Permalänk

Knepig dator

Hej,

Jag köpte nyligen en dator över nätet, en Taurus gaming RX 580. https://www.inet.se/produkt/1511015/taurus-gaming-rx-580

Jag är verkligen inte bra på det här området, så jag vänder er till er som kan.
När jag fick datorn så var den till att börja med inte ren utvändigt. Jag försökte att göra ren den, men det gick sådär. Ser ut som fett längs ena sidan.
Dagen efter kom en skärm, en Samsung 27" S27F350H. https://www.inet.se/produkt/2200064/samsung-27-s27f350h

Skärmen funkade till min laptop, men inte till min nya stationära Taurus. Jag pratade med försäljaren samtidigt som jag försökte få skärmen och datorn kompatibla, men vi lyckades inte att lösa det, varför jag fick skicka tillbaka skärmen. Enligt försäljaren var datorn ny, men jag tyckte det verkade konstigt då den var smutsig och jag fått vänta extra i ett par veckor på leverans och det stått 0 på alla lagersaldon. Så helt plötsligt hade de 2 stycken.

Nu börjar problemen bli så många att jag måste fråga om det är jag som är dum, eller om det kan vara något med datorn.
Datorn hittar mus, tangentbord och skrivare som jag kopplar till den med sladd. Men den hittar inga USB-minnen. Den hittar min ritplatta men jag kan inte använda pennan till den. Allt funkar utan problem med min laptop som jag jämför med. Även skärmen ju.

Det står i specsen att datorn ska rymma 512GB lagring men när jag kollar i mitt exemplar så står det att jag har 433 kvar av 475. Jag vet att det ju ryker en del när man ställer i ordning och installerar, men jag har bara lagt in office och ett par andra program. Jag har inte hunnit använda datorn så mycket än så jag har inte så mycket filer sparade och den i särklass största filen är på 54mb.

När jag googlade om de här problemen så stod det att man skulle börja kolla partitioner och dylikt. Men i en ny dator???

Jag tänkte att jaf frågar här innan jag ringer tillbaka till försäljaren, då jag gärna vill ha en susning om vad jag pratar om och, som sagt, om det är jag som är korkad. Jag hade ju hoppats på lite vanliga enkla installationer och sen bara tuta och köra.

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

En disk som är 512gb står alltid som mindre iom att det tillkommer partitioner med backup och säkerhetsfiler. Det är fullt normalt.

Själv hade jag dock fotat att den var smutsig, pratat med återförsäljaren att jag vill ha en ny då den uppenbarligen varit och snurrat hos någon och vem vet vad de har gjort med den? Om du klarar dig utan burken ett tag så tycker jag du ska lämna tillbaka den och köpa någon annanstans.

Vart köpte du den från?

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk

Hej,

Tack för det

Jo, jag vet att det brukar gå åt lite att installera och så. Jag tyckte bara att det var ganska mycket. Men jag har dålig koll på sånt.

Jag köpte den på Inet. Jag har haft kontakt med dem ett par gånger och nu skickat tillbaka datorn för att få en ny. Jag har handlat av dem förut och det har aldrig varit något krångel, men nu verkar allt ha knasat på samma gång.

Det som stör mig en del också var att de hade nedsatt pris på datorn när jag hade kontakt med dem, men när jag skulle beställa så hade priset gått upp 2000. Jag fick ju sedan vänta några veckor på att få den, och några dagar efter att den kommit till mig så sänkte de priset på tvillingen till den jag köpt med 2000. Sen visade det sig att de dessutom rekommenderat fel när jag hade kontakt med dem. Det handlade om grafikkortet, vilket gör en hel del skillnad för mig när jag ska rendera 3D-animationer.

De erbjöd sig iofs att eventuellt skicka en sådan dator istället för den jag hade köpt ursprungligen. Kanske för att den nu är billig,haha?

Hur som helst så blir man ju för det mesta trevligt bemött (bortsett från han som gäspade mig högt och ljudligt i örat när jag försökte förklara problemen) och servicen brukar inte vara att klaga på. Trist på fel dator, fel pris och icke fungerande grejer bara....

Permalänk
Medlem

@Battleaxe: Problemet med storleken på SSDn är att tillverkaren använder vanliga SI-enheter, där G = 10^9. Windows använder istället binära enheter, där Gi = 2^30, men använder av historiska skäl SI-prefix för att skriva ut storlekar. Och 512 GB = 476.8 GiB. Du har alltså inte förlorat något utrymme, utan problemet är bara att Windows räknar en enhet och visar en annan.

Permalänk

@perost: Man lär sig saker varje dag
Tack så mycket för förklaringen.