[VMware converter] [nostalgi] konverter från USB HDD OS

Permalänk
Avstängd

[VMware converter] [nostalgi] konverter från USB HDD OS

Tjo,

Jag gillar att samla & spara på saker så jag har flera hårddiskar med Win95, Win98, Win XP som jag fick en ide om att konverter dom till ESXI så att man kan använda OS och få uppleva lite nostalgi.

Men frågan är om det går att Docka diskar med USB och sen via programmet välja just systemdisken som är på USB och sen konverter funkar det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Enklast är att installera hårddiskarna på en dator och sen använda en annan för att konvertera den till Esxi. Du kan använda vmware produkten VMware Converter. Det coola här är att du kan konvertera ett OS när den körs.

Men det går att göra på flera sätt. Själv skulle jag skapa en ISO filer av hårddiskarna och sen konvertera de till esxi.
Här har du en bra guide, har inte testat denna variant men borde gå även fast det är en hårddisk: https://timothy-quinn.com/how-to-convert-a-bootable-usb-to-an...

Sen får du konvertera iso filen till VMDK som är esxi filtyp av OS. Det är väl väldigt enkelt skrivet men kräver lite förkunskaper kring filsystem och annat.

Länk till Vmware Converter: https://my.vmware.com/en/web/vmware/info/slug/infrastructure_...

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@edroon: Vad menar du med att installera hårddiskarna på en dator? Skulle tro att ett problem är att man inte längre har kvar hårdvaran som de just kördes på en gång i tiden. Och hur får man igång en windows 95 på en nya dator t.ex? Utan att installera om det då. Om det ens går att installera vilket jag är lite tveksam till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@edroon: Vad menar du med att installera hårddiskarna på en dator? Skulle tro att ett problem är att man inte längre har kvar hårdvaran som de just kördes på en gång i tiden. Och hur får man igång en windows 95 på en nya dator t.ex? Utan att installera om det då. Om det ens går att installera vilket jag är lite tveksam till.

Han har flera hårddiskar med installerade win versioner. Installera hårddisken på en stationär dator och boota menar jag. Om det är för gammalt OS så är det enklaste att ansluta hårddisken och sen skapa en ISO av den istället.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Gjorde något liknande. Hade en gammal XP installation med mjukvara som jag inte kan hitta installationsskivorna till. Hade dock datorn kvar(HD dock rensad). Återställde ifrån en Acronis TIB fil till original hårdvara och sedan körde jag VMWare Converter Standalone Client för att migrera den till ESXi(tog riktigt lång tid för en installation på runt 36 GiB, runt 24h). Sedan fick jag leta upp en ROM fil på nätet som innehåller ett alternativt BIOS som VM:en får köra så att XP installationen inte skall gnälla på aktivering eftersom det var en HP OEM installation, d.v.s. XP installationen tror att den kör på rätt sorts moderkort men den är i verkligheten inne i ESXi.

Fungerar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tjo,

Jag gillar att samla & spara på saker så jag har flera hårddiskar med Win95, Win98, Win XP som jag fick en ide om att konverter dom till ESXI så att man kan använda OS och få uppleva lite nostalgi.

Men frågan är om det går att Docka diskar med USB och sen via programmet välja just systemdisken som är på USB och sen konverter funkar det?

Förr i tiden fanns det en Cold Clone Disc som man kunde stoppa i en fungerande dator och sen klona över den till Vmware. Vet inte riktigt om de finns kvar ff.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edroon:

Enklast är att installera hårddiskarna på en dator och sen använda en annan för att konvertera den till Esxi. Du kan använda vmware produkten VMware Converter. Det coola här är att du kan konvertera ett OS när den körs.

Men det går att göra på flera sätt. Själv skulle jag skapa en ISO filer av hårddiskarna och sen konvertera de till esxi.
Här har du en bra guide, har inte testat denna variant men borde gå även fast det är en hårddisk: https://timothy-quinn.com/how-to-convert-a-bootable-usb-to-an...

Sen får du konvertera iso filen till VMDK som är esxi filtyp av OS. Det är väl väldigt enkelt skrivet men kräver lite förkunskaper kring filsystem och annat.

Länk till Vmware Converter: https://my.vmware.com/en/web/vmware/info/slug/infrastructure_...

Om jag tolka det rätt så kan man konvertera iso till VMDK via VMware vCenter Converter Standalone eller behövs det extra program för det?

Vet du vart man kan ladda ner imgburn utan något virus, har kollat på deras hemsida och kollat alla mirror många är bara virus och när jag lyckas ladda ner så stämmer inte hash som är på deras sida, även deras egna ger utslag.

Skrivet av Mr_Lazy:

Förr i tiden fanns det en Cold Clone Disc som man kunde stoppa i en fungerande dator och sen klona över den till Vmware. Vet inte riktigt om de finns kvar ff.

Jag har fått VMware vCenter Converter Standalone att funka, dock har jag inte testat .iso/.img filer än.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

@edroon:

Update:

Försökte med ImgBrun men den hoppar över massa filer, sen så fick den problem med åtkoms.

Måste jag ta en åt gången alla kan jag ta alla?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

förstår inte, om du fick Converter Standalone att funka, varför krångla med iso och andra konverteringar?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om jag tolka det rätt så kan man konvertera iso till VMDK via VMware vCenter Converter Standalone eller behövs det extra program för det?

Vet du vart man kan ladda ner imgburn utan något virus, har kollat på deras hemsida och kollat alla mirror många är bara virus och när jag lyckas ladda ner så stämmer inte hash som är på deras sida, även deras egna ger utslag.

Jag har fått VMware vCenter Converter Standalone att funka, dock har jag inte testat .iso/.img filer än.

Skrivet av superegg:

@edroon:

Update:

Försökte med ImgBrun men den hoppar över massa filer, sen så fick den problem med åtkoms.

https://i.imgur.com/3VyWDOV.png

Måste jag ta en åt gången alla kan jag ta alla?

Skrivet av Mr_Lazy:

förstår inte, om du fick Converter Standalone att funka, varför krångla med iso och andra konverteringar?

Precis men det är inte lätt, får du VM Converter att fungera så kan du hoppa iso/img delen, oftast struligt och kräver några försök tills man lyckas men det går.

I ditt fall då så kan du följa denna guide: https://www.iperiusbackup.net/en/vmware-vcenter-converter-con...

men som sagt, det krävs lite förkunskaper - Se till att allt nås via Nätverket och att du har installera och konfigurerat ESXI rätt så det går att göra - det märker du rätt så snabbt annars.

Citera mig om du kör fast.

Visa signatur

got root?