Vem är den bästa Star Trek-kaptenen?

Permalänk
Relik 📜

Vem är den bästa Star Trek-kaptenen?

Det har blivit dags. En fråga äldre än tiden själv måste få ett svar. Ett ämne som trätats på allt från dammiga pubar till.. ja, hemmafester. Helt ärligt, inte ett spörsmål för FN direkt. Men, i alla fall!

Vilken Star Trek-kapten är egentligen bäst? Jag har plockat ut de som har positionen över i alla fall ett gäng avsnitt, inte de som har sekundära roller, sitter i stolen temporärt eller i största allmänhet bara.. finns där. Jag har även valt att skippa JJ-filmerna och fokuserar på serierna. Mitt urval är därför..

Kapten

Spelad av

Serie

James T. Kirk

William Shatner

Star Trek: TOS

Jean-Luc Picard

Patrick Stewart

Star Trek: TNG

Kathryn Janeway

Kate Mulgrew

Star Trek: VOY

Benjamin Sisko

Avery Brooks

Star Trek: DS9

Jonathan Archer

Scott Bakula

Star Trek: ENT

Gabriel Lorca

Jason Isaacs

Star Trek: DSC

Christopher Pike

Anson Mount

Star Trek: DSC

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det hade räckt att du hade det korrekta svaret "Picard / Patric Stewart" i din poll.

Nu är risken att folk klickar fel.

EDIT: Kommer o tänka på en kul händelse på jobbet, en kollega ställer frågan "om jag är bekant med serien Star Trek (han syftade på TNG då givetvis)."

"-Om jag är bekant ... hold my beer"

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Karaff:

Det hade räckt att du hade det korrekta svaret "Picard / Patric Stewart" i din poll.

Nu är risken att folk klickar fel.

EDIT: Kommer o tänka på en kul händelse på jobbet, en kollega ställer frågan "om jag är bekant med serien Star Trek (han syftade på TNG då givetvis)."

"-Om jag är bekant ... hold my beer"

Nu ska vi inte vara sådana, det är helt okej att tycka fel!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det hade räckt att du hade det korrekta svaret "Picard / Patric Stewart" i din poll.

Nu är risken att folk klickar fel.

EDIT: Kommer o tänka på en kul händelse på jobbet, en kollega ställer frågan "om jag är bekant med serien Star Trek (han syftade på TNG då givetvis)."

"-Om jag är bekant ... hold my beer"

Jag råkade faktiskt trycka fel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det har blivit dags. En fråga äldre än tiden själv måste få ett svar. Ett ämne som trätats på allt från dammiga pubar till.. ja, hemmafester. Helt ärligt, inte ett spörsmål för FN direkt. Men, i alla fall!

Kathryn Janeway / Kate Mulgrew såklart på senare år var Kate Mulgrew till och med i orange is the new black.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bli forumets kortaste omröstning, de som klickar i något annat gör det ju bara för att trolla.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är det en spoiler i undersökningen?

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär som vem som är bäst James Bond, var man med från början så är det den förste som sätter normen.

Jag valde James T Kirk då det var den förste jag såg.

Permalänk
Avstängd

Självklart Kirk... resten är ju bara "wannabes"

Permalänk
Medlem

Janeway. Älskar Voyager.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Picard vinner, så klart.

Men min tvåa är faktiskt Archer från Enterprise. Lugn, eftertänksam, rimlig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag råkade faktiskt trycka fel...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan något gå fel, så går det fel..

Kan du be en mod fixa det ?

Skrivet av Aphex:

Kan bli forumets kortaste omröstning, de som klickar i något annat gör det ju bara för att trolla.

https://youtu.be/X6oUz1v17Uo

Lite som videor om Nasa lockar fram månlandningsförnekare som flygfän runt en lampa i sommarnatten..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag med tryckte fel

Permalänk

Jag växte upp med James T. Kirk som kapten, men tycker Jean-Luc Picard är bäst.

Permalänk
Medlem

Lite knepigt faktiskt.
Tycker att topp trion är väldigt jämlika på olika sätt.
Rangordnat får ja nog säga

  • Janeway

  • Picard

  • Kirk

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nagelfar:

Lite knepigt faktiskt.
Tycker att topp trion är väldigt jämlika på olika sätt.
Rangordnat får ja nog säga

  • Janeway

  • Picard

  • Kirk

Håller med om att det är rn jämn grupp i toppen, det är enklare välja vilka som inte är bäst men det går ju inte att plocka ut nån som ensam är vare sig bäst eller sämst.
Det beror ju också mycket på manuset och inte bara skådespelarna hur karaktärerna blir.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uppvuxen med Janeway, men Picard vinner!

Kirk, eller rättare sagt Shatner, får dock hedersmedalj pga hans senare sångkarriär.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Spretcher:

Uppvuxen med Janeway, men Picard vinner!

Kirk, eller rättare sagt Shattner, får dock hedersmedalj pga hans senare sångkarriär.

Janeway gör det väldigt bra. Både karaktären i sig, och Kate Mulgrew som skådespelerska. Men, även för mig är det Picard som hamnar överst på tronen.

Wildcard är nog Anson Mounts Pike, tycker han lyfter hela den serien enormt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

klickade givetvis Kapten Picard. Kan vara så att jag har lite färgade glasögon i och med att jag och frugan just nu sträcktittar på TNG igen

Pickard är mer filosofisk av top tre med Picard, Janeway och Kirk. Janeway är mer lagd till en extrem-sida. Antingen är hon konfrontativ eller väldigt sympatisk, och långsam att gå mellan lägena allteftersom en situation utvecklas. Picard är mer neutralt lagd. Kirk bara sliter av sig tröjan hela tiden. Hade janeway gjort det, så hade hon hamnat lite högre på listan

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Klickade Patrick Stewart (Y)

Förövrigt tycker jag det vore kul med lite fler sådana här omröstningar, som någon nämnde en bit upp. Vem är bäst James Bond? Tror det kan bli en väldigt jämn match!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Extremaz:

Klickade Patrick Stewart (Y)

Förövrigt tycker jag det vore kul med lite fler sådana här omröstningar, som någon nämnde en bit upp. Vem är bäst James Bond? Tror det kan bli en väldigt jämn match!

Kör hårt!

Jag har inte använt något hemligt specialverktyg alls, bara att skapa tråd och omröstning! Gillar också kul små sidogrejer, vet ju att typ alla på SweC är nördar inom massa annat förutom hårdvara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Picard får jag säga.
Pike var med för kort i DSC för att ha en chans här, men han var riktigt bra på den tid det blev.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Att välja mellan Picard och Janeway är som att välja mellan Data och 7/9... svårt.

Permalänk
Medlem

Janeway får nog bli nr 2. Tycker hon var en jätte bra kapten men det går bara inte att slå Picard, han är i en klass för sig

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Även om jag såg en del TOS avsnitt tidigare så var jag lite för ung för att riktigt ta till mig serien på den tiden så för mig var TNG serien som mer definierade Star Trek, vilket också gör Picard till Definitionen av en Enterprise-kapten för mig.

Tycker dessutom Stewart är en riktigt bra skådespelare, kan ju aldrig glömma "THERE ARE FOUR LIGHTS!" scenen. Rent allmänt känns det som att kvalitén på skådespelarna för kaptenerna varit hög, om man bortser från Shatner

Permalänk
Medlem

Klart man växte upp med Shatner, med Stewart är ljusår före alla andra.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Janeway
Kirk
Archer

Gillar de tre bäst, men inte nödvändigtvis i den ordningen.
De är bra på olika sätt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Picard på toppen, hands down.

Pike (Anson Mont), Lorca och Janeway är nog tre av mina favoriter efter Picard. Archer var nog också helt OK - Sisko och Kirk (från TOS) har jag inte sett mycket av.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Att välja mellan Picard och Janeway är som att välja mellan Data och 7/9... svårt.

Data alla dagar i veckan...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Är det en spoiler i undersökningen?

Njae?