Mikrofon som inte plockar upp tangentbordet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Mikrofon som inte plockar upp tangentbordet!

Hej!

Jag har tänkt byta ut mitt headset mot ett par hörlurar och behöver då hitta en skrivbordsmikrofon som inte plockar upp ljudet från mitt mekaniska tangentbord. Behöver väl mest hjälp med vad för mikrofon som fungerar bäst till detta. Det kanske finns annat än skrivbordsmikrofoner som jag inte känner till.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

@Brigoo: Jag skulle vilja vara så fräck och påstå att det inte har så mycket med mikrofonen att göra utan mer hur du ställer in den

Det första steget är oftast att skaffa en mikrofonarm så att den inte plockar upp vibrationerna från ytan som mikrofonen delar med tangentbordet.

Det andra är att ställa in hur känslig mikrofonen ska vara. Det kan man ibland ställa in på mikrofonen men oftast är det effektivast att ställa in det i det programmet du använder (obs, Discord, ts etc).
Antingen kör du en noisegate eller så ställer du upp aktiveringströskeln tills den inte tar upp klickandet längre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Bortsett från att man rent mekaniskt behöver placera micken så att vibrationer inte fortplantar sig, dvs helst inte direkt på skrivbordet och gärna med shockmount så handlar det eg mest om att ha så stark signal (tal) som möjligt i förhållande till bruset (tangentbord och andra oönskade ljud) och detta uppnår man genom att ha micken så nära munnen som möjligt och så långt bort från andra ljudkällor som möjligt.
Vilken karaktäristik micken har spelar såklart en viss roll men oavsett kommer den alltid att ta upp en del kringljud och ljuden studsar ju på andra saker och kommer ändå inom mickens upptagningsområde.

Denna "formel" gäller oavsett vilken mick som används.