Skärmupplösningen vägrar fungera - Ny dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

Skärmupplösningen vägrar fungera - Ny dator

Har satt ihop ny dator nyligen och har haft lite problem med upplösning på skärmen.
Ibland när man startat den så visar skärmen bara 640x480 och varken i windowsinställningar eller Nvidias kontrollpanel kan man välja upplösning.

I början var upplösningsinställningarna i windows "gråade" och gick inte att ändra alls. I nvidia var rutan med upplösningar helt tomma. Jag lyckades lösa detta en gång innan genom att starta om datorn, men nu funkar inte den metoden. Enda som hände efter flera omstarter var att nu startar windows i 1024x768, och man kan välja mellan denna och 800x600.
I nvidia står det till och med att 1024x768 är "native" upplösning.

Väljer jag att göra en "custom resolution" i nvidia och väljer den riktiga 1080p så ser allting suddigt ut som om skärmen inte kan hantera den upplösningen.

Vad har gått fel?

Värt att nämna är att det har fungerat utan problem innan jag startade om datorn nu, och dessutom står det att jag inte har något ljud ikopplat i datorn nu när upplösningen krånglar.
(Jag har högtalare ikopplade i 3.5mmsladd i skärmen, som får ljudet ifrån DP)
Innan när det inte har krånglat har ljudet fungerat utan problem.

I advanced display settings så står det att "Active signal resolution" är 1024x768

Jag har:
Senaste av Nvidias drivrutiner installerade.
Ny displayport-kabel
Skärm är Acer XF240H 1080p@144hz
GTX 1660 Ti
Ryzen 3600
Windows 10

Åter igen: Det har fungerat innan, men det är vid omstart/uppstart som det går galet ibland, och som sagt verkar jag ha fastnat i problemet nu.

Har prövat med HDMI, men där får jag ingen bild alls, och har inte lyckats få bild innan heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Har du möjlighet så prova gärna grafikkortet i annan dator. Kan ju vara så att Grafikkortet krånglar?

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600 @ 3.8GHz, RAM: 4x4GB DDR4 2933MHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Testat att installera om drivare med DDU?

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

Det löste sig genom att göra en ren installering av drivrutinerna. Har testat starta om datorn nu och det funkar. Dock undrar jag fortfarande varför problemet dök upp från början och att det tillfälligt kunde lösa sig genom att starta om datorn och sedan inte. Nåja, funkar för tillfället i alla fall.