Vilken iPhone är den mest fördelaktiga just nu?

Permalänk

Vilken iPhone är den mest fördelaktiga just nu?

Som rubrik lyder är det jakt på en iPhone som gäller.

Med senaste släppet finns alltså fyra olika iPhones att köpa på olika prisnivåer.

8 - 5895:-
XR - 7895:-
11 - 9195:-
11 Pro - 12995:-

iPhone 8 ligger bäst till prismässigt men har två år på nacken och kommer därför åldras snabbare.
XR fick en prissänkning men saknar 11:ns andra kamera och har en generation sämre processor samt batteri. Dock så är den 1300 kr billigare. Alla telefonerna har samma pixeldensitet (326 ppi) så skärm är inget att gå på. Det enda som lockar 11 är det nya nattläget och ultravidvinkellensen men kan inte komma på några situationer som jag saknat dessa funktioner. Inte heller är jag sugen på att punga ut 13k för en telefon.

Vilken iPhone är den mest logiska att köpa just nu? Pris/performance?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av saftbl4ndarn:

Alla telefonerna har samma pixeldensitet (326 ppi) så skärm är inget att gå på.

Jodå! iPhone 11 Pro har OLED-skärm – resten har LCD – med högre pixeldensitet (458 vs 326 ppi, men den förstnämnda har säkert någon form av PenTile-liknande subpixelformat, så siffran är en försköning av verkligheten). Och iPhone 11 har betydligt större skärm än iPhone 8.

Men jag kan tyvärr inte svara på vilken iPhone som är mest värd att köpa idag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan sammanställa min personliga ställning med för och nackdelar på vardera telefon,

iPhone 8
+ Billigt inköpspris
+ TouchID (Personligen föredrar jag det framför FaceID)
+ Ingen notch
- Två år gammal, så orkar förmodligen inte med lika bra på senaste iOS
- Mindre skärm och sämre kamera

iPhone XR
+ "Billig" för sin ålder
+ Kommer hänga med längre än 8 rent prestandamässigt
+ Kompetent kamera
- FaceID (återigen, personlig åsikt) och Notch
- Ligger ganska nära iPhone 11 i pris

iPhone 11
+ Helt ny lur, kommer hålla längre
+ Bättre batteritid
+ Bättre kamera
- Ganska dyr i jämförande med XR mot vad man får
- FaceID & notch

iPhone 11 Pro
+ Top of the line, blir inte bättre än så här
+ Fler kameramöjligheter än 11
+ Mycket bättre skärm än tidigare telefoner
- Väldigt dyr, måste motivera prislappen för att använda funktionerna som kommer
- FaceID

För att summera så skulle jag säga att en XR är förmodligen det vettigaste valet, beroende på vad man eftersöker hos telefonen. Jag gillar verkligen att använda kameran i telefonen, därav jag gick på en 11 Pro idag.
Men fotar man inte så mycket eller inte har intresset så tror jag att XR är det bättre valet. Lägre prislapp än 11 och kommer förmodligen hänga med lika länge utan större problem.

Hoppas det hjälper dig i ditt val

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::