Vill inte boota dagen efter, bakfull?

Permalänk

Vill inte boota dagen efter, bakfull?

Hej SweClockers.
Jag har satt ihop en burk till en väns son (10 år) med komponenter jag har haft över och med lite hjälp från vänner osv.
Jätteglad över att kunna lira fortnite med vänner MEN.

När han stänger av datorn på kvällen och sätter på den igen dagen efter så vill den inte boota.
Ingen post-screen, ingenting.
För att fixa detta så har jag sagt till han att dra ur strömkabeln i 10 sek och sätta in den igen.
Då funkar det.
MEN, då blir uefi derault och mina SSD's i RAID0 hittas ju såklart inte.

Nu kan ni ju föreställa er hur konversationen går när jag ska förklara till en 10 åring hur man sätter 2 ST diskar i RAID0 över telefon, det går liksom inte så bra.

Vad kan felet vara?
Moderkort: Asus Maximus formula 3
I5 750

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Hej SweClockers.
Jag har satt ihop en burk till en väns son (10 år) med komponenter jag har haft över och med lite hjälp från vänner osv.
Jätteglad över att kunna lira fortnite med vänner MEN.

När han stänger av datorn på kvällen och sätter på den igen dagen efter så vill den inte boota.
Ingen post-screen, ingenting.
För att fixa detta så har jag sagt till han att dra ur strömkabeln i 10 sek och sätta in den igen.
Då funkar det.
MEN, då blir uefi derault och mina SSD's i RAID0 hittas ju såklart inte.

Nu kan ni ju föreställa er hur konversationen går när jag ska förklara till en 10 åring hur man sätter 2 ST diskar i RAID0 över telefon, det går liksom inte så bra.

Vad kan felet vara?
Moderkort: Asus Maximus formula 3
I5 750

Fenomenet du beskriver är nog "cold boot".
Har inte löst tillräckligt många sådana problem för att ge vägledning, men nu vet du vad du kan söka efter för att få bukt med det hela.

Edit: Eller så är bara CMOS-batteriet taskigt och behöver bytas ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fenomenet du beskriver är nog "cold boot".
Har inte löst tillräckligt många sådana problem för att ge vägledning, men nu vet du vad du kan söka efter för att få bukt med det hela.

Edit: Eller så är bara CMOS-batteriet taskigt och behöver bytas ut.

Min gissning hade också varit CMOS batteriet i första hand.

Är det en 750 så är det ju ett par år så kan ju alltid hända.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Garanterat CMOS batteriet. Brukar bli som du beskriver när inte bios kommer ihåg inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Hej SweClockers.
Jag har satt ihop en burk till en väns son (10 år) med komponenter jag har haft över och med lite hjälp från vänner osv.
Jätteglad över att kunna lira fortnite med vänner MEN.

När han stänger av datorn på kvällen och sätter på den igen dagen efter så vill den inte boota.
Ingen post-screen, ingenting.
För att fixa detta så har jag sagt till han att dra ur strömkabeln i 10 sek och sätta in den igen.
Då funkar det.
MEN, då blir uefi derault och mina SSD's i RAID0 hittas ju såklart inte.

Nu kan ni ju föreställa er hur konversationen går när jag ska förklara till en 10 åring hur man sätter 2 ST diskar i RAID0 över telefon, det går liksom inte så bra.

Vad kan felet vara?
Moderkort: Asus Maximus formula 3
I5 750

Hade exakt samma problem med min gamla datorn, bytte av batteriet var allt som krävde för att fixa problemet 😊

Permalänk
Medlem

Låter ju som CMOS-batteriet, men, om det är en dator för en 10-åring som spelar Fortnite, får man fråga vad tanken med diskar i raid 0 är? Känns som att det är som upplagt för att skapa trubbel utan någon egentlig vinst om du frågar mig...

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Låter ju som CMOS-batteriet, men, om det är en dator för en 10-åring som spelar Fortnite, får man fråga vad tanken med diskar i raid 0 är? Känns som att det är som upplagt för att skapa trubbel utan någon egentlig vinst om du frågar mig...

Haha jadu, har inga riktiga argument för det mer än att dem blev över och är för gamla och små för att jag ska ha någon nytta med dem 😁

Tack så mycket för alla svar! Ska prova byta batteriet 💪

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"