Apple Watch 5 introducerar always on-läge för klockans skärm

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Apple Watch 5 introducerar always on-läge för klockans skärm

Den femte upplagan av Apples smarta klocka blir först i familjen att bestyckas med en skärm som alltid kan vara aktiv, ett så kallat always on-läge.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005

Kommer inte bli någon uppgradering för mig, nöjd med 4an!

Mobo:ASUS ROG strix Z370-H CPU:Intel Core i7 8700k@4.7Ghz Ram: Corsair 16GB 3200MHz GPU: Nvidia Msi DUKE 2080 Chassi: Fractal Design Define R6 Kylning: Noctua NHD15, PSU:Corsair TX850 SSD: Samsung 860 EVO 500GB Monitor:Asus 27" ROG Swift PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2016

Den ska tydligen rädda liv och du kan även använda en kompass om du går vilse..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Är Siri också "always on" då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jun 2004

@beejac: japp Siri bor i skärmen, nej du måste nog aktivera hey siri som vanligt om du vill ha det.

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Använder en Series 2 i dagsläget och är rätt sugen på always on-läget hos Series 5. Tar emot lite dock att slänga ut 5 papp på en ny klocka när jag endast använder den nuvarande för notifikationer.

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av JonasT:

Använder en Series 2 i dagsläget och är rätt sugen på always on-läget hos Series 5. Tar emot lite dock att slänga ut 5 papp på en ny klocka när jag endast använder den nuvarande för notifikationer.

Den kan rädda ditt liv, den dagen du kör in fingret lite extra långt i nätagget.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015

Jag kan tänka mig att köpa en apple watch när battertiden är cirka 5 dagar. Innan dess så är ladda varje dag en mycket stark dealbreaker

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av emilakered:

Den kan rädda ditt liv, den dagen du kör in fingret lite extra långt i nätagget.

"Apple Watch känner av att du precis var ett klumparsel, och kommer därför automatiskt posta om detta på dina sociala medier som straff"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

När ska dom göras kompatibla med android. ..?
*sadface*

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Always on ? Är det en nyhet. Trodde sånt va mandatory för en klocka :?

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

@Bloopy: Nope, dom brukar aktiveras när du vrider klockan mot dig eller har specifikt satt igång always on läge (drar mer batteri...)

i7 8700k | NZXT Kraken x62 | Asus Strix Z370-F | 16 GB G.Skill Trident Z | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | NZXT H500i | EVGA SuperNOVA G3 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av MuffeG:

Den ska tydligen rädda liv och du kan även använda en kompass om du går vilse..

Min från i våras:

Vet ej varför bild inte funkar: https://imgur.com/a/YRFKpyP

I mitt fall gick det över efter ca 1 dygn. Större mängd alkohol kvällen innan, somnade med klockan på och vaknade med larm.

Hos äldre människor som går med det en längre tid skulle det mycket väl kunna rädda liv.

|CPU: Intel i7-8700k |GPU: MSI 1080ti Gaming X |MB: Asus Maximus X Hero |RAM: Corsair V 32gb |Chassi: Lian li pc-o11 |PSU: FD R3 1000W|
Skärm: Alienware AW3418DW, Asus Rog Swift PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Always on på en oled skärm lär ge fina inbränningar. Dela gärna resultaten efter ett år

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av H_Bozz:

Always on på en oled skärm lär ge fina inbränningar. Dela gärna resultaten efter ett år

Dom hade ju byggt om skärmen för just det ändamålet, så det var ju inte en klassisk oled i den bemärkelsen. Så jag antar att inbränningar som oled är kända för inte riktigt stämmer in på just den här skärmen.

Dator 1: ASUS Z97M-Plus | Intel i5 4690K@4,0GHz | Asus Geforce GTX 960 | 32GB DDR3-1600 | 8TB
Dator 2: ASUS P7H55D-M Pro | Intel i5 650@3,20GHz | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 20TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35@1,6GHz | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 12TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450@1,6GHz | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 1TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530@3,0GHz | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 0,16TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av Bloopy:

Always on ? Är det en nyhet. Trodde sånt va mandatory för en klocka :?

Tror du missuppfattar funktionen Ja klockan är alltid igång, vilket självklart är mandatory, även för Apple-produkter. Men skärmen har släckts när den tror "den inte används". För att spara batteri. Men nu är displayen alltid igång, men i mindre ljusstyrka och uppdateringar när den är i ett läge "där den inte används". Vilket gör att säg att du sitter med armarna i kors och ville bara kolla klockan, med övriga Apple Watch måste du flicka till med handleden och därmed ändra ställning en kort sekund för att skärmen ska sättas igång. Det behöver du alltså inte göra med denna generation, bara titta ner på klockan utan att röra något annat än huvudet och ögonen. Det är vad always on betyder i detta sammanhang.

Dator 1: ASUS Z97M-Plus | Intel i5 4690K@4,0GHz | Asus Geforce GTX 960 | 32GB DDR3-1600 | 8TB
Dator 2: ASUS P7H55D-M Pro | Intel i5 650@3,20GHz | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 20TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35@1,6GHz | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 12TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450@1,6GHz | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 1TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530@3,0GHz | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 0,16TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Har skärmen alltid varit OLED?

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

@Bloopy: Nästa version lär dem ta bort armbanden å säljer dem separat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Onsala
Registrerad
Okt 2006

Är det bara jag som tycker att det är fult med en fyrkantig klocka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Lockande och börjar märkas att batteriet åldrats på min series 3.
Men den klarar gott och väl en dag fortfarande så får hänga med ett år till.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2017

Finns det några indikationer på när det går att köpa via våra diverse mobiltelefoni leverantörer? Vill ju ha den via telia så jag får esim och allt.
Har precis gift mig och varit på bröllopsresa så hade helt missat att detta evenemang va på gång, så beställde ju min series 4 via just telia för några dagar sen..

Jag överväger om jag ska nyttja ångerrätten eller använda fyran jag beställt då jag haft ettan sedan släpp och nu under resan så måste batteriet svällt så skärmen hoppa av..

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | ASUS GTX 1080 Turbo Vattenkylt | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

@JonasT: Läste din kommentar och tänkte, vadå 5 papp? Jag läste ju att den skulle kosta 4 igår.

Kan säga att jag är en sucker för 199 kr inte 200 kr tabben. Den kostar alltså 4995kr men jag kollade bara första siffran. TABBE!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2012

Är det ingen som reagerat på att stål- och titanboett nästan fördubblar priset? Jag bestämde mig för att prova "designa" min egen och landade på en prislapp på 10 795 och 9 595 riksdaler respektive, visserligen med armband i läder. Hur är detta försvarbart?

För att inte tala om iPhone 11 prissättningen. Den kostar ju mer än min S9+ när den precis hade släppts. Say what?

Här ska det ju stå något!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2017

@Oliviawilde: Den i rostfritt har väl alltid varit så dyr?
Min gen 1 i rostfritt pröjsade jag 9000 för..

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | ASUS GTX 1080 Turbo Vattenkylt | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Jejk0b:

@Oliviawilde: Den i rostfritt har väl alltid varit så dyr?
Min gen 1 i rostfritt pröjsade jag 9000 för..

Ursäkta, men en rostfri boet plus läderarmband kostar inte mer än nån 10 i produktion.
Men samtidigt är det Apple´s nich att ta överpriser å lura kunder.

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Bloopy:

Ursäkta, men en rostfri boet plus läderarmband kostar inte mer än nån 10 i produktion.

Jag skrev väl ändå att jag hade betalat ca 9000 för min? Det är väl mindre än 10?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av emilakered:

eller åtminstone ringa någon som kan göra det (om inte always on läget laddat ur den förstås!)

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Har en series 3 idag men ska nog in och klämma å känna lite på en 44mm series 5. Mest för det nya utseendet (gentemot 3an inte 4an) och always on displayen som gör mig rätt sugen. Är sjukt nöjd med min Series 3 så jag vet att det är en produkt jag använder mycket.

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: Asus Z270H | Processor: Intel i7 7700k @ 4.8GHz | Kylning: Corsair H115i | Ram: Corsair Vengance 16gb DDR4 3200mhz | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2070 8GB DUAL OC | PSU: EVGA Supernova 650W Gold | Skärm: Asus XB271HU 1440p 165Hz G-sync |

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av moreempty:

eller åtminstone ringa någon som kan göra det (om inte always on läget laddat ur den förstås!)

Helt ärligt, om @JonasT helt plötsligt ligger raklång på golvet vettefan om någon reagerar ändå. Händer så otroligt mycket konstigt på kontoret.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Bloopy:

Öhum, "lura" kunder? Du ser ju priset före du köper en vara, hur är det att bli lurad? Nädu. Detta är bara det gamla vanliga Apple-hatet som kommer igen.

Och sedan när är tillverkningspriset för en produkt den enda faktorn som bestämmer utpriset? Vi lever ju i en kapitalism gubevars.

Sedan kan det tilläggas att den rostfria versionen av Apple Watch tillverkas av ett kallhamrat stålämne där boetten sedan frästs ut till 100% av 5D CNC-maskiner och sedan poleras högblank till en precision av ca 1 tusendels mm. Kostar knappast en tia det, än mindre med ett av Apples läderarmband inkluderat. Har du sett/känt på dem? Det är inte vilket tjabbel som helst. Tilläggas kan att stål/titanversionen kommer med safirkristall jämfört med glas över skärmen på aluminiumversionen, så det är inte bara boettens material som skiljer.