Ny hdd kräver lösenord ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Ny hdd kräver lösenord ?

Hej på er,

Köpte igår en ny hdd "wd 6tb" och formaterade om min dator dock när ominstallation va klar så krävde min hdd ett lösenord ? Nu kan jag ej använda den och efter 3 försök blir jag "locked out" någon hjälp tack ?

Pst, har även försökt i disk manager utan framgång. Den har hittat hddn men det går inte att initiera ?....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

@Wippe20: Jag misstänker att innan du kan få adekvat hjälp behöver vi veta exakt vilken hårddisk du har.
Vilket OS har du?

Bara ös på med information.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

Det låter som att någon har krabbat med Bitlocker på den och den är inte alls ny, eller så har du åkt på ransomware. Testa formatera den igen grundligt om du orkar, annars reklamera den.

Vill du krabba mer, gå till produktens hemsida och se om du kan ladda ner någon firmware, kolla även om du har de senaste SATA-drivrutinerna(m det är en SATA disk) till ditt moderkort.

*Asus B350M-A|1300X@4,3GHz|2x8GB@3,1GHzC14|GTX780-3GB@1149/3334MHz|Corsair-TX650W|Core V21.
*AsRock N68C-S|Phenom II x4 840@3.2GHz|2x4GB@1,6GHzC9|GTX650Ti-1GB| Fractal 500W|Natec Apion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@SCORPIUS:

Jag har Windows 10 home.

Och hårddisken "WD Black Desktop 6TB 7200rpm 256MB"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@Fenrisulvfan:

Problemet när jag gör en ominstallation är att jag inte får upp den i själva formateringen får bara fram min ssd som jag lägger in os på...

HDDn kräver hela tiden ett lösenord. Går det inte att ta bort den i själva windows eller liknande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Bild

Detta får jag upp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå.
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Wippe20:

@SCORPIUS:

Jag har Windows 10 home.

Och hårddisken "WD Black Desktop 6TB 7200rpm 256MB"

Gick in och googlade sönder, men det finns noll information att hitta om något lösenord mer än att det finns diskar att köpa där man får med mjukvara för att sätta lösenord.

I ditt fall så vet jag inte riktigt vad man skall hitta på.

Men några saker att testa som jag på rak arm kommer på är:

1: Lägg in senaste programvaran.
2: Radera partitionen.
3: Testa att installera Windows på disken.

/Lifooz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Wippe20:

@Fenrisulvfan:

Problemet när jag gör en ominstallation är att jag inte får upp den i själva formateringen får bara fram min ssd som jag lägger in os på...

HDDn kräver hela tiden ett lösenord. Går det inte att ta bort den i själva windows eller liknande?

Du har OS på en SSD och det är på den du gör en ominstallation, är det uppfattat rätt?
Om det är så så koppla bort din SSD och installera win på denna nya hårddisken en gång och se om det går.
Bara att formatera den sen.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@SCORPIUS:

Det stämmer att os är på ssd, dock får jag ej fram min hdd när jag ska installera windows... Den hittar ej hddn. Antagligen för att hddn kräver ett lösenord och sedan efter tre försök blir blockerad...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010

@Wippe20: Lösenordet är på diskens firmware. Reklamera.

Xeon
GTX ti
5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Nov 2003

Det där verkar vara ett BIOS HDD lösenord... har du varit i bios och lagt in ett lösenord?
Är datorn ett eget bygge eller köpt maskin, tex en Dell, HP etc?
Var HD plomberat eller var det öppen?

Fractal R6 Blackout TG - Gigabyte Aorus Gaming 7 - 8600K @ 5.0 / H115i Pro - 4x8 Vengeance 3200 Pro RGB - ASUS 1080 STRIX 8GB - WD Black nVme 256GB OS-PRG - Samsung 850 EVO 500GB SPEL - Kingston A400 960GB - 15TB HDD - SteelSeries Apex 7+Rival 650 - G933 Spectrum - AOC 32" AG322QC4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@Lifooz:

Sjävla windowset hittar ej min hdd när jag försöker och göra en ominstallation den hittar bara min ssd. Troligen för att min hdd bli blockerad efter 3 försök? Ibland hittar den hddn i själva disk manager men då går det ej att initiera den???

Jag har även försökt med disk manager men den hittar inte hårddisken även ifall den gör det så kan jag inte initiera den...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

@Wippe20: Lämna tillbaka skiten. Det är inte värt besväret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@AxxT:

Har absolut inget bios lösenord? Hade en samma hårddisk av samma slag fast i 1tb inga problem med den...

Datorn byggdes för ca 2 år sedan.

Troligen så var den plomberad, själva påsen var ej öppen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@Dockland:

Går det inte att göra något åt detta? Och varför skulle den vara det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Kolla snabbt med WDs support, annars reklamera, reklamera, reklmara.

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Stock Cooler >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Jag har nu reklamerat den... Orkar ej hålla på inget hjälper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Felaktig från fabrik, eller troligare ett återlämnat exemplar nån dabbat sig med, vart köptes den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@adfactory:

Köptes på Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010

Låter som att det skulle kunna vara något i den här stilen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA#HDD_passwords_and_...

Men om det kom med det påslaget så är det något som inte är normalt så reklamation var nog bästa sättet att hantera det.

"Cisco - world leading providers of hard coded credentials"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Wippe20:

@Dockland:

Går det inte att göra något åt detta? Och varför skulle den vara det?

Den är använd eller något fel från fabrik (långsökt). Går att komma runt, men då behöver du skicka in den till WD. Så reklamation är smidigast. Bara dra in till butiken och byta över disk (no pun intended) skulle jag tro.

Xeon
GTX ti
5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå.
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Wippe20:

Jag har nu reklamerat den... Orkar ej hålla på inget hjälper.

Du gör helt rätt tycker jag, för den där disken kommer bara att få dig att slita dig flintskallig.

Skulle tro att disken har varit ute hos en tidigare kund och denne klåpare har gjort detta, efter det så har du fått skiten.

/Lifooz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Ser ut att vara låst med ATA Password.

Har för mig att det går att komma runt om man kör en ATA Secure Erase, vilken kan utföras med diverse verktyg men normalt bäst "offline" t.ex. med lämplig Linux Live-distro (Parted Magic är en, dock ej gratis).

Men ja, är den helt ny från fabrik så ska den absolut inte vara låst, så något är inte som det ska.

3700X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@backfeed:

Kan det vara så att inet har gett mig en gammal hdd som använts tidigare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Wippe20:

@backfeed:

Kan det vara så att inet har gett mig en gammal hdd som använts tidigare?

Kan vara en retur från någon kund som testat den, kanske.

Om du kan läsa av SMART-värden så kan du se hur länge den använts, men jag vet inte om det går att göra det på en låst disk.

3700X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@backfeed:

Tack, ska försöka med crystal disk. Återkommer om det funkar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@backfeed:

Bild

Jag fick bara fram okänt. Går nog inte och se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Är det ATA-passord satt på högsta nivå (och du inte själv har satt den) så kan du inget göra - reklamera då du uppenbarligen fått en disk som har varit ute hos annan kund och dess dators BIOS har satt passordet. - en sådan disk och förutom kännedom om använda passordet måste låsas upp på exakt samma exemplar av moderkort som en gång låste disken.

tyvärr är det lite yxigt gjort att det inte finns något läge i högsta säkerhetsklassen där man kan få disken användbar igen efter att disken har raderat all data som finns, utan den är verkligen toklåst! och försöker man i det läget med olika passord för många gånger i rad så kommer disken att bricka sig själv...

Diskräddningsföretag med speciella interface-kort (läs PC-3000) kan ta bort sådant med viss besvär (och man inte försökt för många gånger...) - men det är inget du skall engagera dig i med för en 'ny' disk från inet utan det är garanti/felleverans och nu en defekt produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Wippe20:

@backfeed:

Bild

Jag fick bara fram okänt. Går nog inte och se.

Har du fått den utbytt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av adfactory:

Har du fått den utbytt?

Ajjamän nya funkar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com