Permalänk
Medlem

Datorn rebootar vid start av spel

Tjenare!
Datorn är ca 7 år gammal och jag har aldrig haft problem med den tidigare. Nu för ett par månader sedan har jag fått meddelandet "Out of range" när jag startar spel. Nu på senare när jag prövat så startar den bara om sig eller stannar på svart skärm.
Vad jag vet om datorn i nuläget är:
Windows 10
Nvidia GTX 760
I-5 någonting
800W nätagg

Vad jag prövat göra är:
Byta upplösningar
Köra safemode
Byta bild HZ till 57-60
Bytt skärm (2 ggr)
Bytt grafikkort (fungerar i min andra dator)
Bytt strömkablar ifrån nätagg till gpu

Jag prövade också slå på en "1080p 60fps" video på Youtube och när det filmade ett rinnande vatten etc så ser det pixligt ut fast som att pixlarna är 5mm stora. Svårt att förklara men det ser inte i ordning ut iallafall.

Om någon har något råd så skriv gärna så att en nybörjare förstår, det va länge sedan jag höll på och fixa i datorn.

Tack på förhand

PS. Denna dator har jag gett till min sambos lillebror och jag har alltså dålig koll på vad som hänt med den. Jag har den bara här nu för att försöka fixa den men uppenbarligen har jag inte kunskap nog för att göra det på egen hand.

Permalänk
Moderator

Koppla ut grafikkortet och kör på interngrafik från moderkortet. Vad händer?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazzo123:

Tjenare!
Datorn är ca 7 år gammal och jag har aldrig haft problem med den tidigare. Nu för ett par månader sedan har jag fått meddelandet "Out of range" när jag startar spel. Nu på senare när jag prövat så startar den bara om sig eller stannar på svart skärm.
Vad jag vet om datorn i nuläget är:
Windows 10
Nvidia GTX 760
I-5 någonting
800W nätagg

Vad jag prövat göra är:
Byta upplösningar
Köra safemode
Byta bild HZ till 57-60
Bytt skärm (2 ggr)
Bytt grafikkort (fungerar i min andra dator)
Bytt strömkablar ifrån nätagg till gpu

Jag prövade också slå på en "1080p 60fps" video på Youtube och när det filmade ett rinnande vatten etc så ser det pixligt ut fast som att pixlarna är 5mm stora. Svårt att förklara men det ser inte i ordning ut iallafall.

Om någon har något råd så skriv gärna så att en nybörjare förstår, det va länge sedan jag höll på och fixa i datorn.

Tack på förhand

PS. Denna dator har jag gett till min sambos lillebror och jag har alltså dålig koll på vad som hänt med den. Jag har den bara här nu för att försöka fixa den men uppenbarligen har jag inte kunskap nog för att göra det på egen hand.

Är det alla spel?
Har du installerat Nvidia Experience och råkat slå in fel resolution för alla spel?
I steam kan du lägga in -w och -h i Launch commands för att ändra resolution utan att gå in i spelet, hjälper detta?
Sen har du bytt mycket, men har du bytt kablage? Ny DVI/DP kabel?
Annars tror jag pci port är skadad eller att prova byta nätagg helt?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7