Permalänk
Medlem

Kan inte overclocka?

Hej SweClockers,

Jag har nyligen köpt en i7 9700k med standard klock på 3,5GHz och jag tänkte ta upp den till 5GHz med hjälp av denna guide. Jag förstår att varje chip är olika så jag testade dem inställningarna som MSI rekommenderade. CPU Ratio la jag på 50, Ring Ratio på 47 och sedan CPU Core Voltage till 1,370V.
CPU Clock Speed var på 5GHz under 0-30% load men så fort jag stress testade den med Prime95 eller Cinebench R15 så throttla den ner till 4,2GHz (100% load). Temperaturerna kom upp till 90 under en period men var under den mesta tiden på 75-85C (mätt med Core Temp 1.15.1).

Jag gick sedan in i BIOS igen för att sänka voltagen, gick ner till 1,320V då dem rekommenderade att jag sänkte med 0,05. Körde Prime95 igen och efter ~5 minuter så gick temperaturerna upp till 100C och CPUn ner till 3200MHz vilket var väldigt konstigt. CPUn har idle temps på ~35-45C oavsett om den är på stock eller OC inställningar.

Jag har sen dess återställt alla OC inställningarna (förutom XMP) och nu så kör jag på stock hastigheter. Om någon har en ide på hur jag kan lösa detta så dela med er gärna. Tack!

Setup:
CPU: Intel i7 9700k
CPU Kylare: NZXT Kraken x62
Moderkort: MSI MPG Z390 GAMING PLUS
GPU: MSI RTX 2070 GAMING 8GB
RAM: Kingston HyperX 16GB DDR4 3200MHz
PSU: Corsair RM650

*repostad på grund av inget svar alls*

Glömde länka guiden som jag följde.
Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem

@PALACE: Det brukar inte behövas så hög spänning. Testa med Vcore 1,25V för 5.0GHz, och sänk sedan till 1,23 och kanske ännu lägre.

Här är en länk till några tester jag gjorde nyligen. Du kan se temperaturer, testfall m.m.

Upp till och med 5.0 GHz har jag kört med Vcore offset för att sänka jämfört med de spänningar som ges av Auto-läget.
Jag vill att spänningen går ner snyggt o fint vid låg belastning precis som vid Stock. Jag kör också med alla energisparfunktioner m.m. i CPUn aktiverade, dvs kör med C-states, SpeedStep etc precis som vid Stock.

Så, det enda man ska behöva göra för 5.0 GHz är att sätta All Core 50 och VCore till fixed nånstans 1,25 eller lägre, alternativt köra med VCore på Auto och sedan försöka sänka spänningen genom att knappa in VCore OFFSET -20mV eller kanske -30mV.

Prime 95 Small FFT är overkligt grym. Inte lätt att kyla 5.0 GHz med dessa AVX-mättade tester.

Om det fortfarande blir för varmt, lägg in AVX offset 1 eller 2 eller 3 och se hur temperaturen minskar. CPUn klockar alltså ner sig då automatiskt vid AVX-instruktioner. offset 1 är 0.1 GHz ner, osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PALACE:

Testa den här guiden: https://www.reddit.com/r/intel/comments/9qvb2y/my_9700k_aint_...

Jag följde den och fick upp min 9700K till 5.0Ghz all cores med 1.35 i Vcore. Temperaturer strax under 80C.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PALACE:

Hej SweClockers,

Jag har nyligen köpt en i7 9700k med standard klock på 3,5GHz och jag tänkte ta upp den till 5GHz med hjälp av denna guide. Jag förstår att varje chip är olika så jag testade dem inställningarna som MSI rekommenderade. CPU Ratio la jag på 50, Ring Ratio på 47 och sedan CPU Core Voltage till 1,370V.
CPU Clock Speed var på 5GHz under 0-30% load men så fort jag stress testade den med Prime95 eller Cinebench R15 så throttla den ner till 4,2GHz (100% load). Temperaturerna kom upp till 90 under en period men var under den mesta tiden på 75-85C (mätt med Core Temp 1.15.1).

Jag gick sedan in i BIOS igen för att sänka voltagen, gick ner till 1,320V då dem rekommenderade att jag sänkte med 0,05. Körde Prime95 igen och efter ~5 minuter så gick temperaturerna upp till 100C och CPUn ner till 3200MHz vilket var väldigt konstigt. CPUn har idle temps på ~35-45C oavsett om den är på stock eller OC inställningar.

Jag har sen dess återställt alla OC inställningarna (förutom XMP) och nu så kör jag på stock hastigheter. Om någon har en ide på hur jag kan lösa detta så dela med er gärna. Tack!

Setup:
CPU: Intel i7 9700k
CPU Kylare: NZXT Kraken x62
Moderkort: MSI MPG Z390 GAMING PLUS
GPU: MSI RTX 2070 GAMING 8GB
RAM: Kingston HyperX 16GB DDR4 3200MHz
PSU: Corsair RM650

*repostad på grund av inget svar alls*

Låter som TDP throttle. Eller att ditt moderkorts vrm är för klen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Exakt jag hade installerat HWiNFO64 och kollat VRM temp

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1vtr:

@robalm: Exakt jag hade installerat HWiNFO64 och kollat VRM temp

Vet inte om jag tittar fel nu men det här är allt som jag kan se i HWiNFO64 under min mobo, https://i.imgur.com/sDa98lR.png

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Låter som TDP throttle. Eller att ditt moderkorts vrm är för klen.

Hur vet jag om detta är problemet? Vad kan man göra om VRMen är dålig?

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@PALACE: Det brukar inte behövas så hög spänning. Testa med Vcore 1,25V för 5.0GHz, och sänk sedan till 1,23 och kanske ännu lägre.

Här är en länk till några tester jag gjorde nyligen. Du kan se temperaturer, testfall m.m.

Upp till och med 5.0 GHz har jag kört med Vcore offset för att sänka jämfört med de spänningar som ges av Auto-läget.
Jag vill att spänningen går ner snyggt o fint vid låg belastning precis som vid Stock. Jag kör också med alla energisparfunktioner m.m. i CPUn aktiverade, dvs kör med C-states, SpeedStep etc precis som vid Stock.

Så, det enda man ska behöva göra för 5.0 GHz är att sätta All Core 50 och VCore till fixed nånstans 1,25 eller lägre, alternativt köra med VCore på Auto och sedan försöka sänka spänningen genom att knappa in VCore OFFSET -20mV eller kanske -30mV.

Prime 95 Small FFT är overkligt grym. Inte lätt att kyla 5.0 GHz med dessa AVX-mättade tester.

Om det fortfarande blir för varmt, lägg in AVX offset 1 eller 2 eller 3 och se hur temperaturen minskar. CPUn klockar alltså ner sig då automatiskt vid AVX-instruktioner. offset 1 är 0.1 GHz ner, osv...

Körde på 1,25 VCore och datorn blue screena, höjde till 1,300 och nu fungerar det bra. AVX Offset la jag på -4 men har fortfarande problem med Prime95. Den fungerar 75-85C i ungefär 5 minuter sen så flyger den upp till 95C från ingenstans. Körde UserBenchmark och där nådde CPUn 82C i några fåtal sekunder samt att CPUn idlea vid ~70C när jag spelar. Tycker du att jag ska bara köra på och ignorera Prime95 eller ska man fortsätta tweaka? Vet inte vad mer jag kan göra.

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av PALACE:

Hej, hoppas detta kan hjälpa...skrev alldeles för mycket tror jag...:

Visst har du en "NZXT Kraken x62"? Borde kunna kyla bort i alla fall 170-180W Package Power utan att CPUn blir varmare än 80 grader.

Testa att sätt i Bios sätta
Long Duration Power Limit till 160W
Long Duration Maintained = 8s
Short Duration Power Limit = 200W

Då har du ställt in max effektutveckling enligt den kylförmåga ditt system har.

Kör på All Core 50, och som du sa VCore 1,30V Fixed.

Släng upp grafer på detta i HWInfo64:
- Package Power
- Core #0 Clock
- Core max (temp)

Kör Prime95 Small FFT

Första ca 8 sekunderna bör Package Power hamna på 200W, för att sedan minska till 160W
Du kommer att se att frekvensen minskar också.

Temperaturen borde hålla sig kring 75-80 grader (grov gissning).

Testa sedan att spela. Jag har mycket svårt att tänka mig att du skulle komma upp i 160W Package Power.
Dvs CPUn kommer inte att klocka ner sig.

CPUn blir alltså inte för varm och throttlar pga temp även om man slänger på Prime95 Small FFT.
På det där sättet kan man alltså testa att systemet är stabilt även med värsta testerna.
Och ändå få hög OC-frekvens för spel.

Kör inte med AVX offset. Package Power Limit räcker, och jag upplever det dessutom som en stabilare hantering av effektutvecklingen.

Ska nämna att jag på ett av i7-9700K-systemen här hemma har testat att lägga in Long Duration Power Limit till endast 125W.
Med den tighta gränsen för effektutveckling så klockar den ner sig ordentligt vid Prime95, men blådumpar inte.
Samtidigt så håller den stabilt 5.3GHz vid Fortnite exempelvis, Vcore 1.37V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PALACE:

Hur vet jag om detta är problemet? Vad kan man göra om VRMen är dålig?

Jag kollade upp ditt moderkort i den här sammanställningen:
https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=2...

Där är den klassad som max/omkring 150W

Ett test som visar att VRM blir väldigt varm vid test med i9:
https://lanoc.org/review/motherboards/7876-msi-mpg-z390-gamin...

Så...det kan nog vara en idé att sätta long duration package power limit i Bios till en rimlig nivå, kanske just 150W.
Och så mycket ska du väl bara inte komma upp i när du spelar...

EDIT:
- förhoppningsvis när du satt tak för effekt så kan Vcore sänkas, och du får svalare vid gaming
- att sätta PL2 o PL1 ska enligt Intel användas just för att anpassa till systemets VRM och kylförmåga

Som sammanfattning, sätt max effektutveckling enligt det lägsta av vad moderkortets VRM uppskattas kunna ge och den kylförmåga ditt system har.
Long Duration Power Limit till 140W
Long Duration Maintained = 8s
Short Duration Power Limit = 175W (140 x 1,25)

Kör på All Core 50, och som du sa VCore 1,30V Fixed.

Om det nu var som så att du var tvungen att sätta Vcore till 1,30 för att inte blådumpa, men att det blådumpade först vid Prime95-stresstest, så finns ju möjligheten att kunna sänka Vcore för att få det svalare vid gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PALACE:

Körde på 1,25 VCore och datorn blue screena, höjde till 1,300 och nu fungerar det bra. AVX Offset la jag på -4 men har fortfarande problem med Prime95. Den fungerar 75-85C i ungefär 5 minuter sen så flyger den upp till 95C från ingenstans. Körde UserBenchmark och där nådde CPUn 82C i några fåtal sekunder samt att CPUn idlea vid ~70C när jag spelar. Tycker du att jag ska bara köra på och ignorera Prime95 eller ska man fortsätta tweaka? Vet inte vad mer jag kan göra.

Det är en hyggligt omständig procedur att klocka en CPU mot maxprestanda och jag tror du behöver lägga mer tid på att förstå vad skilda parametrar innebär och ett tips är att klocka stegvis från en lägre frekvens och inte gå på 5,0 Ghz direkt. Att justera spänningen med 0,05 Volt i taget är på tok för mycket, testa med mindre steg som 0,01 eller 0,02.

Jag tycker Cinebench R20 är en bra test vid klockning, den pressar processorn till max, det går fort och man får även ett testresultat och ser direkt när CPU throttlar. Sen ska man självklart köra längre tester med exempelvis P95 för att säkerställa en klockning, men R20 är en bra första test.

Men spontant tycker jag det ser ut som du i första hand har ett kylningsproblem, jag har ingen koll på din kylare men säkerställ att det går på max när du klockar så det inte är den som är problemet. När man pratar om "idle" är det viloläge, dvs när inga eller snarare få program och processer är igång ...

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |