Ljud/vibration från gammal HDD kontra en ny HDD

Permalänk
Medlem

Ljud/vibration från gammal HDD kontra en ny HDD

Hej

Jag har en HDD, WD Caviar Black 1TB som har minst 10 år på nacken och har "bott i" minst 4 olika PCn.
Inget fel med disken utifrån funktionalitet. Den skriver och läser. Inga konstigheter.
Men den låter.
Byggde nyligen en helt ny burk i fractal design r6 chassi.
Tog bort alla horisontella hdd vaggor och hakade upp disken på bakre väggen.
Disken fästes på gummi skruvar för bättre dämpning.
Trots detta vibrerade bordet och just HDD var boven.

Nu är det så att jag är rädd att SSD som en torrent fildump = inte håller i längden, och vill nog ändå ha en HDD på 2-4TB.

Min fråga: Kommer en helt ny HDD vara tyst och inte vibrera? Eller bör jag bara koppla in min gamla och inte slösa pengar på en ny grej som ändå inte blir tyst?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Moderna stordiskar är tystare än gamla diskar i avseende varvtalsvibrationer men läsarmsljudet finns kvar och är 'vassare' ju snabbare disken är på att söka. Till detta finns alltid lotteriet med väldigt vibrationsfria diskar (du känner inte att den är igång utan att vicka på disken) och de som vibrerar lite mer - dock de är mycket bättre oavsett än en WD-black anno 2010 och 2TB storlek i avseende ljud... dagens disk är också snabb i överföring sekventiellt - över 200 MByte/s numera.

---

Med SSD? - kör på billiga SSD och byt ut när de krashar allt eftersom - NTFS behöver dem (då MS lär inte göra något åt NTFS eller skapa bättre ersättare av NTFS på länge ännu - ReFS blev ju inte någon hit direkt...) för att inte tappa enormt med prestanda som när det arbetat länge mot mekaniska diskar och även när du sedan skall läsa ut filerna igen då om de är enormt fragmenterade så går det inte fort när de läses ur från snurrdisk...

Hur mycket disken söker beror också på OS och använda filsystem och kör du NTFS under windows så har du nog den mest ljudliga lösningen, alltså man har designat filsystem (som ext3 och 3xt4) efter hur NTFS visat hur man inte skall göra när man har många parallella filer där var och en skrivs i slumpmässig ordning... just den driftfallet som är den vanligaste vid torrent är absolut den sämsta skrivmönstret man kan ge NTFS. Till viss del kan man mota den här effekten genom att för-allokera filerna i dess fulla storlek innan man börja ta hem de olika bitarna - men sådana 'trix' skall faktiskt inte behövas i en modern filsystem...

Permalänk
Medlem

@xxargs:

Första stycket om att moderna HDD är tystare än gamla HDD har jag kunnat smälta.
Det andra om olika system = grekiska som jag inte begriper

Följdfråga - kommer 5400rpm HDD vara tystare än 7200rpm? Behöver HDD vara enormt snabb. Endast tillräcklig snabb för att inte vara en begränsning när man laddar ner i ca 5 mbit/sek och för att inte vara för långsam när en 50gb film spelas upp.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

jag kör också fractal r6 och tagit bort horizontella hdd platserna, har samma problem, brukar slå den på framsidan lite lätt och då brukar vibrationerna sluta för ett tag men kommer alltid tillbaka efter ett tag

Permalänk
Medlem

Vibrationsdämpade vagga i 5,25"-facket?

Långa gummiskruvar som är långa skruvar med en liten gummipackning är inte bra vibrationsdämpning. Fixa en rejäl konstruktion i botten av chassit?

Tips och idéer https://www.google.com/search?tbm=isch&q=vibration+hard+drive

Ersätt den med 2,5"-hårddisk?

Permalänk
Medlem

@Skannugun:
Yes, detta med att slå till lite lätt brukar lösa problemet... kortvarigt, sedan blir det oftast värre.
PSU shroud på R6 är gigantisk. men ändå har man inte tänkt på att köra in en horisontell hdd vagga i den. Surt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Leoms:
Finns det ngn skillnad på en 3,5 och en 2,5" HDD?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

@Savage_Gray: aaa tyvärr, man kan ju tejpa fast hdd med dubbelsidig tejp där fläkten egentligen ska sitta men de skullen nog inte lösa problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skannugun:

jag kör också fractal r6 och tagit bort horizontella hdd platserna, har samma problem, brukar slå den på framsidan lite lätt och då brukar vibrationerna sluta för ett tag men kommer alltid tillbaka efter ett tag

Du gör alltså detta, på fullt allvar, med en dator som har mekanisk hårddisk?

Haha... Oh dear..

Tänker på en kollega som lagade upp kretskort till en maskin där brukaren hade för vana att slå till på lådan, komponenter hängde i kopparbanorna, hålmonterade komponenter satt helt löst osv.

Så även solid state prylar tar stryk. Men en hårddisk... Tjenare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Leoms:
Finns det ngn skillnad på en 3,5 och en 2,5" HDD?

2,5" är långsammare, kostar mer per GB, men mycket mindre och tystare. För att ha som lager för filer utan prestandakrav ser jag ingen mening med 3,5"-diskar om man vill ha tyst dator.