Letar efter en gammal artikel där det står om att EU föreslår ett krav mot tillverkarna för att öka livslängden på mobiler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Letar efter en gammal artikel där det står om att EU föreslår ett krav mot tillverkarna för att öka livslängden på mobiler

Har sökt och sökt men får upp helt orelevanta sökträffar på google. Vill minnas att att det snackades om krav på bl a utbytbara komponenter. Någon som vet vilken artikel jag menar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Jag har inte läst något i denna länk men rubriken stämmer väl någorlunda?
http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2017-0214_EN...

https://www.eubusiness.com/news-eu/durable-products.47bf

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

@Evolved: Hoppas verkligen det blir något med det. Det är egentligen ganska tragiskt den utveckling vi sett. Visst kan det finnas "designmobiler" som är lite svårare att jobba med, men idag går det ju knappt att köpa en kinamobil för en tusenlapp utan att den sitter ihop med lim. Lägg på detta att det är närmast omöjligt att hitta reservdelar med lite kvalitet om man inte letar på obskyra sidor i Asien. Min gamla mobil (S7 Edge) valde jag att byta bland annat därför att batteriet började bli dåligt, men kostnaden att byta batteri och med risken för att skada baksidan var det inte värt det.

Bästa skulle ju vara om de kunde lagstifta om att en tillverkare under säg en femårsperiod måste erbjuda försäljning av samtliga delar till slutkund och till en summa som inte vida överstiger deras faktiska. Så inköpspris för tillverkaren plus fraktavgift/avgift för hanteringen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Ur miljösynpunkt är det vansinne att bygga in kort livslängd i alla prylar. Men sw och hw-tillverkarna gör detta i samförstånd. Jag tvingas snart slänga en dator som kostat 30 000 och en telefon för närmare 5000 för att de inte går att reparera eller uppdatera. Tyvärr går det 20 lobbyister på varje parlamentariker i EU, så lagstiftning lär dröja!

Skickades från m.sweclockers.com