Permalänk
Medlem

Dator crashar var +-30:e minut

Jag har ett problem där min dator har börjat crasha var 30:e minut consistently
Problemet uppkom tidigare men bara någon gång i veckan/månaden och bara en crash.
Tidigare när problemet uppkom så fick jag upp rutan "Overclocking failed..." vilket tyder på att något var överhettat och MK slog av, men jag får inte upp detta meddelandet längre, och alla mina temps som jag kan mäta är inom ett väldigt säkert range.
Datorn stänger av sig oavsett om du spelar eller bara startar datorn och går AFK
"Crashen" inkluderar inte bluescreen eller något, den stänger av sig direkt som om strömmen gick, power surge eller moderkortet slog av.

För att försöka lösa problemet har jag:
Avinstallerat och rensat allt onödigt på datorn
Uppdaterat alla drivers
Kollat temps på alla komponenter
Kollat så att det inte är glapp i kablar
Blåst ur allt damm ur datorn för att hjälpa med överhettning

Ett problem som finns är att jag inte vet om PSU fläkten fungerar eller inte, då den vid start inte snurrar (men osäker på om den är temp-reglerad)

Jag tror att problemet ligger i PSU power surges eller att moderkortet gör något roligt, men jag vill gärna veta om någon kan hjälpa mig identifiera problemet.
PSU är +-10 år gammal, Corsair AX750 gold
Moderkort ASUS VI HERO med en 4770k @standard
GPU 1070
SSD Corsair FORCE 3 (10 år gammal) med Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyiriel:

Ett problem som finns är att jag inte vet om PSU fläkten fungerar eller inte, då den vid start inte snurrar (men osäker på om den är temp-reglerad)

Fläkten verkar vara semi-passiv.
"An ultra-quiet 120mm double ball-bearing fan delivers excellent airflow at an exceptionally low noise level by varying fan speed in response to temperature."

Källa:
CORSAIR AX750

Jag vet dock inte om det innebär att den är helt stilla vid låg belastning eller uppstart av datorn.

Du kan testa om fläkten fungerar, genom att köra med något stressprogram för CPU eller GPU, vilket gör att datorns strömförbrukning blir högre och därmed får nätagget jobba mer.
Själva gillar jag OCCT då det har allt i ett, dvs. det kan stresstesta både CPU & GPU (och faktigst även PSU, men det finns en risk med att stresstesta PSU'n, är det fel på det så kan man döda det, och ett nätagg när det dör kan spika (dvs. skicka ut överström) i sitt dödsögonblick, vilket kan innebära risk för att det dödar andra komponenter i datorn).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hade problem med att min dator spontant startade om sig av och till utan synbart mönster. Felet löstes efter byte av PSU. Har du, eller möjlighet att låna, någon annan PSU du kan prova med?

Permalänk
Medlem

"PSU är +-10 år gammal, Corsair AX750 gold"

Förmodligen PSU, de håller inte hur länge som helst. Inte helt ovanligt att de börjar strula efter typ 10 år.