Växla mellan S/PDIF och hörlurar med Sound Blaster

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Växla mellan S/PDIF och hörlurar med Sound Blaster

Halloj,

Jag har ett moderkort (se fot) med ett integrerat Sound Blaster Recon 3Di.
Gillar verkligen SB´s tillhörande "control panel" där man snabbt kan byta mellan högtalare och hörlurar.
Nu har jag bytt högtalare från analog till optisk. Och då kan jag inte längre använda Sound Blaster´s kontrollpanel, utan måste gå in i Windows ljudinställningar och byta från optisk till analog, och sen ändra i Sound Blaster-appen - skitjobbigt I-landsproblem!

Nån som känner igen och har nån lösning?

FD Define S | Gigabyte Z97X-Gaming G1 | Intel Core i7-4790K @ 4,6 GHz | Corsair 32GB DDR3 VENGEANCE PRO @ 2400MHZ | Asus Strix GTX1080 (A8G) | Samsung SSD 860/850/840 (for system & game) + Seagate Barracuda 4TB (for data)
| Evga SuperNOVA G3 850W | Asus PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Jag har i flera år använt https://audioswit.ch/er
Bara att ändra binda till två knappar du aldrig använder (i mitt fall home och end) för att växla mellan två "default outputs"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Chromatic:

Jag har i flera år använt https://audioswit.ch/er
Bara att ändra binda till två knappar du aldrig använder (i mitt fall home och end) för att växla mellan två "default outputs"

Kanon..och det funkar i Windows 10 (64 bit)?
Såg att den enligt hemsidan stödjer upp till Windows 8.

FD Define S | Gigabyte Z97X-Gaming G1 | Intel Core i7-4790K @ 4,6 GHz | Corsair 32GB DDR3 VENGEANCE PRO @ 2400MHZ | Asus Strix GTX1080 (A8G) | Samsung SSD 860/850/840 (for system & game) + Seagate Barracuda 4TB (for data)
| Evga SuperNOVA G3 850W | Asus PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Halloj,

Jag har ett moderkort (se fot) med ett integrerat Sound Blaster Recon 3Di.
Gillar verkligen SB´s tillhörande "control panel" där man snabbt kan byta mellan högtalare och hörlurar.
Nu har jag bytt högtalare från analog till optisk. Och då kan jag inte längre använda Sound Blaster´s kontrollpanel, utan måste gå in i Windows ljudinställningar och byta från optisk till analog, och sen ändra i Sound Blaster-appen - skitjobbigt I-landsproblem!

Nån som känner igen och har nån lösning?

Funkar det inte och vänsterklicka nere på ljudikonen i aktivitetsfältet? Vet att jag gjorde så när jag skifta mellan hörlurar och optiskt till hemmabion förut eller är det du anser är jobbigt? Själv svårt att se hur det kan va enklare att byta via ett program men vet inte hur soundblaster ser ut numera

Liksom 3 klick med musen så är de klart

Skickades från m.sweclockers.com

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Använder SoundSwitch för att shifta mellan headsett och högtalare, tar en halv sekund att byta.
Använder ctrl-alt-q som switch, men går lika bra att bara binda typ F7 eller ngt.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Kanon..och det funkar i Windows 10 (64 bit)?
Såg att den enligt hemsidan stödjer upp till Windows 8.

Japp