Windows 10 guide för optimal prestanda

Permalänk
Administrativ avgift

Windows 10 guide för optimal prestanda

(Jag gillar tvärr Windows 10 på engelska så jag kommer använda de engelska termerna i guiden men om efterfrågan är hög kan jag göra en 100% svensk också)

Hejsan anledningen till att jag postar denna guide är för att jag märker fler och fler som klagat på allt ifrån apparna I Windows 10 till att de blir tvingade att uppdatera till saker de inte vill ha. Helt enkelt har jag därför tänkt säga hur jag installerar, optimerar och använder Windows 10 och även visa hur mycket frihet man har att ändra alla alternativ man vill ha. Notis: Dessa är vad jag själv kallar optimala inställningar och vad jag själv upplever som "optimalt", en del vänner och bekanta har även upplevt mina inställningar som "bättre".

  • Säkerheten finns där trots att alla dom senaste uppdateringar då vi använder BankID eller tvåstegsverifiering till allt det viktiga i Sverige, dvs ingen kommer kunna sno dina bankuppgifter eller kreditkortsuppgifter om du är smart i ditt internetanvändande. De stora säkerhetshålen finns oftast direkt i webbläsaren, plugin eller liknande

  • Scripten som jag länkar är allmänt kända på internet och är open source

  • fokus på prestanda över allt annat , Prestanda är inte bara FPS i spelet utan även inputlag

Det ska bara funka och jag själv föredrar att manuellt uppdatera allt ifrån drivrutiner till vilken Windows version jag vill ha, varför updatera när det funkar?

Förberedelser

  1. https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209 - Windows 10 media Creation Tool för att få senaste versionen av Windows 10, 1903 är riktigt bra och stabilt.

  2. Använd verktyget och peka till ditt USB minne

  3. https://github.com/Disassembler0/Win10-Initial-Setup-Script/r... - script som har det mesta vi behöver, jag gillar default inställningarna då den raderar apparna och även alla icke nödvändiga UI krimskrams. (öppna Default.preset genom att högerklicka och öppna med valfri texthanterar om du vill ändra på något) - ex kan du låta allt gällande UI:et vara kvar som Windows 10 standard eller så kanske du vill ha kvar någon app.

  4. Vi kan börja med att installera Windows 10 till en USB sticka

  5. Ladda ner detta script som stänger av fullskärmoptimeringar (Detta introducerar inputlag och andra problem I spel) https://pastebin.com/1twn8geB

  6. https://www.guru3d.com/files-details/download-inspectre.html - stänger av alla Meltdown/Spectre säkerhetspatcher som ger sämre prestanda, vi vill ha optimal prestanda.

  7. Lägg in en textfil på USB:minnet med följande kommando inlagt: Dism /online /enable-feature /featurename:NetFX3 /All /Source:D:\sources\sxs /LimitAccess

  8. https://www.hhdsoftware.com/free-hex-editor - behöver du om du kör G-sync/Freesync varför kommer vi ta upp senare.

Installation

  1. Plocka ur alla onödiga USB saker, installera endast med mus/tangentbord inkopplat, notera att ej ansluta internet. Bör vara att klicka nästa på allt och rensa din hårddisk, har du mer än en hårddisk så montera gärna ur den (Ryck ur sata kabeln)

  2. Väl inne I Windows 10 så börjar vi med att söka efter services, du bör få upp en desktop APP som heter services. Väl där inne så letar vi reda på tjänsten som heter Windows Update och ändrar startup type till Disabled/avstängd - stäng även av tjänsten genom att trycka på Stop. Detta då vi inte vill ha några windows uppdateringar överhuvudtaget eller säkerhetspatcher, vi vill installera drivrutiner manuellt då Windows ofta använder äldre och icke optimerade drivrutiner.

  3. Kör InSpectre som administratör och Disable på allt

  4. Kör Fullskärmsoptimering scriptet - nummer 1 och 7 ska vara ikryssade sedan OK, detta stänger av fullskärmsoptimeringar efter första uppstarten av alla program.

  5. Öppna Group Policy Editor -> Administrative Templates -> Windows Components -> Sätt följande till disabled under kategorierna:

  6. Kör textfilscriptet för att få in net3.5 via powershell (Högerklicka nere på windows flaggan och öppna powershell som administratör)

  7. Kör Windows 10 Initial scriptet - låt datorn starta om efter att det har gått

  8. Efter detta så stoppa I nätverksladden/anslut Wifi och ladda ner alla drivrutiner du behöver Nätverksdrivrutiner | Grafikkortsdrivrutiner | Chipset drivrutiner | Eventuellt mjukvara för mus/tangentbord | Notera att jag installerar Nvidia drivrutinerna utan Geforce Experience.

  9. Gå även in I musalternativen Mouse -> Additional Mouse options -> Pointer options -> bocka ur Enhance Pointer precision

  10. Gå även in I musalternativen Mouse -> Additional Mouse options -> Pointer options -> bocka ur Enhance Pointer precision

  11. Installera allt du vill ha du har nu optimerat ditt Windows 10 för maximal prestanda, 1903 I orginalutförande ska inte innehålla några buggar.

För er med G-Sync

1) Installera Hex Editor Neo Image

2) "File" -> "Open" -> "Open File..."

3) Navigera till C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Display\nvgames.dll

4) Tryck Ctrl + F på "Type" välj "Hex", skriv in 84 C0 74 1C B9 tryck sedan på find. När du hittat raden så ändrar du om värdena 1C till 00 tryck Ctrl+S för att spara.

84 C0 74 1C B9 => 84 C0 74 00 B9

https://forums.geforce.com/default/topic/1015610/geforce-driv...

Gå sedan in I nvidia kontrolpanelen där bör du nu ha en ny tab som heter GPU-Boost , denna sätter du till 4 fps under din skärms HZ så ex har jag 165 sätter jag den till 161 för att begränsa min FPS ingame så att G-sync alltid är på och aldrig går av/på.

Gå sedan in under Manage 3D settings och ändra följande:

Vertical Sync : ON

Maximum pre-rendered frames: 1

Monitor Technology: G-sync

Under Set up G-sync

Bocka I Enable for windowed and full screen mode

Några sista ord

Det var allt för mig och hur jag optimerar mitt Windows, är det något ni inte förstår så poängtera ut det I tråden nedan så kommer jag revidera stegen och förenkla dom med bilder osv. Detta är lite vad jag hann med och hade nerskrivet Har du andra optimeringar eller frågor och lägga till? Skriv dom I tråden och låt oss skapa det ultimata gamer Windowset 😊

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Moderator
Moderator

Steg 2-5 i förberedelser verkar lite oklara.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Administrativ avgift

@Daemon: Ska fixa bilder under ett senare tillfälle, så då blir de nog enklare att förstå

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av andra94:

@Daemon: Ska fixa bilder under ett senare tillfälle, så då blir de nog enklare att förstå

Jag tänkte mer på att stegen verkar tämligen identiska. Åtminstone steg 3 och 5 är exakt samma länk och text.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vill gärna rekommendera detta verktyg till alla som kör windows 10

Spybot Anti-Beacon v1.6

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Avstängd

En del saker i denna guide tycker jag är bra. Jag skulle dock vilja påpeka en sak. Din optimering tvingar en att uppdatera alla säkerhetsfixar manuellt, alltså som förr i tiden. Och med tanke på hur dom flesta använder en dator idag så skulle jag vilja säga att de är ganska dumt att stänga av Windows Update egentligen. Jag skulle inte kalla de för en optimering när man medvetet gör datorn mer sårbar, tycker jag iaf!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Administrativ avgift

@HC-8315: Om du läser ovan så skiter jag fullständigt i säkerheten och går på optimal spelprestanda, allt jag äger och har som är "viktigt" har jag antingen bankID på eller tvåstegverifiering. Vill man ha säkerhet kan man skippa alla windows update grejor ovan men alla har sin egna smak på detta

@Daemon fixat - kopierade allt från ett word dokument så det är lite bökigt o flytta över till forumet

@Zidichy bra tillägg men mycket av dessa saker spärras i och med att du kör lokalt konto , stänger av alla windows appar och även stänger av windows updatet. Windows 10 inital scriptet stänger även av telemetry

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Varför har du 161fps och inte 162fps enligt Blurbusters?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Administrativ avgift

@frong: GPU-Boost kan ibland råka gå över eller under 1FPS beroende på spel , så helt enkelt en bug i GPU-Boost funktionen Bätttre och lämna lite mellanrum än att råka slå av/på G-sync

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Om man ska vara sån bör man utgå från 10 LTSC.

Permalänk
Administrativ avgift

@Sinery: Senaste versionen av LTSC har en del buggar och privatpersoner kan inte få tag i lagliga licenser därav utgår jag ifrån 1903 windows 10 Home/PRO

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Zidichy bra tillägg men mycket av dessa saker spärras i och med att du kör lokalt konto , stänger av alla windows appar och även stänger av windows updatet. Windows 10 inital scriptet stänger även av telemetry

Jag har inte bara lokalt konto.
Så Anti-beacon är något som jag rekommenderar till alla som kör windows 10

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Administrativ avgift

@Zidichy: Funkar även utan lokalt konto, men ja det är ett bra program om man inte vill krångla

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zidichy:

Vill gärna rekommendera detta verktyg till alla som kör windows 10

Spybot Anti-Beacon v1.6
https://i.imgur.com/nJmk9zn.png

Vad är anledningen till att använda 1.6? Verkar väl finnas upp mot version ~3.4.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad är anledningen till att använda 1.6? Verkar väl finnas upp mot version ~3.4.

Nyare versioner har ett nytt interface och funktioner man behöver betala för att få all blockning om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

1) Installera Hex Editor Neo Image
https://i.imgur.com/sy86t0L.png

Den senaste versionen av Hex Editor Neo Image kostar om man vill söka efter hex-värden.
Denna funkar lika bra https://mh-nexus.de/en/hxd/

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera någon att "skita i säkerheten", speciellt då det kan påverka andra.
Men om man nu ändå mot förmodan funderar på att göra det så se då till att inte vara Admin på burken utan ha ett separat adminkonto och kör sedan ett "vanligt" användarkonto där skadlig kod inte kan installeras hur som helst.

Permalänk
Medlem

Skulle starkt rekommendera städ-scriptet "Windows decrapfiier". Kör alltid den när jag blåser datorn och den är väldigt kraftfull. Rensar bort allt "skit" som finns och man kan välja massa inställningar hur man vill ha sin dator

https://community.spiceworks.com/scripts/show/4378-windows-10...

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Det är mycket knep och knåp, varav några punkter i förberedelser behöver tydliggöras såsom punkt

Citat:

Öppna Group Policy Editor -> Administrative Templates -> Windows Components -> Sätt följande till disabled under kategorierna:

Vilka kategorier / Policies tänker du på?

Windows update är för mig "nödvändigt" då jag vill ha en balans mellan säkerhet och prestanda. Jag har därför valt bort tredjepart antivirus och uppdaterar Defender definitionerna en gång i timman. Det kan man åstadkomma med detta kommando i powershell som gör att defender söker definitionsuppdatering en gång i timman.

Set-MpPreference -SignatureUpdateInterval 1

Det jag fokuserar på är att inte installera program som sedan behöver avinstalleras, och lämnar rester i %APPDATA% eller i registret. Jag har använt CCleaner för att radera rester när jag manuellt har avinstallerat program, men finns bättre alternativ. När man installerar ett program så kan man också oftast direkt gå in i aktivitetshanteraren -> autostart samt schemaläggaren och stänga av att programmet autostartas utan måste kickas igång manuellt när du avser att använda det. Då blir det mindre resurssvinn från början.

Man kan också stänga av drivrutinsuppdatering via GPO / Den här Datorn -> Egenskaper -> Avancerade inställningar -> Enhetsinstallation och läsa på lite om drivrutinerna till hårdvaran och välja den med bäst prestanda. Men så pass fps hunter är jag verkligen inte, men det är en tanke om man verkligen vill ha ut allt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@frong: GPU-Boost kan ibland råka gå över eller under 1FPS beroende på spel , så helt enkelt en bug i GPU-Boost funktionen Bätttre och lämna lite mellanrum än att råka slå av/på G-sync

Alright. Jag har för mig att jag läst detta men minns inte riktigt vad som sades, men vad är fördelen över att begränsa FPS på detta sätt i jmf. med exempelvis RTSS?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Administrativ avgift

@frong: Du får inget input lag jämfört med RTSS har du input lag då det är en extra mjukvara

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Så fins det svart på vitt prestandavinst innan och efter dessa script?

och varför skulle jag vilja stänga av Windows Update?

edit, ok var tvungen att kolla igenom scriptet och det stänger av jääävligt mkt saker, endel bra endel inte så bra enligt mig men det beror väll på om man bryr sig om säkerhet eller inte.

Win10-Initial-Setup-Script-3.7

stänger av bland annat,

Windows SmartScreen
Telemetri
Location
Background app updates
Wireless hotspot
Ändrar så att det inte sparas lika mkt logfiler i event viewer
sänker UAC nivån
tar bort default admin shares typ c:$ osv.
tar bort alla inbyggda AppX paket
+ typ 100 saker till...

kan installera om allt också via scriptet vilket iof e nice , men om man gör såhär mkt förändringar i Windows bli inte förvånad sen om man skall uppgradera att det är något som ej fungerar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Påverkar detta storleken på windows ? Det har börjat bli så förbannat jävla stort nu så min nvme-disk på 250GB knappt håller något utöver windows och andra drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Senaste versionen av Inspectre är daterat april 2018, finns det några program mot de nyare säkerhetspatcharna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@frong: Du får inget input lag jämfört med RTSS har du input lag då det är en extra mjukvara

Nice, får jag pröva då. Men antar att man fortfarande kan köra RTSS för 'monitor (FPS, GPU usage etc) utan att det hänger på lag?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Administrativ avgift

@frong: Spel till spel , ibland kan all typ av overlay ge input lag

@tankjunior den redigerar registret i windows att stänga av Spectre patcherna

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

@andra94: Det är absolut en intressant guide, men du säger inget om resultat. Ger det någon vinst i prestanda? Ofta med sådana här "knep" eller tips så blir det istället tvärtom.

Och självklart borde dessa script som stänger av säkerhet också stänga av alla former av nätverk då allt annat är oansvarigt.

Permalänk
Administrativ avgift

@snajk: Haha , du har direkta prestandalyft genom att ex Windows 10 gamebar ej körs , windowed fullscreen som är något semisak mellan windowed/fullscreen försvinner och du uppnår faktiskt fullskärm. Det mesta du tjänar är inputlag och smoothness i spel. Finns massor av trådar där folk stänger av windowed fullscreen optimizations och får FPS boosts överallt, framförallt så är G-sync delen en beprövad sak

Det du får särskilja är prestanda och prestanda , 200fps+ och hackigt spel eller smooth gameplay? Detta ovan ger smooth gameplay och är beprövat på internet , även av mig själv och kompisar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Skulle ju vara intressant att få se prestandaskillnaden. Före och efter i ett par kända speltitlar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Bra guide. Vad ska man göra under punkt 5?

Jag var prcis i behovet av att göra en reinstall så tänkte vilken perfekt timing detta kom!
Följde allt till punkt och pricka förutom punkt 5 då.
Utan att ha kopplat in nät överhuvudtaget installerade jag LatencyMon och testade.
Illrött gav det på nvlddmkm.sys och dxgkrnl.sys
Execution på över 4.5ms

Stänger jag av G-Sync i nvidias kontrollpanel sjunker dem däremot ner till 0,23 resp 0,28ms och allt ser grönt och fint ut.

Har inte provat några spel ännu då latensen bekymrar mig lite när jg slår på G-Sync :/
Någon som har några tips?

/S