Hyundai Super-LT3 strömkälla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

Hyundai Super-LT3 strömkälla

Hej alla!
Första gången jag postar nåt här, har verkligen stött på en nit just nu...
Jag sysslar med allt möjligt mellan IT och jord, men strömadaptrar, volt, amp, mA och olika kontakter har jag inte greppat än. Jag fick tag på en gammal laptop som jag tänkte försöka få igång; Hyundai Super-LT3!
Härlig retro-maskin, men tyvärr följde inget nätagg med. Och själva hon-kontakten är av det mer udda slaget för mig. Jag bifogar bild på statsen och uttaget.
Jag undrar om det finns någon som har expertis inom detta område. Om det går att konvertera, eller få hjälp att luska ut hur kontakten fungerar så kanske jag kan bygga en helt ny adapter. Går uttaget att byta ut kanske?
Fråga gärna om ni behöver mer detaljer!

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006

Matas med 5volt minst 3A likström och 8 volt minst 600mA likström

Hur det är kopplat i kontakten vet jag dock ej.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

@Rouge of Darkness: Tack för svaret! Så långt är jag med också, frågan är bara hur man ska omvandla det på hur vis. Om man ska bygga en ny kontakt på en modernare adapter, problemet är bara att jag aldrig stött på en 8 pin din kontakt för ström någon gång. Så jag vet inte riktigt hur man ska få ut ett kopplingsschema på kontakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006

är nog öppna upp chassit på enheten som gäller och följa ledningsbanor på insidan och se vad de går till.

Borde iaf gå att få ut vilka pinnar som ska ha ström och vilken som är minuspol.

sen mha vad som sitter kopplat på strömpinnarna så borde det gå att få ut vilka pinnar som är 8V och 5V.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Yes, hade nog också börjat med att öppna datorn. Förmodligen är inte ens alla stiften inkopplade, det kan vara enklare än du tror att reda ut det där.

Jord bör vara lätt att hitta, de pinnarna (de är troligen flera än en) kommer med största sannolikhet ha galvanisk kontakt med RF-sköldar etc. 5 och 8VDC får du som sagt försöka bena ut vilka det är genom att undersöka vad de matar. Det kan låta hopplöst, men lägger man en stund på såntdär brukar det faktiskt klarna. Har du riktigt tur finns det märkningar på kretskortet. Reder du inte ut det själv kan du alltid posta ett gäng skarpa, högupplösta bilder på forumet.

Kontaktdonet ser ut att vara en vanlig MiniDIN-8.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

Tack för svaren än så länge!
Som tur är så är hela datorn i delar redan, det brukar vara det första jag gör vid nya inköp! Ström-PCB:n har jag dock lite svårt att avläsa, så jag har laddat upp lite bilder som ni kan kika på. Jag förstår inte riktigt hur jag ska avläsa att det är bara 2 spår som går från mini din-8 kontakten, som sedan går vidare till, vad jag kan se, ett spår som går ut på resten av kortet. Har beställt en mini din-8 kontakt, så förhoppningsvis kan vi luska ut hur den ska kopplas.

StrömPCB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av recyclejohn:

Tack för svaren än så länge!
Som tur är så är hela datorn i delar redan, det brukar vara det första jag gör vid nya inköp! Ström-PCB:n har jag dock lite svårt att avläsa, så jag har laddat upp lite bilder som ni kan kika på. Jag förstår inte riktigt hur jag ska avläsa att det är bara 2 spår som går från mini din-8 kontakten, som sedan går vidare till, vad jag kan se, ett spår som går ut på resten av kortet. Har beställt en mini din-8 kontakt, så förhoppningsvis kan vi luska ut hur den ska kopplas.

StrömPCB

Om du menar de två tunna spåren man tydligt ser på bild 2 och 3, så är de garanterat inte några "kraftledare". De klarar inga strömmar. Det är alldeles säkert signalledare, förmodligen till någon krets som håller koll på om det finns juice, och att spänningarna är korrekta.

Kretskortet har troligen flera lager. Vad ser du om du håller upp det mot en stark lampa?

Min gissning är att ledarna gör ett kort hopp från mini-DIN-kontakten till de första två JST-aktiga kontakterna, genom sladdarna med ferritkärnan, och sedan vidare ner i nästa JST-aktiga kontakt, för att sedan gå vidare ut till konsumenter på kretskortet. Ser du inte ledarna, så ligger de i något lager inuti kretskortet. Bäst är förstås att ringa upp det där med multimeter, kan bli väldigt svårt att se något med blotta ögat. Som första steg kan du ringa upp alla pins mot varandra, anteckna vad som går var, och vad som är sammankopplat.

Den lösa vita grunkan som hänger i röd, vit och blå kabel med röda kabelskor, vad är det för något? Kontakt till nån dockningsstation? Strömbrytare?

Edit: är det bara fotot, eller ser elektrolytkondingen C8 ut att bukta lite i toppen? De ska vara absolut plana, är toppen konvex är den garanterat dålig och måste bytas ut.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

@kaput: Ok! Det låter som en bra start! Jag håller på att invänta en ny multimeter då min paja nyss. Så förhoppningsvis får jag den imorgon! Då ska jag sätta mig och se vart sakerna går någonstans.

Den med kabelskor är för batteriet i laptopen, 3 kontaktytor bara som läggs emot batteriet.

Och vad jag kan se så är c8 fin fin, det var nog vinkel och ljus som lurades litegranna. Inga andra kondningar buktar heller, så det är nog säkert på den fronten.
Jag återkommer när jag fått multimetern så kan jag ge mer konkreta detaljer.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av recyclejohn:

@kaput: Ok! Det låter som en bra start! Jag håller på att invänta en ny multimeter då min paja nyss. Så förhoppningsvis får jag den imorgon! Då ska jag sätta mig och se vart sakerna går någonstans.

Den med kabelskor är för batteriet i laptopen, 3 kontaktytor bara som läggs emot batteriet.

Och vad jag kan se så är c8 fin fin, det var nog vinkel och ljus som lurades litegranna. Inga andra kondningar buktar heller, så det är nog säkert på den fronten.
Jag återkommer när jag fått multimetern så kan jag ge mer konkreta detaljer.

Tack på förhand!

Hur pajar man en multimeter? Säker på att det inte bara är säkringarna i den gamla som smällt, om de nu påverkar nåt annat än strömmätning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

@kaput: Hehe, den var gammal och sliten. Tejpad och lagad tillräcklig, nu fick den gå i pension. Skönt med lite nya prylar ibland också!