Permalänk
Medlem

Moderkort undervoltar CPU?

Har använt en ny datorn nu i några dagar och har inte haft några problem med den när jag spelar eller stress testar men när jag bara surfar eller när datorn arbetar väldigt lite så fryser Windows helt och måste starta om den via chassi knappen.

Har märkt att enligt core temp så får min i7 9700k 0.6666 volt av moderkortet när den inte belastas och går ner i 800mhz. Kan detta vara problemet?
Använder Asus Z390 prime A

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Övriga specs? Uppdaterat till senaste BIOS? Har du ändrat något i BIOS? Moderkortet skickar lägre spänning till processorn när processorn inte belastas.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Asus Z390 prime A, i7 9700k, Corsair 16gb 3200mhz, 5700xt pulse, rm750x corsair.

Har den senaste bios och har alla drivrutiner installerade. Har inte ändrat något i bios förutom XMP är aktiverat för ram minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att testa av minnet, ladda ner memtest86, installera det på en usb sticka och boota på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OGGU1:

Har använt en ny datorn nu i några dagar och har inte haft några problem med den när jag spelar eller stress testar men när jag bara surfar eller när datorn arbetar väldigt lite så fryser Windows helt och måste starta om den via chassi knappen.

Har märkt att enligt core temp så får min i7 9700k 0.6666 volt av moderkortet när den inte belastas och går ner i 800mhz. Kan detta vara problemet?
Använder Asus Z390 prime A

Förutom minnet då... (och övriga komponenter):

Kan vara överspänning också, finns fall där VRM:en när lasten försvinner matar ut alldeles för hög spänning till cpu:n i en kort stund så att nån skyddskrets stänger ner systemet.

För att testa det kan man sänka cpu-spänningen lite under last, antingen genom negativ offset eller så begränsar man maxfrekvensen så cpu:n inte drar lika mycket ström i last (sänker ev överspänning från VRM då det är lägre ström).

Bästa är om du kan hittat nåt program där datorn hänger/stänger av sig konsekvent i normalläget. För min del var det ett av de gamla 3D-mark (tror det var 3dmark-2003) där datorn stängde av sig när man bytte benchmark-bana. Då gick det rätt snabbt se vilken åtgärd som gav effekt.