Permalänk
Medlem

Högt ljud som kommer i intervaller

[PROBLEM / FELSÖKNINGSTEG]

Min dator har nyligen börjat låta högre i intervaller. Så vitt jag kan höra är det inte en av chassifläktarna, gpu-fläkten, CPU-fläkten eller en hårddisk som inte fungerar. Jag har ännu inte försökt koppla bort hårddiskarna en åt gången för att vara helt säker ännu. Jag har heller inte överklocka någonting och datorn formaterades ~1 månad sedan.

Ljudet i fråga hörs i intervaller när datorn antingen är inaktiv, jag tittar på YouTube etc. och/eller jag spelar spel. Jag kontrollerade med ett stoppur för att kolla hur länge intervallen pågår. Datorn är annars tyst och har annars inga problem. Jag kontrollerade i morse och ljudet verkade inte börja direkt vid start, det tog ett tag innan det startade att variera från normal till högre.

Tiden mellan det höga ljudet minskade lite eftersom.
22min, 20min, 13min, 11min, 10min.
Tiden när ljudet var aktivt var mer samma:
4.30min, 4.30min, 4.45min, 4.30min, 5min, 4.40min.
(Alltså 22min normal, 4.30min hög, 20min normal, 4.30min hög etc etc)

https://vocaroo.com/i/s1uyXNktrTex (Ljudinspelning av problemet i fråga)
https://youtu.be/W7Kv7zRfd6E (Video inspelning av före/efter ljudet)

[SPECS]

GPU: Asus GTX 1080
CPU: Intel i9-9900K
MOBO: ROG MAXIMUS XI HERO (WI-FI)
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MH (32 GB)
OS: Windows 10 HOME x64

Blev frågad om video.
Permalänk
Avstängd

@Wowerus:
Vad är det vi ska lyssna på ?
Bättre du spelar in hur det låter innan eller efter.
Ta och spela in med mobilkamra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersmart:

@Wowerus:
Vad är det vi ska lyssna på ?
Bättre du spelar in hur det låter innan eller efter.
Ta och spela in med mobilkamra

Det är problemet. ''Innan och efter'' så är det tyst. Eller vad man ska säga passivt ljud. Jag antar den virrar lite upp/ner före och efter sakta men säkert. Men det är inte mycket och går snabbt.
Men här har du en video på innan/efter https://youtu.be/W7Kv7zRfd6E
Kan ladda upp en under också då det väl börjar om.

Permalänk
Medlem

Har än detta problem.

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon idé?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det är mekaniska hårddiskar som spinner upp från sömnläge och sedan stängs av igen. Gå till Control Panel\Hardware and Sound\Power Options\Edit Plan Settings för din aktiva profil och klicka på Change advanced power settings. Testa stänga av sömnläget genom att ändra till 0 minuter, och om oljudet inte längre försvinner efter ett tag så har du ditt svar där.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poppu-chan:

Skulle gissa att det är mekaniska hårddiskar som spinner upp från sömnläge och sedan stängs av igen. Gå till Control Panel\Hardware and Sound\Power Options\Edit Plan Settings för din aktiva profil och klicka på Change advanced power settings. Testa stänga av sömnläget genom att ändra till 0 minuter, och om oljudet inte längre försvinner efter ett tag så har du ditt svar där.
https://www.enkelteknik.se/wp-content/uploads/2017/04/windows-10-energialternativ-andra-schemainstallningar.png

Ja jag satt och tänkte på det. Låter lite brummande från en dålig gammal Hårddisk.

Permalänk
Medlem

@Poppu-chan: Jag gjorde som du beskrev men ljudet fortsatt som vanligt i intervaller. Om ni har flera ideer tar jag dem gärna.

Permalänk
Avstängd

@Wowerus:

Men du. Börja koppla bort allt du inte behöver. Hårddiskar, SSD, M2. Så du har bara system disken kvar (Windows). Om du har ljudkort. Ta bort det med.
Du kan till o med ta bort tid grafikkort och starta datorn. Piper lite då från moderkortet. Ingen fara. Ska den göra.
Sen lått datorn vara i gång och vänta ut det du hör. Om inte. Börja då med sätta i en sak i taget och kolla mellan var sak du sätter i. Vänta ett tag. Efter som du inte vet när det händer.

Viktigt här. Var gång du ska ta av eller sätta ditt. Så ha ingen alls ström på datorn. Dra ut strömmen från nätdelen mellan vart test du gör.

Permalänk
Medlem

@Petersmart: Det var en fläkt som gjorde oljudet i intervaller. Då jag faktiskt gjorde som du rekommenderade så hittade jag åt den. Har beställt en ny en men funderar om det finns möjligheter att laga då jag är lite snål just nu. Men det jag har läst är det mer eller mindre bara enklare att byta ut.

Tack så mycket för hjälpen. I slutändan var man bara lite extra dum.

Permalänk
Avstängd

@Wowerus:
Dum. Nä det är du inte. Du ska veta hur många som just tar upp olika sorters ljud från datorn.
Du är inte ensam.