna är riktigt bra processorer, men jag hade absolut önskat mer kommunikation kring detta från AMD. Antagligen undersöker de bakom kulliserna (verkar så utifrån den kommunikation Der8auer haft med dem) och kommunicerar när de kommit fram till något.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Testpilot
Skrivet av The Kristoffer:

Men dagens viktigaste fråga:
Uttalas han: DerEightAuer, DerAchtAuer eller DerBauer?

DerBauer är vad jag alltid sagt iaf

OT: Man kan hoppas att AMD släpper "vanlig AGESA" för OEM och gemene man, sedan ett alternativ för entusiaster som låser upp boosten lite, men att det är på egen risk och där folk är införstådda att man kan behöva lite mer high-end moderkort samt kyllösningar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

DerBauer är vad jag alltid sagt iaf

Lantisen? XD

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

4625Mhz med 3900X här. Ofta runt 4550-4600Mhz i fåtrådade laster.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med gamla superbuggiga bios så gick min lite över 4.6ghz i boost. Men med nyaste bioset boostar den knappt över 4.2-4.3ghz... Sitter med en 3800x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Det är ju fett problematiskt att många processorer inte ens under en bråkdel av sekund lägger sig på sin turbo-frekvens när man belastar med en enkeltråd.

Oavsett var problemet ligger så blir det ju att AMD säljer produkter som inte lever upp till de specs som anges. Tycker de borde haft en lösning vid det här laget också. Blir ju falsk marknadsföring eftersom turbon då är påhittade fantasisiffror som endast ett fåtal produkter lyckas nå.

Hoppas de kommer med lösning och uttalande.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men dagens viktigaste fråga:
Uttalas han: DerEightAuer, DerAchtAuer eller DerBauer?

Han själv uttalar det Derbauer så det borde besvara frågan och stänga den diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 3700x uppnår 4375 mhz på Cinebench R15 och deltog i undersökningen såg att dom flesta landade där.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

3700X ~4375 MHz

Crosshair VII med Agesa 1.0.0.3AB. 100% stock. Kyld av en Noctua NH-U14S.

Personligen bryr jag mig inte, men förstår de som gör det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det där ser ju inte så jäkla bra ut. Produkten må fortfarande vara fantastisk, men man vill ju på något sätt ha en garanterad prestanda när man köper den. Det sätter ju käppar i hjulet för oberoende tester också, när saker inte går att upprepa.

Lärdom: Om man går ut med frekvenser i tekniska specifikationer, ska man nog vara medveten om att konsumenterna kommer se 'upp till' och läsa det som 'minst'.

Och det är inget fel på användarna som tolkar det så. Det är AMDs PR-avdelning som gjort motsvarigheten till att skriva 'GRÖN' med röd text.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har själv 2 st 3600 och de presterar rätt så olika i frekvens och temp, det kvittar att jag har kört dessa på samma moderkort(X470 AORUS GAMING 7 WIFI rev. 1.0 Agesa 1.0.0.3 ABB) med samma kylning bara för att utesluta olika tillverkare inställningar.
Den ena klarar nästan 4GHz på all core, och precis runt 4,1 på single core och går runt 6-8 grader varmare.
Medans den andra nästan snittar på 4,1 på all core och mellan 4,150->4,195 Ghz på single core och är mycket svalare, så denna är jag väldigt nöjd med.

Vilka tester har du kört för att kika upp detta?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Folk verkar tycka turbo=stock-frekvens vid användning. Det är just en turbo, inte en stock-frekvens.
Tänk en turbo i en bil, den är optimal vid just ett varvtal där den jobbar som max för att jobbar sämre vid andra varvtal.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

L1T har en bra video om det hela, inte direkt så svart och vitt som folk vill få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Ganska chockerande resultat om man kollar på diagrammen i videon.

Classic AMD-bullshit som vanligt, inte förvånad. Jag hade kännt mig "lurat" om jag köpt Zen 2 iaf för även om det är en bra produkt är detta inget annat än falsk marknadsföring.

Det är förjävligt, kikar man på återförsäljare för typ 3900X så står det ju fortfarande "Socket-AM4, 12-Core, 24-Thread, 3.8/4.60GHz".
Kul och köpa in processor och inse att klockfrekvenserna som är angivna troligtvis inte kan nås.

Skrivet av KorvMos:

Folk verkar tycka turbo=stock-frekvens vid användning. Det är just en turbo, inte en stock-frekvens.
Tänk en turbo i en bil, den är optimal vid just ett varvtal där den jobbar som max för att jobbar sämre vid andra varvtal.

Ah som att köpa en bil med marknadsfört 210hk turbomotor som endast kan maximalt nå 180hk.

Permalänk
Medlem

För de intresserade kan jag rekommendera videon 8 trådar ovan från hardware unboxed samt denna från level1

Olika moderkort verkar just nu prestera lite olika samt så verkar bios inte riktigt vara färdig för PBO.
Gällande kylpasta så har Wendel märkt att det är bättre att sätta 3 klickar på en 3900X, en i mitten på varje chiplet och en i mitten på I/O-die

Sen har vi detta gällande klock-markeringar.
4550 MHz = 4,6 GHz
4600 MHz = 4,60 GHz
på lådorna stor det 4,6

Hursom så verkar det så att AMD pushade upp lite för högt denna gång, de kunde ha skrivit 4,5 istället för 4,6 och folk skulle vara nöjda. Med rätt moderkort och bios samt med rätt applicerad kylpasta och bra kylning så bör flera nå 4,6 (inte 4,60 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Vilka tester har du kört för att kika upp detta?

Cinebench och CPU-Z